Mia_R
Trådstartare
Jag håller inte med om att det inte handlar om ett fosters livsduglighet. Abortgränsen som vi har idag ska det inte tafsas på. Det SD och KD vill göra är att sänka gränsen för när det ska vara tillåtet med abort. Det räcker med extremhögern i USA som försöker påverka våra politiker till att tillåta folk som utbildar sig inom svensk vård att kunna säga nej, neka vård.Såhär tänker jag:
Det handlar inte om fostret/barnets livsduglighet. Det handlar om vad konsekvenserna blir av minskad tillgång till abort, och vi vet vad de konsekvenserna är; olagliga, farliga aborter, och kvinnor som får lida av de lagbrott de tvingas till. Barn som växer upp under dåliga förhållanden och kvinnor vars liv ändras i för all framtid. Dödfödda barn, kvinnor som dör i barnsäng och komplikationer, läkare som inte ger vård för risken att lagföras. På den grunden menar jag att abort bör vara tillåten i princip genom hela graviditeten.
För, i slutändan handlar det om kontroll. Jag personligen ser det som ett liv från befruktningsögonblicket, men det är något som är 1, min personliga uppfattning och 2, inte nog grund för att jag - eller staten - ska utöva kontroll över andra människors kroppar. Den dagen jag blir gravid (fat chance, varande man) är det jag som får leva med den uppfattningen, men så länge det inte är jag som är gravid är det inte min ensak.
Vill vi inte ha abort är det inte förbud som är lösningen. Det som behövs är gratis och tillgängligt preventivmedel, sociala skyddsnät, och arbete mot våldtäkt och incest.
Det går att se fostret som levande, att känna obehag och sorg inför att abort behövs, samtidigt som en förstår och acceptera att det är så: fri abort behövs. Mina etiska ställningstaganden och mina känslor är MINA, och kan inte ligga till grund för utövande av tvång eller kontroll över andra människor.
Viktigt också att se de ideologiska strömningarna i abortfrågan: Vilka är det som driver den? Män som vill kontrollera kvinnor. Vad händer om vi går med i tåget? Män får kontrollera kvinnor. Vill vi ha det så? Nej.
Foster i vecka 22 är inte livsdugliga, vi ska inte försöka sänka gränserna varesig för abort eller för när alltför förtidigt födda ska räddas. SD, KD och alla stolliga amerikanska högerextremister ska ge i svensk abortlag.