• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare roosaaaa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 977
R

roosaaaa

Vad skulle ni där ute ge för foder/fodermängd till en pigg d-ponny i full tävlingskondition?

Sv: ????

ca 8 kilo bra hö (mer om det är ensilage) + mineraller (givetvis)

Sedan beror det på villken typ av ponny du har-finns ju dom som mer påminner om ett mindre fullblod och dom som är mer som kallblod.

ca 8 kilo bra hö (mer om det är ensilage) + mineraller (givetvis)

Sedan beror det på villken typ av ponny du har-finns ju dom som mer påminner om ett mindre fullblod och dom som är mer som kallblod.

han är mer åt kallblod.

Vet inte om det finns något normalt. alla hästar är ju individuella och ska ha sin egenanpassade foderstat, varesej det är tävlings eller skogs häst/ponny.
Men såhär fodrar jag mina ponnyer.

Conne val maxad d-ponny

morgon: 1kg hel havre, 0,5kg kornkross och 0,5kg (blöt) betfor.
middag: 1kg hel havre, 1dl olja, 1dl alger och 1dl nyponpulver.
kväll: 1kg hel havre, o,5kg kornkross och 0,5kg (blöt) betfor.

Conne/fbl sto 147cm

morgon: 0,5kg hel havre, 0,5kg kornkross och 0,5kg (blöt)betfor.
middag: 1kg hel havre och 1dl alger
kväll: 0,5kg hel havre, 0,5kg kornkross och 0,5kg (blöt)betfor

Nf val 140cm

morgon: 0,5kg hel havre, 0,5kg kornkross, 0,5kg lusern och 0,5kg (blöt)betfor.
middag: 0,5kg kornkross, 0,5kg lusern och 1dl alger.
kväll: 0,5kg hel havre, 0,5kg kornkross, 1kg lusern och 0,5kg (blöt)betfor.

Alla 3 har fri tillgång till bra hösilage med högt ts värde.

Grovfoder så att det täcker hästens behov, och så mineraler och ev. proteintillskott om det behövs.

Om han är som du säger i full tävlingskondition och rids ordentligt,så kan du nog ge honom 1,1/2 kg krafft +5dl betfor som du blöter upp 1/2 kilo havre eventuellt lucern ca 1/2-1kg.(OBS gäller om ponnyn rids och tränas ordentligt) Ps lägg gärna till e vitamin och b vitamin.

Är mycket enklare att hjälpa dig om jag vet vad han /hon äter nu + gärna bild på hur ponnyn ser ut i dagsläget.

Oftast är det så att kallblods liknande ponnys lätt blir feta eller får fång (så ta det lugnt med fodret och öka gradvis)

Fast å andra sidan har jag sett en mängd kallblod som inte får den mängd foder som dom behöver=uppblåsta magar och inga muskler+taskig päls.:mad:

Först behöver du ett grovfoder som ponnyn får lagom mkt av.
Sen är allt så individuellt.
Min maxade d-ponny är nu i toppkondis och tävlas i snitt varannan vecka och motioneras runt 2h/ dag.
Hon får förutom hösilage:

0,5kg Krafft grund
120g Krafft miner blå
e- vitamin
b- vitamin
1/3 dl kalk
2 dl vetekli
3 dl betfor
morötter och knäckebröd som utfyllnad

Hon är väldigt lättfödd och är pigg och glad, bra i hullet.
Så hon behöver inte mer kraftfoder, medan en annan d-ponny i samma stall får 1kg krafft sport, 6 dl betfor och 2 liter havre.
Så allt är så individuellt.

Liknande trådar

Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
12
· Visningar
984
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
608
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 168
Foder & Strö Min häst ger mig gråa hår. Jag har nu testat Aveve Icelandic mix - om det är mineraler i det vill hon inte äta. St. Hippolyt Höcobs...
Svar
17
· Visningar
952

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka