J

Japanesen

Vet ej hur rasen stavas..

Fick veta nyss av veterinären att min katt är en abessiner och då funderar jag på vad är det för ras?
Någon vänlig själ som vill berätta lite om den och kanske sätta in någon bild...

Sv: Abessiner

Av veterinären? Har den ingen stamtavla? Hur kunde han då säga att det var en abbesinier?
http://www.abysomali.se/

Abessiniern är en ras som har ett lite speciellt mönster, dvs tickad. Annars vet jag inte riktigt vad jag ska skriva mer. Förutom att jag är tveksam till veterinärerns kunnighet om raser och dess utseende. Dom är inte alltid så pålästa på just sånt. Men visst finns det dom som kan. Jag skulle dock vilja se bild på katten för att kunna avgöra för egen del.

En katt utan stamtavla är alltid en huskatt. Däremot kan ju katten ha den för abyn typiska färgen, tickad. Det är ett naturligt förekommande mönster och finns på huskatter också fast det inte är så vanligt.
Lägg in en bild på kissen så vi får se...

Nala som jag hade hemma, misstänker jag hade Aby i sig. Hon var ju huskatt för det, men det finns en avelshane i byn där hon hittades som unge........ tror han varit o roat sig :angel: Inte för att det spelade nån roll för mig. Hon hade i alla fall många typiska beteenden enligt en aby-uppfödare på katthemmet. :crazy:

Så här såg hon ut..... nala

Senast ändrad:

Hmm hur lägger man in bilder?

Jag tror själv att han bara är en vanlig orange huskatt men borde inte veterinärer vara säkra innan dom säger vilken ras katter är?!

Kollade på hemsidan MissFideli la ut och då är min VERKLIGEN INTE en abessinier..

Tror nog att veterinären har riktigt fel..

De flesta veterinärer kan nada om raser. Min kattspecaliserade vet klarar det hyfsat eftersom han lyssnar mycket på de uppfödare han har som kunder, men det krävs en hel del tid av pluggande eller på utställning för att bli duktig på att hitta skillnaderna hos raser, framförallt när det gäller korsningar eller otypiska katter.

Här är en bild på honom.. :love:

CIMG3711.jpg

Jag fattar inte varför veterinärer måste säga nåt sånt när de uppenbarligen inte har nån koll. Förvirrar ju bara.

Håller med, dom kan hålla sig utanför sånt dom inte kan. Min veterinär var rak och ärlig gällande patellaluxations ärftlighet: Han hade ingen aning :D

Liknande trådar

Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
466
Senast: KeeNine
·
Katthälsa Hej, Letat bland andra trådar, men försöker med en ny fråga. Katten kom in i går morse och var förlamad i svansen. Akutbesök till...
Svar
19
· Visningar
1 160
Senast: Googlarn
·
Övr. Katt Vi har tre katter en hona på två en hane på knappt ett och en äldre hona på 8år. Den yngre honan har varit löpen och är nu dräktig,den...
Svar
8
· Visningar
687
Katthälsa Hej! Min katt var hos veterinär i förrgår och fick öppnat en varböld (efter bitskada) och har drän. Hur länge är det vanligt att de är...
Svar
8
· Visningar
589
Senast: CFrisk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama