7-månaders som inte vill äta

viv

Trådstartare
Vi började med smakportioner vid ca 5 mån ålder, då gick det att få i honom ngn tesked av typ potatis, morot, palsternacka. Men det där intresset för mat fanns inte så vi pausade ett tag. Strax innan han blev 6 månader provade vi igen men då spottade han allt som kom i munnen och klöktes. Och så är det fortfarande... Har provat även söta puréer och gröt och välling men inget förutom majskrokar går ner, de äter han med glädje. Har provat att ge honom lite plockmat men han har liksom inget intresse av maten alls. Det är roligare att pilla med haklappen, slicka på bordet eller kolla vad hundarna gör. Han har aldrig visat något intresse av att vilja ha av det vi äter, aldrig någonsin.

Jag vill inte hålla på och bråka om maten, för mat ska ju vara något kul eller tänker jag fel? Har ammat honom ca var tredje timme dygnet runt i sju månader nu. Det är inte det att jag vill sluta med amningen, absolut inte, men ibland hade det varit skönt att kunna åka till hästen och vara där mer än tre timmar och slippa känna den där stressen: Måste hem och mata!

Nu har han dessutom börjat bitas, när inte maten kommer tillräckligt fort blir han frustrerad och nyper i bröstet och biter allt han kan i bröstvårtan. När han biter tar jag han från bröstet och säger NEJ! men ungen garvar ihjäl sig :grin: Det blir en ond cirkel, jag spänner mig och "väntar" på att han ska bitas och då tar det ännu längre tid för utdrivningsreflexen att starta.

Hur ska jag göra? Lägga ner allt vad mat är tills han börjar visa intresse eller fortsätta som nu och erbjuda honom det vi äter i den mån det går?

Jag vet ju att alla barn är olika och jag vet att han inte kommer amma tills han är 15 men idag känns det så :( Lite tankar, kanske liknande erfarenheter och råd tages varmt emot!

Sv: 7-månaders som inte vill äta

Undrar nästan om det inte är så att du har fått mitt barn?

Min snart 2½åring var PRECIS likadan. Tyvärr var jag lite mer hispig än vad du verkar vara. Jag var verkligen frustrerad över att han inte åt eller hade någon som helst intresse för mat (förrutom amning för det äääälskade han)
Ang bitandet ska du fortsätta precis som du gör. Säg NEJ väldigt väldigt bestämt och visa att det gör ont och att du blir ledsen.

När min unge började äta mat (ca 9-10 mån) gick det i en rasande fart. Slutade amma helt strax innan han blev ett. Från att vägra äta allt utom bröst började allting gå ner. Mat, välling, snacks.

Så fortsätt som du gör. Erbjud och locka lite lagom. Han kommer snart fatta galoppen. Lycka till!

Lagg ner tvanget men fortsatt erbjuda. Han ar bara pytteliten fortfarande. Bitandet slutar han med snart, skrattet ar bara ett satt for honom att reagera. Om han biter mer an en gang under samma amning hade jag stangt fabriken for den gangen och vantat en liten stund.

Mat som funkar i den aldern (att leka med) ar typ pressad potatis, mannagrynsgrot fast nog att kleta med, sma sma bitar av det mesta du ater. Jag mosar ihop pa min tallrik och klickar ut framfor bebisen sa far han prova sjalv.

Min aldste var helt ointresserad tills han var ett. Det ar helt normalt och nar han var ca 13 manader borjade han ata som en hast.

Åh, jag som just skulle in i vårmammetråden och fråga om risgrynsgröten föll din lilla tomtenisse i smaken... Förstår att det börjar kännas lite pressande nu, han tar inte flaska så att du kan vara "ledig" ett mål någon gång?

Själv har jag inga direkta erfarenheter, men tycker att vindvisslas råd låter kloka :laugh:.

+ Vindvissla och Rizto tack för era svar :bow: precis vad jag behövde, lite liknande erfarenheter och nya idéer

Ang flaska så har han blivit lite misstänksam efter det har vart välling i den några gånger. Men innan det har han tagit flaska utan problem. Problemet är att jag inte får ut nåt när jag pumpar. Jag får pumpa under en hel dag vid olika tillfällen och samla slattar, då får jag ihop ca 80 ml som mest.

Men risgrynsgröten ska jag koka igen och låta han leka med, för det blev bra konsistens på den :idea:

Vad har du för sorts pump? Med förste sonen köpte jag en billig variant på apoteket, det enda som hände var att bröstvårtan blev 5 cm lång och 2 cm i diameter :grin:. sen köpte jag en avent och det var rena himmelriket.

På mig så startar alltid utdrivningsreflexen på båda sidor, är det så för dig med så kan du ju ha en uppsamlare eller om du har en hand över pumpa samtidigt på andra sidan. (eller så får du låna en hand av nån :angel:)

Jag har fått ett barn som är tvärtom. Han äter ALLT. Finns inget han spottat ut.

(Om ett par månader så skriver jag säkert om ett matstrejkande barn :p)

Kom på en annan grej, vad händer om du inte är hemma? Om han inte känner mamma/mjölklukt och sambon matar?
Är kanske värt att prova om ni inte gjort det.

Jag vill också lägga till att det där med ätandet går upp och ner för mina barn. I perioder vill Isaac (11,5 månad) inte äta något annat än bröstmjölk, och i andra perioder skiter han i tutten hela dagen och vill bara äta mjölk på natten. Vi tar det lugnt och gör det som passar honom. Jag tycker man hinner rätt så mycket på tre timmar jag. Och om bara ett par månader kommer du ha massor mer tid i stallet, för om han bara äter typ en bit banan och en bit gröt så klarar han sig länge utan tutte.

Förresten har Isaac boostat upp min mjölk nu så jag sitter här med en stenhård tutte....

När min son var sex månader hade han fortfarande aldrig ätit något annat än bröstmjölk, han totalvägrade alla smakisar och flaskan tog han överhuvudtaget inte :crazy: var riktigt trött på allt så till sist struntade jag i att man skulle prova en sak i taget och han fick smaka köttfärssås, han blev överlycklig och sen åt han, fast bara om maten verkligen smakade något. Fruktpuréer tog ett bra tag innan han accepterade men mango blev iaf en favorit. Han ville helst äta själv från början och hade inga större problem med att få skeden till munnen. Flaskan tog han inte förrän han var ett år så det blev en del amning innan han började äta välling...

Hoppas att det löser sig :)

Jag tycker att du kan ta det lugnt, han kommer äta när han är mogen för det.
Min dotter vägrade all mat utom bröstet tills hon var 8 månader, då var det helt plötsligt kul att smaka men bara om hon fick äta själv. Jag har aldrig kunnat mata henne alls.
Prova med ljummen banan, det var det första min dotter vågade prova, sött som mjölken och lent i konsistensen. Hon vägrade äta kalla saker fram tills hon var närmare två år, allt skulle vara ljummet även frukt. Glass åt hon inte förren hon var runt fyra år.
För min dotter var det uteslutet att äta något som var mosat utan det skulle vara lagom bitar att pilla i sig (sådan är hon än idag, vägrar ihopblandad mat och hon är 18 år ;)) Hon vägrade äta smakportioner av saker och ting utan hon ville ha vanlig mat direkt och blanda som hon ville själv. Helst ville hon ha många olika saker på samma gång så att hon kunde plocka lite av varje. Hon krävde smörgåsbord direkt :D

Jag förstår att det kan kännas jobbigt när han vill äta var tredje timme men det lär inte hålla i sig särskilt länge till utan han kommer prova.

Min yngsta åt nästan ingenting annat än bröstmjölk förränn hon fyllde ett. Hon ammade ungefär en gång i timmen och flera gånger på natten.
Hon ratade flaska (och napp). Hon kude gärna smaka på saker, men det blev aldrig mer än smaka: En pyttebit, sedan var det bra. Det enda hon åt var majskrokar.
När hon fyllde ett vände det, och sedan dess har hon ätit i princip allt.
Det första jag fick i henne då när det vände var kall välling. Varm ville hon inte ha.

Glass med syrran petade hon också i sig ...
idunoalde151pb.jpg

Ta det lugnt, min dotter åt inget annat än bröstmjölk och bananer tills hon var tretton månader!

Jag tror hon var fyra innan hon åt en smörgås! Ta det lugnt, alla barn är olika och det tar olika lång tid för alla barn och alla utvecklingsfaser!

Gör du egen mat eller köper du? När E. skulle börja med smakisar så ville han inte ha den hemmagjord utan bara köpt.

Gör du egen mat eller köper du? När E. skulle börja med smakisar så ville han inte ha den hemmagjord utan bara köpt.

Och min dotter var tvärtom ;) Hon åt inget som var på burk. Det enda hon kunde tänka sig att äta på burk var spagetti och köttfärssås.

Och som alltid när man startar en tråd här så löser sig en del :laugh: nu har han nästan inte bitit alls varken idag eller igår. Jag som verkligen gillar att amma var beredd att lägga ner det helt. Trodde han skulle bita bröstvårtorna av mig ett tag :cry:

Ang pumpning: Det är en avent pump jag har, men det funkar inte ändå. Har provat att pumpa medan jag ammar, sambon har till och med provat. Men det går inte alls.

Ang maten: Vi kör på som vi gjort hittills, han erbjuds men inget trugande. Nu har han "ätit" mannagrynsgröt till frukost i två dagar. Ungen var själaglad och det var gröt precis överallt. Tror han fick in lite i munnen också :D
Diana: Vi har provat både burk och hemlagat.

Jag tror jag är ganska lugn över det här egentligen, men så är det så lätt att dras med när folk i ens närhet stressar. Min mamma, svärmor, vänner och bvc. Framförallt bvc som har tjatat om smakportioner från han var 4 månader.

Eller hur, och när man läser runt på forum känns det som att alla andras bebisar äter 4 mål lagad mat om dagen när de är 6 månader och äter själv med bestick innan 8-månadersdagen :D

SKönt att han slutat bitas, det är ingen höjdare!

Jag har 2 barn som har funkat helt olika.

Min äldsta pojke, nu 3,5, var jättekräsen. han hade 4 tänder när han var 4 månader och bet också. Det du kan testa är att stimulera så mjölken sätter igång innan han får börja äta. (detta har funkat med barn nr 2) Alvin, som han heter, var jättekräsen med temperatur och konsistens på mat. Han åt bara hemmagjord morotspuré blandat med bröstmjölk, inte för kall inte för varm! ;)

Mitt andra barn Axel (7 månader) har varit betydligt mer matglad, men inte från start. Han ville mest kräkas men då skrattade jag åt/med honom och gullade med honom tills han också började skratta och så fick han testa lite igen! Jag/vi började inte truga med söta puréer innan har fick kläm på att äta annan mat.
Han har alltid blivit glad när man sjunger för honom så det har jag gjort för att få honom på andra tankar. Det tog rätt många veckors sjungande och skrattande innan han bestämde sig för att mat är bra. Det bästa vi gjorde var att gå vidare med typ biff stroganoff som det var lite mer smak på. Gröten fick vi också göra rätt lös först.
Numera sitter han som en liten fågelunge bara man tar fram maten! :D

Min kusin bor utanför stockholm och där hade de rekommenderat att vänta med smakportioner tills hennes bebis var 6 månader. Här (utanför Malmö) sa de på BVC att man bör ha bytt ut ett mål mat när barnet är 6 månader. Jag tycker man bara ska ta det i barnets takt, bara ens barn mår bra!

Vi har aldrig gjort en grej av maten utom att man sitter vid bordet alla tillsammans utan att stressa. De dagar Alvin inte har gillat maten så mycket eller inte har varit så hungrig så har han ändå fått sitta och äta nån liten gurka eller banan eller något och så sitter vi lugnt och pratar. Ofta resulterar det i att han petar i sig lite till mat. :p Vi har det oftast mysigt och rätt lugnt vid matbordet! :laugh: Dom är ju så olika, det är dock få barn som svälter! ;)

Liknande trådar

Småbarn Matsituationerna har börjat bli väldigt tråkiga med vår son som nyss fyllt ett år. När vi introducerade mat började vi ge pure som han...
2
Svar
24
· Visningar
2 919
Senast: Lazy Lady
·
Gravid - 1år Dottern är nu 8 månader och ammar fortfarande till största delen. Smakar gärna maten vi äter, men äter inga mängder och är långt ifrån...
Svar
12
· Visningar
1 229
Senast: megin
·
Gravid - 1år För nyfikenhetens skull och för att det känns som att jag ammar så himla ofta så höll jag räkningen ett dygn och kom upp i typ 25 gånger...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
12 712
Senast: inverterad
·
Gravid - 1år Känns som att vi har hamnat i ett moment 22 med sonen. Han är 3,5 månad och går inte upp i vikt som han ska på enbart amningen (tappat...
2
Svar
38
· Visningar
4 657
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar