7½ kvar...

Sleepy

Trådstartare
Ni som verkar hovarna själva... hur lång tid tar ni på er? Hur länge har ni hållt på?

Sv: 7½ kvar...

Allt från en halvtimma till typ två timmar. Beror på vad som behövs göras och hur foglig hästen är.
Jag började verka min hästs hovar för ca 2,5 år sen.

/T

1½ timme i veckan och jag har två hästar, snygga arm och ben muskler får man, :angel: kallblodet tar mest tid och är tyngst. Sedan lägger vi till en halvtimme för vässandet av knivarna och raspen...

det tar 1-2 timmar i veckan, men det är ganska mycket att göra på min häst, har hållt på ca 1 år

Jag har hållt på ett år, tar en kvart per hov ungefär. Sen minst en kvart i totaltid för vässandet av knivarna.

Trötter skrev:
Ni som verkar hovarna själva... hur lång tid tar ni på er? Hur länge har ni hållt på?

Ex. idag, inte ens fem min - en annan dag, en -två timmar. Allt beror på vad som skall göras och beroende på om det är en häst som blivit verkad av mig tidigare eller inte eller om det är min egna.

Började för 3.5 år sedan.

Jag håller på en timma varannan vecka ungefär sen kan det hända att jag behöver putsa till dem lite extra någon dag men då tar det bara några minuter. Har verkat själv i snart ett år.

En lite fråga.....?
Flera skriver att de gör det varje vecka. Behövs det på alla, lr menar ni att ni mest kollar så att dä e ok ena veckan, o kanske bara drar ngt drag me raspen, å så nästa vecka kanske det behövs mera?

Är intresserad utav att ha min häst barfota nämligen. Han har dålig hovkvalitet, o drar av sig skorna precis hela tiden. Så nu kan han inte ha skor, då det inte finns ngt att fästa i. Jo fästa i finns det, men det sitter inte kvar. Hovarna ser fina ut när man tittar på dom, men dom är av "papperkvalitet".
Han är otroligt ömfotad, o kan inte gå utan sina easyecips boots.(Fram, bak är han inte så öm alls.) Nu går det bra i hagen när det bara är lerigt, men inte när det fryser. Han får hovbölder av att bara gå ett steg på våran grusväg t ex.

Nu hörde ju detta inte till vad trådskaparen frågade om....FÖRLÅT!
Men jag bara undrade lite, för ni här verkar ju kunna verka era hästar o så...

:bow: :bump: :banana:

Jag började verka mina hästar själv för mer än 15 år sedan.
Det kan ta allt från en kvart till en timme beroende på hur komplicerat som det är.
Jag har lärt mig av mina hovslagare som tycker att verka unghästar är tråkigt, så det kunde jag väl göra själv.

Jag skor ibland själv också, till nöds.
Men har oftast hovlagare till de hästar som skall skos.
Men de behöver aldrig åka på tappskor, för dessa slår jag på själv.

Komplicerade fall av verkning lämnar jag till hovslagaren.
Eller visar och ber om råd då någon annan häst skos.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst skulle skos nästa vecka men tyvärr så har hovslagaren fått förhinder. Därför kommer han skos en vecka senare som blir 9 v...
Svar
7
· Visningar
725
Senast: Fibusen
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
577
Senast: tara
·
Hästvård Har en vän vars åring har fått en illa infektion i hoven, sticksår, främmande objekt kvar, hovbenet påverkat. Svarar svagt positivt på...
Svar
2
· Visningar
338
Senast: Mirtai
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 629
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama