Abortvirus!!!

F

fraithergirl

Skulle behöva några kloka råd/erfarenheter.
Betäckte mitt sto för tre månader sedan. När hon kom tillbaka från stureiet blev hon snuvig och fick hosta och smittade ner alla hästar i stallet så de också fick feber och hosta.=symptom på såväl hästinfluensa och abortvirus. Veterinären tog lte prover i näsan och hon fick pencillin som inte hjälpte.
Veterinären trodde att det var hästinfluensa, men kunde inte utesluta virusabort.
När jag letar fakta så står det att stoet ska vaccineras mot virusabort i 5:e, 7:e och 9:e månaden. Så om detta nu är abortvirus så hade jag inte kunnat förebygga detta?? eller??
Tänker "anta" att det bara var hästinfluensa och vaccinera henne enligt ovan. Känner mej så hopplöst vilsen??
Nån som vet?

Sv: Abortvirus!!!

jag tror du gör helt rätt, men du får ju veta vad din vet. får för resultat på proverna snart antar jag!

Sv: Abortvirus!!!

Finns ingen som kan veta innan du fått labsvaren! Troligast är väl en allmäninfektion eftersom hon vistats bland andra okända hästar med annan bakterieflora, men det KAN ju vara influensa eller virusabort med. Labsvaret kommer att berätta vilket!

Det finns faktiskt ett annat vaccin mot virusabort som även är mot influensa (kombination), det heter Equiffa vet och man grundvaccinerar precis som vanligt (2 sprutor, sen en tredje efter ett halvår) och sen en gång om året. Det ska dessutom vara mer effektivt än det "gamla" virusabortvaccinet och inte lika "farlig" ang biverkningar. Jag vaccinerar mina hästar med Equiffa!

Liknande trådar

Hästvård Jag hämtade för snart en vecka sedan hem ett sex månader gammalt föl. När vi lastade av så hostade hon till och den hostan har hållit i...
Svar
15
· Visningar
2 847
Senast: eldkyss
·
Hästvård I slutet på december flyttade ett föl hem till oss. I samband med att hon kom hem så började hon visa förkylningssymtom. Hon var ej...
2
Svar
24
· Visningar
5 379
Senast: TinyWiny
·
Gravid - 1år Erfarenhet? Symptom? Vad hjälpte? Jag har en liten grabb på fem månader som nu varit sjuk /förkyld nästan konstant i tre månader...
Svar
12
· Visningar
1 251
Senast: DarkInNight
·
Avel Mitt sto som är i 7:e månaden har fått feber och diarré. :crazy: Det har gått runt förkylning, diarré och feber ett tag i stallet nu...
Svar
1
· Visningar
802
Senast: mizz_beauty
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka