Abetta beartrap

Tussinussen

Trådstartare
Ngn som har erfarenhet, bra/dåligt?

Har en promenadhäst som blir halt om man går på för hårt med honom och det känns inte bra att då slänga upp en sadel som väger 12 kg, ovanpå det som jag väger, så jag tänkte att det kunde vara bra med syntetsadel för att dom är så lätta. :idea:

Har kollat runt om denna sadel på nätet och det verkar iaf vara ett bra märke, men skulle vara kul om någon vet hur det är att sitta i en sån.

Sv: Abetta beartrap

Om sadeln väger 12 eller 22 kilo spelar ingen roll för hästen, så den aspekten kan man nog bortse från. Skillnaden i vikt har nog större betydelse för den som ska sadla.:D

Om sadeln väger 12 eller 22 kilo spelar ingen roll för hästen, så den aspekten kan man nog bortse från. Skillnaden i vikt har nog större betydelse för den som ska sadla.:D

Men nog spelar det roll hur mycket man väger??? :eek:

Jag väger ca. 70kg själv och jag kan problemfritt lägga till 20 kg menar du? Så att jag+sadeln motsvarar en människa på 90 kg? På en häst som är 155 cm och har en svaghet i ett ben?

Denna sadel väger ca. 3-4 kg vilket jag tycker känns mera klokt (så är det bra pris också :) )men jag vill veta om den är bra. :banana: och om någon har erfarenhet av den.

Tror bill menar att sadeln tyngd fördelas på en större yta så hästen upplever den nog inte så tung som vi :D

Jag beställde hem en Abetta men tyvärr var den för smal för mina hästar trots att det var vidaste storleken. Dock inte en Abetta Beartrap utan det var en Abetta Wide Trail (se Milstas hemsida). Vet inte vad det är för skillnad på dem? Hur som helst, jätteskön sadel att sitta i och snygg för att vara en syntet!

Wide Trail:
20501.jpg

Beartrap:
20512.jpg

Jag beställde hem en Abetta men tyvärr var den för smal för mina hästar trots att det var vidaste storleken. Dock inte en Abetta Beartrap utan det var en Abetta Wide Trail (se Milstas hemsida). Vet inte vad det är för skillnad på dem? Hur som helst, jätteskön sadel att sitta i och snygg för att vara en syntet!

Vad var det för häst som abettan va för smal till? hur bred uppskattar du att sadeln är? Jag har funderat på att köpa hem en sådan från milsta o prova men det har aldrig blivit av då jag skaffade annan sadel. Men för framtiden så är det ju kanske intressant.

Tror bill menar att sadeln tyngd fördelas på en större yta så hästen upplever den nog inte så tung som vi :D

Jo men fysikens lagar måste ändå innebära att ens vikt är fördelad over benstomme, senor, muskler osv i hästens fyra ben och om den har ett ben som är lite svagt så är det väl bra om man inte överbelastar? :idea:

Vad var det för häst som abettan va för smal till? hur bred uppskattar du att sadeln är? Jag har funderat på att köpa hem en sådan från milsta o prova men det har aldrig blivit av då jag skaffade annan sadel. Men för framtiden så är det ju kanske intressant.

Vill jag också veta...min arab är byggt som en tunna fast en tunna som är platt ovanpå :) och det är ett himla sjå att hitta sadlar till honom. :devil:

Den kanske inte ska ridas alls om den har en skada?

Den var absolut för smal för våran quarterkorsning, och på gränsen till för smal för en normalgrov kallblodstravare. Passar säkert lite bredare häst, men har man en tunnformad häst passar den inte. Uppskattar att bommen kanske var 7 tum.. Dvs full quarter bom.

Då lär den nog inte funka på min fjord iaf. hon är nästan spikrak och ingen markerad manke o stundtals ser hon ut som en bred tunna.Jajja jag har ju en bomlös och en engelsk alltound får väl vara glad för det.

Nyfiken fråga: vad har du för bomlös sadel? Känns den annorlunda att rida i jämfört med bomsadel?

Nyfiken fråga: vad har du för bomlös sadel? Känns den annorlunda att rida i jämfört med bomsadel?

Jag har en barefoot cheyenne. (har även provat pfiff och knights ingen större skillnad)JO det känns annorlunda att rida i bomlöst. Man känner sig lite som en soffpotatis i den bomlösa så det gäller att man ändå försöker hålla sig vaken.Är väldigt mjukt och skönt och ombonat. Påminner ju mer som att sitta i en w-sadel än i en engelsk. Det blir ju en del bredare också, men eftersom det är så mjukt så får man inte ont i sitbenen. Har en maxam i xxw också som jag använder och som faktsikt passar min häst, men jag börjar bli smått förtjust i min bomlösa så maxamen får hänga i sadelkammaren.

Liknande trådar

Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 452
Senast: Viva
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 352
Senast: Castellini
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 383
Senast: Habina
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 086
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda 2022
  • Stora shoppingtråden III