• Avel
  • Trådstartare Trådstartare zuzzen
  • Startdatum Startdatum
Z

zuzzen

Hej, Har ett sto efter A-dur. Vad jag förstått är det en bra stam (Argentinus etc), stoet är mkt ädelt och har mkt god exteriör och bra gångarter. Vad jag kan se så är det ovanligt med avkommor efter A-dur i Sverige (?) och innan jag köpte mitt sto visste jag knappt vem han var. Varför är han så anonym?

Sv: A-dur

A-Dur är elithingst i Danmark, och kom till Sverige för bara några år sedan. Jag skulle gissa att hans äldsta svenska avkommor är tre i år. Här i Sverige tror jag inte att han betäckt mer än kanske 50 ston. I Danmark har han 504 registrerade avkommor.

Varför betäcks inte fler med honom? Verkar ju inte vra ngn rusning direkt? Har han dålig nedärvning?

Jag tror att det mera handlar om att han tävlats samtidigt, och att man inte gjort så stor reklam för honom.

I år har han bytt station, från Uppland till Skåne, så vi får väl se om det påverkar. Dessutom har sonen Andante vunnit två världscupstävlingar med Tina Lund, vilke tytterligare borde öka efterfrågan hos stoägarna.

Skulle gärna använt honom själv om jag inte bestämt mig för att bara använda svenskfödda hingstar!

Vi kan bara göra en jämförelse...det finns mkt hingstar att välja på idag.

A-dur kostar hela 2500 kr i språngavgift...istället för då som många andra tex 1500-2000 kr vid tex 16-20 dygns dräktighet.Det är en ganska dyr chansning om man har otur.

7500 kr vid 90 dygn...därtill lägga till att man då behöver fosterförsäkring för en tusing till...och då har du fortfarande inget föl plus att händer det något så ska du gå hela vägen via försäkringen för att slutligen efter en viss tid återfå pengarna.

Slår man ihop allt blir det ganska mkt pengar på en kort tid...med seminavgifter,uppstallning med mera som också kostar en rejäl slant.

Sänker de avgifterna och fixar bättre villkor så kommer också stona.

Jag kan väl också tycka att hans härstamning är något blandad...men han har ju dock en hel del duktiga hästar efter sej.

Liknande trådar

Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 552
Senast: Mia_R
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 827
Hästvård Hej! Jag vet inte om detta är rätt ”ämne” att lägga diskussionen i men chansar ändå och hoppas på många kloka och bra svar. Jag har ett...
Svar
0
· Visningar
585
Senast: Lovisa.E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Valp 2025
  • Kattbilder #10