Acana vs. Orijen

cili

Trådstartare
Var i djuraffären igår för att kolla priset på Orijen då jag upptäckte fodret Acana som stod brevid. Det fanns små påsar till ett billigt pris (400g för 15kr) så jag köpte hem en av varje smak (pacifica och grasslands) för att se vad katterna tyckte om det - och dom har varit som galna (men ngt mindre intresse för grass än pacific). Dom reagerade likadant när dom fick en liten påse med Orijen för ett tag sen. Så katterna verkar ju vara nöjda oavsett vilket val jag gör.

Båda kostar lika mycket och är fria från spannmål.
Båda är gjorda i canada, så att välja den med kortast resväg går inte det heller.
För övrig information hänvisar jag till deras hemsidor, så jag slipper skriva upp hela innehållsförteckningen och sånt här.

Vad tycker ni som har provat dom?
Vilken skulle ni välja och varför?

Och så en extrafråga:
Jag får förmodligen hem en kattunge i juli/augusti, kan jag då ge den acana/orijen+blötmat precis som dom två andra eller borde den få kattungeanpassat foder?

Sv: Acana vs. Orijen

jag ger Orijen och har inte provat det andra fodret så det låter jag någon annan få ha åsikt om. Däremot har väl Orijen högst köttinnehåll av de torrfoder som går att få tag på i sverige? Jag vet inte egentligen om det spelar någon roll dock. Du kanske kan variera lite? :) Blanda fodren. Verkar de likgiltiga näringsmässigt och smakmässigt så ta det billigaste.

Ang kattungeanpassat foder så vet jag inte riktigt om jag tycker att det är så väldigt viktigt om man ger ett bra foder. Jag kan väl tycka att Friskies inte är ett toppenbra foder att ge en diande mamma eller hennes kattungar, då kanske man ska byta, men ger man ett så pass bra foder som Orijen så vetetusan om det spelar någon större roll. Jag menar, i naturen får inte ungarna annan mat än modern heller.

Jag har en liten kull på 4 veckor nu (endast 2 ungar) och mamman har fått sitt vanliga foder hela dräktigheten/diandet denna gång. Jag har inte heller tänkt byta när ungarna börjar äta, vilket ju är snart. Fördelen med kattungefoder är att bitarna är mindre, och lättare att äta, men en 12-veckors kattunge klarar vanliga bitar. När min syster hade kullar brukade det sluta med att ungarna åt mammornas mat och mammorna åt ungarnas. Har ungen bara fri tillgång och kan äta i lugn och ro är det inga problem.

Nu fick min hona bara 2 ungar denna gång men tjockare får man leta efter. De är pigga, krya och välutvecklade. Man behöver inte göra det krångligare än vad det är. Mår katten bra och du ger ett bra foder så kommer den att klara sig alldeles utmärkt.

Acanan hade min 65% i kötthalt... Så den halten kan man inte heller klaga på riktigt...

Jag påstår inte att det skulle vara ett sämre foder. Men hittar man inte stora skillnader att utgå ifrån så får man gå in på småsaker. Eller variera, som jag sa.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Vad läser du just nu?
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka