Abort, hur funkar det?

Sinfonie

Trådstartare
Min katt började löpa nu i helgen, oxh hon har hållts instängd.
Men hon hoppade ner från balkongen när min lillebror glömt stänga den..
hon hittades inte så långt ifrån en stor vit katt.
Jag som inte har plats för någon kull just nu, utan planerat att fixa p-piller.
Jag är orolig för att hon kan vara dräktig.:crazy:
Någon som kan klargöra lite hur det går till vid abort hos katt?

Sv: Abort, hur funkar det?

Kastrering omedelbart är ju lättast men om du av något skäl inte vill kastrera kan man göra medicinsk abort med Alizin (abortspruta). Man ger två doser, två dagar i rad. Vanligast att man använder det på hund men det är effektivt och säkert på katt också.

Jag är Sinfonies kompis, så jag kan svara på det där.
Katten ska inte kastreras, bl.a. pga att hennes avkommor är efterfrågade och katten trivs bra med att vara mamma.
Men då är det ju planerade kullar, och inte som den som eventuellt är på väg

Vi gjorde abort i samband med kastrering av vår ena hona. Han tog ut livmoder och ungar i ett. Inga problem, kostade inget extra heller utan som en vanlig kastrering. Men det måste ju göras innan dräktigheten är för långt gången.

Jag skulle tro att det går att abortera ändå. Men jag vet inte om man gör det. Onödigt ingrepp skulle jag nog kunna tycka. Men sen behöver en katt inte bli dräktig efter en natt utomhus. Vi får hålla tummarna. :)

Behöver katten genomgå abort skulle jag kontakta veterinär och fråga dem om man gör abort utan att kastrera. Mycket tveksamt skulle jag tro. Ffa om tanken är att man ska avla på djuret. Men det behöver inte vara så.

Hoppas att det inte blivit ngt så att ni slipper operera och kan låta henne föda planerade kullar sen istället. :)

Jag har beskrivit hur det går till i mitt tidigare inlägg. ;) Två sprutor Alizin och sedan är det klart.

Det är väl inte ett dugg onödigt att ta bort en oönskad kull? Det råder ju ingen kattbrist i Sverige idag så fler oönskade katter är det sista som behövs.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag behöver bollplank och råd, jag mår som ett ruttet äpple. I somras träffade jag en ny kille, båda blev blixtkära. Vi har inte varit...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
17 162
Senast: Shenzi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Livet som enarmad rullar på (har inte så mycket annat att välja på :p ), och bjuder på en del nya upplevelser. Svullnaden i den brutna...
Svar
0
· Visningar
756
Senast: cassiopeja
·
Övr. Katt Tjo :) Vi tog över en katt som nu har bott hos oss i snart en tre veckor. Farfars katt, men då farfar blev sjuk så var katten lamnad...
Svar
1
· Visningar
1 262
Senast: Popcorn
·
H
Gravid - 1år Jag är gravid i 15 veckan och är så fruktansvärt velig!!! Jag och den eventuellt blivande pappan har varit tillsammans i drygt 4 år...
2 3
Svar
58
· Visningar
10 446
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar