abortvirus??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare jamun
  • Startdatum Startdatum
J

jamun

Ska betäcka mitt sto via semin i maj, I det stall vi stod i förra året kastade ett sto sitt föl i 10månaden, vetrinären sa att det ev var abortvirus(vet inte om dom testade sen),
ska man alltid testa sitt sto innan? kan det ligga latent och bryta ut vid dräktighet??
Försökte få tag i min vet men han är på semester så då skickar jag ut en fråga här istället..;)

Senast ändrad av en moderator:
Sv: abortvirus??

alltså vad jag vet så kan väl hästen inte ha abort virus liggande latent i kroppen, men när du har ett dräktigt sto ska du ju vaccinera mot abort virus i månad 5,7 och 9 men man kan endå inte va helt .
Vaccinet täcker inte alla vissa abortvirus sammar biter det inte på tydligen ...

alltså vad jag vet så kan väl hästen inte ha abort virus liggande latent i kroppen, men när du har ett dräktigt sto ska du ju vaccinera mot abort virus i månad 5,7 och 9 men man kan endå inte va helt .
Vaccinet täcker inte alla vissa abortvirus sammar biter det inte på tydligen ...

jo vet att jag ska vaccinera, blev bara lite orolig nu, för om det nu var så att det stoet hade abortvirus så har ju mitt sto blivit uttsatt för det..

vet nån hur väl det skyddar då? procentsatts?
och vad kostar de tre sprutorna? (ungefär)

När jag har vaccinerat så har veterinären kommit till mig så jag har ju fått betala eventuella andra avgifter som stations avgift o.s.v
men cirka 600kr per vaccin ungefär kostar det att ge abort virus

det var dyrt, men det är det nog värt om står i stall/bete med många hästar som "rör" på sig mycket.
Tack så mkt

När jag har vaccinerat så har veterinären kommit till mig så jag har ju fått betala eventuella andra avgifter som stations avgift o.s.v
men cirka 600kr per vaccin ungefär kostar det att ge abort virus

Det var dyrt faktiskt :o

Min vet kom ut till mig med och jag betalade typ 300-400kr för en spruta.
Men det kanske är olika inom olika län?

Liknande trådar

Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 634
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 957
Senast: mars
·
Avel Jag har ett sto, som haft två föl innan jag köpte henne. Lätta fölningar, friska föl och stoet gillar att vara mamma/dräktig. Jag...
Svar
17
· Visningar
2 326
Senast: tanten
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 412
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka