Sv: 99%??

Nej.

En katt är antingen rasren (registrerad med stamtavla, "100% rasren") eller en blandras. Blandraser och katter utan stamtavla är alltid huskatter, oavsett vad säljaren försöker påskina. (Och i majoriteten av fallen är de påstådda "rasinslagen" bara påhitt även om det givetvis finns halvperser, halvskogis mm)

Notera att en rasren katt med godkänd stam kan ha inslag av andra raser i den. Det rör sig då om godkända inparningar, ungefär som hos halvblod.

Visst går det, rent matamatiskt i alla fall.
Om katten långt bak i stamtavlan har en enda förfader som är 100% "icke-perser" och man sedan hela tiden parat avkomman på den linjen med 100% perser

Perser + icke-perser -> 50% perser
para med perser -> 87,5% perser
para den med perser ->93,75% perser
para den med perser -> 96,875% perser
para den med perser -> 98,4375% perser
para den med perser -> 99,21875% perser, avrundat blir det 99%

vad den sedan räknas som rasmässigt sett är det väl rasföreningen som bestämmer.

Visst går det, rent matamatiskt i alla fall.
Om katten långt bak i stamtavlan har en enda förfader som är 100% "icke-perser" och man sedan hela tiden parat avkomman på den linjen med 100% perser

Perser + icke-perser -> 50% perser
para med perser -> 87,5% perser
para den med perser ->93,75% perser
para den med perser -> 96,875% perser
para den med perser -> 98,4375% perser
para den med perser -> 99,21875% perser, avrundat blir det 99%

vad den sedan räknas som rasmässigt sett är det väl rasföreningen som bestämmer.

Jo visst, men då krävs som sagt en stamtavla och finns ingen sådan går det inte på något sätt att verfiera ursprung.

vet inget riktigt vad det står i annonsen nu. men det är godkänt att para perser med exotic. kanske så dom menar? att det en gång i tiden vart exotic inkorsad. dock bara en teori jag har.

Ingen aning, blev som sagt bara lite förvirrad.

Plus priset dem tog för den också, när den inte var renras.

vet inget riktigt vad det står i annonsen nu. men det är godkänt att para perser med exotic. kanske så dom menar? att det en gång i tiden vart exotic inkorsad. dock bara en teori jag har.

Fast då är det fortfarande en rasren perser. Mer troligt att det är någon som har en persertypad huskatt och vill sälja "dyrt".

99% äkta ras perser

innekatt väl sköt har:
pass
id märke
vacsinerad alla perioder
säljes på grund av alergi snabbt så möjligt
priset duskteras är 2år presis

3000 kr......

blocket såklart:p

Annonsen låter som att dem tycker att katten är en "sak"...

Liknande trådar

Övr. Katt Jag är på gång att för första gången köpa en raskatt, efter att i många år haft bondkatter eller blandraser ❤️ Har jag förstått rätt...
Svar
3
· Visningar
294
Senast: Sassy
·
Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
402
Senast: KeeNine
·
Övr. Katt Nu är det dags igen! För varje digitalt deltagande skänker Agria 10sek till katthem. Ska ni vara med? :) Jag tänker filma Kim imorgon...
Svar
2
· Visningar
171
Senast: Glimra
·
Övr. Katt Vi har tre katter en hona på två en hane på knappt ett och en äldre hona på 8år. Den yngre honan har varit löpen och är nu dräktig,den...
Svar
8
· Visningar
652

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka