A/B ponny?

Ebbaj13

Trådstartare
Hej! Ja tänkte på en häst som lite mer "promenad/ sällskaps häst.." Vilka raser / a/B ponny är bra för detta?? Skulle verkligen uppskatta svar! Ha en fortsatt trevlig dag.

Sv: A/B ponny?

Hej!

Alla hästar och storlekar kan funka. Det största problemet med små poonyer är ofta att de blir feta av ingenting så man kan inte bara låta dom gå i hagen och äta.

Ska den vara om sällskap till en större häst är det oftast bättre att se till att hästarna kan äta ungefär lika mycket. :-)

/Lavinia, vars stallkompis skickade iväg sin 155 cm höga häst som sällskap i ett halvår.

Säger som föregående. Som sällskap vill man inte ha en för lättfödd häst. Hade jag varit i behov av en sällskapshäst åt min nuvarande hade jag gärna haft en stor häst, tex ett varmblod. Nackdelen är att det är dyrare men å andra sidan slipper man i regel krångel med fångrisk och tjock ponny. Ska man dessutom promenadrida den vill man ju ha en som är i bra storlek för en själv.

Det finns ju många hästar som ska vila en längre tid pga skada. Det vore väl ypperligt att låna en sådan? Eller rentav få den betald av ägaren om man kan erbjuda boende för självkostnadspris så att säga.

Vart bor du?

Vi har en shettis som sällskap. På vintern går de stora hästarna på fri tillgång (shettisen kan inte komma åt storhästarnas mat) och på sommaren går hon i bantarhage med en isis. Hon kan inte gå på samma bete som de två stora hästarna. Nackdelen med att ha en lättfödd ponny tillsammans med hästar som behöver mycket mat.

Jag har haft en shettis som sällskapsponny till min stora. Det fungerade bra, men då var även min stora väldigt lättfödd, så ingen av dem fick gå på fri tillgång eller kraftigt bete.

Liknande trådar

Träning Hej, Har letat & letat efter någon form av träningsresa. Jag tänker som upplägg att det erbjuds boende, med frukost eller samtliga...
Svar
1
· Visningar
279
Senast: Jeps
·
Tävling Får jag som 15-åring tävla en B-ponny i en LE avdelning b? Gäller det samma regler i klasser som är bedömning A (clear round)...
Svar
3
· Visningar
840
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan hej! jag e 12 år o är 164 i väger 40kg. är jag för stor för b ponnys? för just nu på min ridskola rider jag bara små ponnies även om jag...
2
Svar
21
· Visningar
1 720
Senast: ameo
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
603
Senast: Mli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix