72 kg rytter på islandshest...

S

sleepy

...burde gå helt fint, MEN... Hesten min er 133 i mankehøyde, ridd i 1 1/2 år, er relativt kraftig, men har fortsatt en del ryggmuskler som må bygges opp, og er bittelitt svai i ryggen; spesielt med rytter på.

Jeg veier ca 51kg og medrytterene mine tror jeg veier rundt 60 kanskje? Jeg aner faktisk ikke hva de veier :crazy: de er normalbygget og ca 170 høye... Dette går hvertfall fint!

Det jeg lurer på er om min samboer kan få prøve å ri han et kvarter eller noe, eller om jeg bare skal la det være... Min samboer har dessuten bare sittet på en hesterygg én gang før, og det varte ikke lenge, fordi hesten løp inn i en busk med han :rofl:

Hva mener dere?

Jag tror apsolut inte att det är nån fara. 72 kg är ju inte så mycket, speciellt inte om han bara ska rida en liten stund.

Jag tror också att det går utan problem! Handlar det bara om en liten stund kan de nog bära långt mer än så! :crazy:

jag väger 70 kg och min isis är 133 cm i mkh. Jag känner mej inte stor på honom och han har aldrig varit halt (peppar, peppar) eller visat minsta tecken på att jag varit för tung för honom.

/Malin

Det gör ju skillnad hur duktig man är också... En duktig ryttare som väger lite mer, men som tränar sin häst att bära ryttaren på ett riktigt sätt, kan ju rida mycket mer på en häst än en lika tung nybörjare... Jag vet ju hur min valack ser ut när jag sätter upp någon ovan killkompis, som en hängmatta - plötsligt är han både halt och lam :crazy:, men när förra ägaren (lite kraftig gubbe :crazy: sorry Bror ;)) rider så töltar han på som om han hade en fjäder på ryggen! :love:

Du har så rätt, Skuggi! det gör jätteskillnad med hur ryttaren kan bära och balansera upp sin vikt under ridning!

/Malin

Helt sant, det er derfor jeg er litt i tvil om dette... Samboeren min vil jo være litt "ubalansert" ;) men det er jo ikke snakk om lange stunden, det hadde bare vært gøy om han fikk "kjenne litt på" hesten han har vært så snill og hjulpet meg med å betale! :) Og det blir jo bare i skritt.

Oh ja! Det blir verkligen extra tydligt då islandshästar verkligen är känsliga för vikthjälper. Ta min brossas flickvän som exempel, hon och en tjejkompis prövade min 5 årige valack i somras. Tjejerna är mellan 165-175cm och väger nog runt 50 kg (trådsmala saker). Båda duktiga halvblodsryttare med tävlingsmeriter. Men de upptäckte snart hur viktig sitsen igentligen är och inte minst det där med vikthjälper. Men när de gjorde rätt så gjorde ju hästen också de som de bad den om. Tror nog att de tänkte mer med rumpan än hjärnan nästa gång de besteg en häst!
Jag tackade nämligen min bakre del :bow:, ibland glömmer man bort att det är bra med lite fläsk (ligger också på 70kg, på mina 175cm)

Fast roligast hade vi nog här hemma åt mitt lilla sto och min pappa! De två avgudar varandra! Så för några år sedan när jag låg hemma och sjuk, evigt tjatande på min late ridande broder om att han skulle motionera stoet - dock utan positivt resultat. Stor gräl och slagsmål. Så vem sadlar då inte stoet själv, hoppar upp via pallen och rider iväg en sväng.....jo pappsen. Vill lova att det blev knäpptyst inne i huset! Jodå han kom tillbaka en liten stund senare, klagade dock på kamelaktig gång och försmå stigbyglar! Den gamle gubben ifråga hade vid tidpunkten inte ridit på 30 år! Men hästen, tja hon var nöjd :)!

Så låt ni gubbarna rida! Bara de betalar hästarna bra efteråt....lite pepparkakor :d sitter ju inte fel i dessa tider!

Min pojkvän motionerar isisen några gånger i veckan. Pojkvännen väger närmare 90 kg... Pållen är ca. 138 i mankhöjd och av den "gamla" grova typen. Självklart tar dom det försiktigt, tänker på balansen och formen och så. Det märks att pållen blir trött fortare än när jag rider. Men när han bara är välmusklad och bär sig själv rätt så tycker jag inte det är något problem. Skulle dock inte sätta pojkvännen på en liten unghäst eller en felriden pålle.
När vi rider på island och har fler hästar till vårt förfogande gör man ju helt enkelt så att man tar med en extrahäst till pojkvännen så han kan byta efter halva vägen.

Jag tror absolut att han kan rida på din häst. Dessutom handlar det ju inte om några 6-timmarsritter, vad jag har förstått.

I går lot jeg min samboer ri hesten min, mens jeg gikk ved siden av/ etter. Det gikk SÅ bra!!!!!!! :banana: Er menn naturtalenter når det gjelder ridning?

Håkon hadde aldri sittet på en hest før, likevel satt han pent, holdt tøylene riktig, og prøvde både skritt, trav, galopp -og så litt tølt og grisepass, da! ;) Jeg ble kjempeimponert!!!!!!!!! :eek:

Lille Bjartur brydde seg ikke om Håkons 75kg, og skrittet på i full fart slik han pleier. Han vart litt uvillig til å løpe i begynnelsen, men når Håkon hadde fått litt mer balanse gikk det også fint! :)

Og så stoppet lille ponnien av seg selv, og ventet på "mammaen" sin (meg) når hun kom for langt bak... Så søt :love:

Så dette gikk over all forventning! :bump: Hipp hurra!

:)

Kul! Är det så att din sambo inte alls är rädd? För isåfall brukar det gå hur bra som helst!

Kjempegøy att det gick så bra :D

Det är så det börjar, innnan du vet ordet av kanske han vill ha en egen häst. Precis så gick det för min gubbe för 12 år sedan :love:

Ja, han er en sånn "tøffing" som ikke er redd for noe! :) Men han er heldigvis litt fornuftig også, det finnes jo de som blir "dumdristige" når de ikke er redde óg...

:love: Ja, DÉT hadde vært noe, det! :love: Jeg skal ta han med flere ganger, får håpe han blir "bitt av basillen" ;) Det tragiske er bare at han ikke kan være med å stelle hesten/ sale opp/ være i stallen pga allergi, men jeg gjør gjerne dobbelt arbeid jeg! :banana:

-Enda en ting: etter at samboerern min red hesten min, har den (hesten) vært kjempelydig og myk i munnen! Hesten pleier jo å være det, men han ble liksom litt EKSTRA fin! Merkelig, hva? :confused: :)

du får upp din sambo på hästen...det är långt mer än jag får. Han skulle nog hellre...ja...promenera E4:an till Göteborg än att sitta på en pålle en stund. Men han vet att han får prova när han vill.

Men å andra sidan är det rätt skönt att ha olika intressen.

/Malin, filosoferande i vintermörkret

..mig veterligen väger män i allmänhet mer än 72 kg..och flertalet ryttare av Islandshästar..på Island..är...Män.

Vild gissning: det fungerar.

Ja, det gikk jo så fint, at! :) Men han har ikke fått ridd noe mer, for jeg har ingen sal som passer bra nok...

I.flg. salmakeren min (som jeg ikke skal bruke mer!) har hesten min svak rygg, og bør trenes opp fra bakken fordi ryggen hans er så svai når han står stille med rytter på. Men ærlig talt; om så hadde vært tilfellet ville jo ikke hesten gått av gårde som ingenting med min samboer på ryggen!

Dessuten blir hesten faktisk i dårlig humør hvis han ikke blir ridd! Leieturer o.l. synes han er KJEDELIG! Så svai meg her og svai meg der, jeg tror han svaier i ryggen fordi han slapper av i den når han står stille. Viktig å spare på kaloriene, nemlig ;)

Den "svankige" salen som salmakeren anbefalte, får jeg jo hele hånda innunder bak når hesten går! Så heretter er jeg min egen saltilpasser...

Liknande trådar

S
Utrustning Alle saler (unntagen en bomløs jeg har prøvd) ligger skjevt (snedt) på hesten min, så enten har han mer muskler på ene siden, eller så...
Svar
1
· Visningar
706
Senast: svea
·
S
Islandshäst Jeg holder på å bli sprø av å lese om saler og bomvidder og vinkler og setestørrelser og ullstopping og syntetstopping og puter (bossor)...
2
Svar
34
· Visningar
7 807
Senast: Balderum
·
S
Utrustning Hööks kan skaffe meg en MAXAM cob/haflinger, 16,5\", X-vid ...og jeg er i "tenkeboksen" igjen... :confused: Maxam-salen tilsvarer...
Svar
2
· Visningar
1 236
Senast: sleepy
·
S
Utrustning Hei hei! Jeg har lest tråden om Sigma-dressursalen, og forstod at folk var ganske fornøyd med den. Mange syntes at allroundsalen SÅ...
2
Svar
20
· Visningar
2 563

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • WE-tråden
  • Senskada pga spark