A b c 1 2 3 ?

rachan

Trådstartare
Har varit med rätt länge inom distans världen men har först nu efter att varit på Uppsala o Simlångsritten träffat på att man i vet-grind använder sig av bokstäverna A B C samt siffer systemet 1-3.
Är detta något vi generellt har gått över till i Sverige? Eller råkar det var så bara för att det var utlänska veterinärer med ?
Kan någon förklara varför man blandar bokstäver o siffror?
Och i vilka används siffror och bokstäverna?
Siffror där sekunder räknas? Typ hudturgor? kappiläråterfyll?

:confused:

Sv: A b c 1 2 3 ?

Det är det internationella systemet. Är utländska veterinärer med vill man att samtliga veterinärer skriver samma system. Precis som du skrev är siffrorna sekunder, slemhinnor, uttorkning/ hudturgor och en till. A = 0 dvs ingen anmärkning, B = 1 osv. Ibland får man skriva A med pil neråt tex för att nyansera lite.

Bra. Då fortsätter jag fråga.
Så en "utländsk" 2a är inte samma som en svensk 2a?

Jag höll på att avlida i helgen när hästen fick en 3a på hudturgor. Men på re-inspection var det "bara" en 1a, och jag fick fortsätta.
Jag tolkade det som att om 3an egentligen var samma sak som med svenska systemet, uteslutning, men man kanske kan få en 4a till och med?

Det är lite rörigt med utlänskt och svenskt.
Hudturgor är i sekunder. Så det är inte konstigt att S fick 3sek i grinden o sedan 1sek i re-insp.
// Linda

Ok tack för hjälp av begrepp.

Men är det då bokstaven D som innebär uteslutnig o vilken siffra?
eller vad skrivs det även en bokstav om man åker ut på ex hudturgor?
För i sverige är det ju 0 = ingen anmärkning.

*KL*
Är det nån som vet om det finns på nätet att läsa om detta?
Blev helt förvirrad när man hörde massa bokstäver och siffror, och sen inte fick ha med sig vet-kortet, och kolla i lugn och ro.

Liknande trådar

Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 617
Senast: AlmostEasy
·
Distans Nu är det inte jag som håller i detta projekt utan användaren a_schuber. Dock får jag lov att lägga in inägget igen då jag lyckades...
Svar
8
· Visningar
1 882
Senast: a_schuber
·
Träning Var och tittade på en träning på ridklubben precis intill här om veckan, privathästar hoppning. Av höjderna att döma rätt rutinerade...
Svar
5
· Visningar
1 312
Senast: Fossing
·
C
Avel Jag tänkte den här trådenkunde vara lämplig nu när många frågar om hingstval till sina ston. Många av frågorna kring detta som brukar...
Svar
3
· Visningar
1 549
Senast: Guld
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka