AANHCP kontra traditionell verkning - igen

Linda_77

Trådstartare
Vet att det redan finns massa trådar ang. detta ämne, men de är så långa och innehåller så mycket smutskastning så jag orkar inte läsa ordentligt!

Jag funderar främst på:

1. Vad är den största skillnaden mellan traditionell verkning och barfotaverkning enligt AANHCP?

2. Kan denna typ av barfotaverkning skada min häst på något sätt? (Tänkte om det t ex. förekommer bakåt brutna tåaxlar pga för låga trakter, eller ökad belastning på senor och ligament...). Hur påverkas överrullningen?

3. Är det något att rekommendera för en häst som ska vila och rehabiliteras pga länd-och bakknäproblem under det närmaste halvåret/året? Hästen är idag skodd fram och traditionellt verkad. Räknar inte med att kunna ha henne barfota för resten av livet när full träning återupptas.

Vill endast ha sakliga och kunniga svar, helst från hovslagare, barfotaverkare och gärna veterinärer såklart :banana:

Sv: AANHCP kontra traditionell verkning - igen

Slänger in en liten fråga till om det är OK?

Är AANHCP och Strasser samma sak? Är de relaterade till varandra?

Är INTE ute efter en Strasser diskussion utan vill bara veta :D

Mvh / Fia

Vad jag hittills har förstått så är det inte det. Något skiljer dem åt...

AANHCP och "vanlig" verkning skiljer sig inte speciellt mycket åt vad det gäller själva verkningen. Strasser däremot............ en annan historia:devil: Dom har mycket gemensamt men Strasser är mer extrem i sin syn på verkning.:(

Skillnaden och inställningen kommer mer vid sjukdom/skada då har AANHCP åsikten lite att: låta hästen självläka och inte behandla i onödan,lite smärta måste hästen tåla:confused: under en period.

Kan personligen tycka att tåaxeln är bakåtbruten på dom få hästar jag sett som varit verkade enligt AANHCP.

Många knäproblem bak kan underlättas för hästen med kort tå och lite högre trakt. Kanske du till och med borde sko den runt om?
Om den är låg i trakten vill säga.

Men vill du ha din häst barfota å jag tycker och tror att låt din nuvarande hovis ta av och verka på traditionellt vis så blir det nog bra ;)
Lycka till!

Jag var på en kurs för två veckor sen där man fick lära sig om barfota verkningen. Det var det mest intressanta jag någonsin varit med om. Där jag var fick man iallafall lära sig hur man skulle verka för att få överrullningen på rätt ställe (den bredaste delen av hoven) så hela benet får rätt balans. Om man tänker sig... dela strålen i tre delar, från strålspetsen till tån skall det vara en sån 3:e del.
Sen om du tänker dig sträckan från kronranden till tån på framsidan av hoven skall vara dubbelt så lång som trakten.
Ingen av deras hästar hade problem med hovarna, de hade riktigt fina hovar och vi förvandlade en hästs hovar från hrm...inte bra hovar till relativt fina hovar. De ägde inte den hästen, den stod där för inridning, dock såg inte ägarna så stor skillnad men om man inte vet något om hovar så visst.
Skillnaden mellan traditionell och aanhcp tror jag är att man gör en sån kallad mustangrullning och putsar även på utsidan för att komma åt lamellerna. Vissa hästar har väldigt breda lameller och då måste man ta på utsidan för att få bukt med det, det har jag aldrig sett en traditionell hovslagare göra.
Ingen utav dessa metoder är likt strasser och jag skulle själv inte använda strasser metoden.
Målet med barfota tycker jag är att hästen skall få så naturliga och starka hovar som möjligt. Det är inte naturligt för hästar att ha skor och jag tycker faktiskt de flesta hästar som har fått problem med hovarna har skor. Skorna trycker ihop trakterna så det blir för trångt och det blir dålig blodcirkulation.

Putsar du bort utsidan ända till lamellranden tvingar du hästan att gå på sulan:(
Det kallas bärranden av en orsak, Skall "bära" hästen!
Det är inte skorna som trycker i hop hoven utan en dålig hovslagare.

De som har breda lamellränder brukar lida av fång.

Bärrand, vita linjen, trakt o tå, strålfåror mm finns inte med i hovanatomin hos Strasser, knappast heller hos SANHCP

Sen gör de alla hovar likadana, oavsett hur den ser ut ovanför hoven.

axel skrev:
Bärrand, vita linjen, trakt o tå, strålfåror mm finns inte med i hovanatomin hos Strasser, knappast heller hos SANHCP

Sen gör de alla hovar likadana, oavsett hur den ser ut ovanför hoven.

Nu hårddrar du det lite väl mkt väl? Jag har hört AANHCP prata mycket om vita linjen, trakt, tå strålfåror mm... Som i alla andra discipliner finns det bättre som sämre utövare tyvärr...

Jag har varit på föreläsning av OL tillsammans med välutbildad hovis och han tyckte inte att det var mycket som skiljer en "trad. barfotaverkning" mot en AANHCP-verkning...
När jag bad min hovis att ta av dojjorna på mina hästar och samtidigt visa mig hur jag skulle underhålla verkningen mellan hans besök visade han mig precis som AANHCP-are visat och berättat, putsa hovväggen till vita linjen, följ sulan och raspa inte på den. I korta drag ;) Och han är välubildad hovis btw.
Hade honom nyligen hemma här och kikade igenom hästarna, det är nog nästan två månader sedan han var här sist, och jag fick så mycket beröm för hur hästarna såg ut (i hovarna :p ) att han tyckte jag knappast behövde ringa honom nått mer ;) :banana: :banana:
(var bara tvungen att skryta lite :o :crazy: )

Jag tycker att man gott kan rota igenom det lokala hovisbeståndet tills man hittat en välutbildad en som är positiv till barfotagång, de KAN faktiskt det där om de är utbildade. :bump:

Titta på deras hovanatomibilder!
Det finns ingen trakt utan möjligen häl :crazy:

de karvar i både sula o stråle o anser att allt utom superlåg trakt är hög.

AANHCP´s bilder på hovar ( från USA) visar på hovar med lite höjd o då går hästen ej på sulan.

Jag såg att OL ej har tagit bort historien med Cecilias bockhovshäst :confused:

det fanns ju en anledning till varför den ej belastade trakten, som då blev hög - strålbenshälta o infl. i det diagonalt v. b knä ( eller has).

det finns de som tror så blint på honom o inte åker till Vet. utan lyssnar på hans spekulationer.

Han botar även Spatt - Halleluja:D

Linda_77 skrev:
Vet att det redan finns massa trådar ang. detta ämne, men de är så långa och innehåller så mycket smutskastning så jag orkar inte läsa ordentligt!

Jag funderar främst på:

1. Vad är den största skillnaden mellan traditionell verkning och barfotaverkning enligt AANHCP?

2. Kan denna typ av barfotaverkning skada min häst på något sätt? (Tänkte om det t ex. förekommer bakåt brutna tåaxlar pga för låga trakter, eller ökad belastning på senor och ligament...). Hur påverkas överrullningen?

3. Är det något att rekommendera för en häst som ska vila och rehabiliteras pga länd-och bakknäproblem under det närmaste halvåret/året? Hästen är idag skodd fram och traditionellt verkad. Räknar inte med att kunna ha henne barfota för resten av livet när full träning återupptas.

Vill endast ha sakliga och kunniga svar, helst från hovslagare, barfotaverkare och gärna veterinärer såklart :banana:

Hej, ska försöka ge min "smala syn och erfarenhet" på dina frågor . Här kommer svaren.

1. Skillnaden skulle väl då vara att den traditionella sidan baserar sig på mångårig forskningsbaserade erfarenheter samt pågående forskningar runt om i hela världen utifrån olika erfarenheter avseende ras,miljö,hantering och brukstyp.Även utgår man i från den enskilda individens extriör,ålder,brukstyp samt miljöförhållanden. En av dom största erfarenheterna man hitills kommit fram till är just hur stor betydelse olika länders klimat,hantering,miljö och miljöförstöring påverkar den enskilda individens hållbarhet i helhet.

2. All typ av avikande benställning är till mer eller mindre skada för hästen. En bakåtbruten benaxel som lätt blir fallet med låg trakt och lång tå ger ofelbart en överbelastning i nedre benets bakre region såsom senapparatur,bakre ligament, trålbensområdet såsom trålbenet,trrålbensbörsa samt strålbenets ligament. Även hovbrosket kommer oxå att utsättas för ökad påfrestning och kan då i vissa fall orsaka hovbroskförbening. Vid extremt låg trakt där strålen tar den första belastningen så orsakas även stora skador i elastiska putan.

För hög trakt ger motsvarande skador i hoven och betets främre del samt nedre benets leder. Hovbenet kan lätt deformeras i sin främre del, avsprängning av ledbrosk i både hovled,kronled samt främst kotled hör tyvärr till vanliga skador vid framåt bruten benaxel.

Bakåtbruten benaxel hämmar överrullningen och framåtbruten benaxel skapar avsaknad av genomtramp i kotan samt extremt snabb överrullning där hästens naturliga vilopause i belastningsfasen går förlorad. Man måste helt enkelt ta hänsyn till den enskilda hästens extriör o benställning för att skapa en just för den individen väl balanserad benaxel.

Skämtsamt skulle man kunna jämföra det med sadel eller bett, samma sadel och bett passar inte på alla hästar utan det är helt individuellt.

3. Länd och bakknäproblem kan orsakas av otroligt många olika orsaker, om vi håller oss till att enbart genom skoning,verkning kunna hjälpa denna individ eller att problemen uppkommit enbart genom skoning eller verkning så är en bakåtbruten benaxel bak förödande för länd och knän. Ofta står dessa hästar kraftigt under sig med sina bakben vilket överbelastar ländrygg,korsrygg,bakknän,hasen samt hela nedre benet.

Tyvärr är det utifrån erkända forskningsresultat en alldeles för stor procent av dessa problem som uppkommer utifrån ryttarens possition i saleln samt kroppsvikt i förhållande till hästens bäraktighet.

Vid rehabelitering så finner jag barfota som absolut bäst då hästen endå inte utsätts för mer slitage än tillväxt i sina hovar och barfota stimulerar hoven mer naturligt än en fysiologisk skoning.OBS!! detta gäller endast fram.

I detta fall skulle jag dock kraftigt avråda i från barfota bak då den p.g.a sitt länd,knäproblem bara kommer att belasta hovarnas bakre del ner vilket får följden ännu lägre trakter och ännu längre tå.

För att nu hjälpa denna individ så behöver den balanserad hjälp och ortopedisk skoning utifrån individens fysiologiska förutsättning för att så snart som möjligt avlasta sin länd och sina bakknän.
Detta görs lämpligats med ett beslag som ger gott understöd i hovens bakre del antingen med förlängda traktarmar eller äggbar samtidigt som den tillåter en fri snabb överrullning med kort tå. Innehar inte individen en annan typ av kronisk skada så kommer den inom max två månaders fri rörels i konvalecent vara återställd för att börja träna upp sig till full träning.

Detta är endast min personliga smala syn utifrån min ringa erfarenhet. Hoppas du för många flera svar och gärna både seriösa och från mer erfarna personer.

Önskar dig dock lycka till.

Sazalamel skrev:
Putsar du bort utsidan ända till lamellranden tvingar du hästan att gå på sulan:(
Det kallas bärranden av en orsak, Skall "bära" hästen!
Det är inte skorna som trycker i hop hoven utan en dålig hovslagare.

Det gör jag inte, om jag skulle putsa putsar jag till den yttre hovväggen (den vita randen) INTE längre. Men om man känner på utsidan av hoven känner man lätt var det håller på att lossna och då måste man raspa bort överflödet, men inte för mycket såklart.
Det är dels skorna som trycker ihop hovarna - JA, för det ger hoven dåligare cirkulation och pumpen i hoven funkar inte lika bra för hästens hov elastitet funkar inte om det sitter en sko som förhindrar att hoven böjs.Vet inte hur jag skall förklaram finns jättebra hemsidor där du kan kolla. Det är faktiskt jätte intressant information!!

http://www.barfotahast.has.it/

ps. Jag är ingen expert, men det som låter logiskt tror jag på.

skuggi skrev:
Nu hårddrar du det lite väl mkt väl? Jag har hört AANHCP prata mycket om vita linjen, trakt, tå strålfåror mm... Som i alla andra discipliner finns det bättre som sämre utövare tyvärr...

Jag har varit på föreläsning av OL tillsammans med välutbildad hovis och han tyckte inte att det var mycket som skiljer en "trad. barfotaverkning" mot en AANHCP-verkning...
När jag bad min hovis att ta av dojjorna på mina hästar och samtidigt visa mig hur jag skulle underhålla verkningen mellan hans besök visade han mig precis som AANHCP-are visat och berättat, putsa hovväggen till vita linjen, följ sulan och raspa inte på den. I korta drag ;) Och han är välubildad hovis btw.
Hade honom nyligen hemma här och kikade igenom hästarna, det är nog nästan två månader sedan han var här sist, och jag fick så mycket beröm för hur hästarna såg ut (i hovarna :p ) att han tyckte jag knappast behövde ringa honom nått mer ;) :banana: :banana:
(var bara tvungen att skryta lite :o :crazy: )

Jag tycker att man gott kan rota igenom det lokala hovisbeståndet tills man hittat en välutbildad en som är positiv till barfotagång, de KAN faktiskt det där om de är utbildade. :bump:

Det var så vi fick lära oss på kursen också!! Vad kul att du fick så mycket beröm, man blir så glad när hästarna mår bra.

zillax89 skrev:
Det gör jag inte, om jag skulle putsa putsar jag till den yttre hovväggen (den vita randen) INTE längre.
Tar du även bort den?
Det är dels skorna som trycker ihop hovarna - JA, för det ger hoven dåligare cirkulation och pumpen i hoven funkar inte lika bra för hästens hov elastitet funkar inte om det sitter en sko som förhindrar att hoven böjs
.
Du har läst det här i länken, men riktigt så fungerar inte hovmekanismen.

Man har vid forskning sett att hoven flexar mest i höjdled.
Skon låser inte hoven nämnvärt. Den sitter fastspikad i den främre halvan o låser inte den bakre inkl. trakten.

Hovens cirkulation kommer sig mest av att hela rörelseapparaten är igång, inte för att strålen är ngn slags andra hjärtpump.

Sök på lite vetenskaplig litteratur som är dokumenterad istället för att ta till dig en del teorier.
På bl. a Strömsholm har man forskat på detta ämne.

Bra att du är vetgirig, men man måste ibland sålla infon.

Mvh / Axel

zillax89 skrev:
Det var så vi fick lära oss på kursen också!! Vad kul att du fick så mycket beröm, man blir så glad när hästarna mår bra.

bara-undrar vad ni fick lära Er på kursen som man blir så glad av??? Är det inte viktigare att skaffa kunskap som i första hand gör att hästarna mår bra???

Hovis säger att människan går alltid att lura utifrån sin enfaldiga tro, hästens enda välmående för dagen är utifrån människans införskaffande av hästkunskap och avsaknad av hästkunskap m år ingen häst bra av.

Hej!
Jag har tagit ut OL s brorsa Lasse, 2 ggr 1 ggr till varje häst. Den ena som gått barfota hela sitt liv förutom 2 månader när han var skodd fram. Men min ponny klarade inte av att vara barfota :( lite synd hade gärna haft henne barfota. Ska försöka ta mig i väg på en gratis kurs hos OL. :):)
// Ida

Vad händer i hästen (ur hovslagarsynpunkt) när du "hjälper"
överrullningen genom att på en utfluten tå raspa/verka hela
vägen in till sulkanten i stil med detta?
För mig som inte vet känns det magstarkt.

Johan-8.jpg

Rasptagen är tydligen dragna i 45 gradig vinkel från sulan och ut.

Om jag ser på bilden ovan. så tolkar inte jag det som bärrandsseparation, utan bärrandsröta.

På Strömsh. så sa hovis att man kan se att vita linjenär bredare (fång)än normalt o då kan de raspa mer på utsidan av tån för att den inte ska växa felaktigt- framåt.
På bilden har de tagit bort hela främre hovväggen som ska bära upp hästen. Den går på sulan. Den torde vara rejält halt.

En frisk häst vita linje är tunn o ska inte raspa bort.

Var är Hovis?
komsi komsi o lär oss

Liknande trådar

Hästvård Förlåt, vet att barfota är diskuterat aldelles för många ggr redan... Men nu sitter jag och funderar på vad/hur jag ska göra med min...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 925
Senast: axel
·
P
Hästvård Källa: Christopher Johnston leg.Vet. VMD Swedish Hoof Group Inst för anatomi och histologi Sveriges...
Svar
12
· Visningar
1 382
Senast: Mia_R
·
Hästvård Jag ska nu berätta hur det har gått med MIN häst. Det var het diskussion om ämnet i tråden "Varför skor ni?" för 1-2 veckor sen, vilken...
2
Svar
20
· Visningar
2 577
Senast: Magnum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka