Elma_vip

Trådstartare
Kan man göra/bygga om en travsulky till en rockard eller nån annan typ av sele ? Kan man göra det själv?, annars vart ska man lämna in den?

Visa gärna bilder på omgjorda vagnar av olika slag..

Mvh Diana

Sv: ??

Du menar bygga om en travsulky/rockard till en bröstsele?
Loksele går inte det blir för höga skaklar, om du inte använder en silettdäckel som vanligvis hör till bröstselar! :idea:
Men annars är det bra med travvagnar då de har höga skaklar!

Man behöver svetsa dit baksele ögglor, ev skakelöggle piggar och ett svängelfäste.
Det klurigaste blir att höja sittsen.

Du kanske kan fråga en bilverkstad? Fast då måste man väl själv veta hur allt fungerar och vilka exakta åtgärder som ska göras :crazy:
Dom som gör nya vagnar kanske är hjälpsamma?

Titta runt i trådar det finns några som har omgjorda vagnar!
Själv har jag ju omgjord lastvagn :smirk:

/Lisa

Oj, såg nu att jag skrivit fel.. :P Jag menar göra/bygga om en travsulky till en rockard eller annan typ av vagn

Travsulky kan du inte bygga om, de är gjorda i kolfiber eller glasfiber, ibland aluminium.

Är det däremot en travrockard du menar kan du bygga om den lätt om du har svets.

Finns olika sorters travrockard.
-speedcart
-långvagn
-rockard
-sulkett

Gå in på stallberg och titta. sök på google.

Okej, för när jag tänkte på att göra om så tänkte jag att man kanske kunde höja sitsen, men det går alltså inte alls?

Jo det går :smirk:
Men det gäller ju att veta vad rockarden är gjord i för material!
Om den är gjord i järn/metall går det bra att svetsa.
Man måste ju tänka på att den som svetsar verkligen kan och är lite erfaren så det inte går sönder.

/L

Travsulky kan du inte bygga om, de är gjorda i kolfiber eller glasfiber, ibland aluminium.
Det där är väl ändå inte en absolut sanning det finns FORTFARANDE folk som har sulkys i vanligt hederligt stål.

Okej.. =) Har en gammal trasig sulky hemma (en skakel är av högst upp)
Tänkte att man kanske kunde försöka göra om den (kommer inte använda den, men det vore roligt att prova)

Mvh Diana

Låter som om någon har sysselsättningsproblem..;)

varför inte komma hem till mig å städa istället?:p

Skämt å sido, jag tror inte det är någon större idé att försöka bygga om någonting som redan från början är så trasigt..
Men det är alltid kul att klura ut HUR man skulle kunna göra ifall att, lr hur?

Blir det nå´t så MÅSTE du visa före och efter-bilder!

:love: /Trygg

roslagen skrev:
Det där är väl ändå inte en absolut sanning det finns FORTFARANDE folk som har sulkys i vanligt hederligt stål.

ok, tack :)

Hur som helst är en sulky inget att bygga en rockard av. Sulkys ska hållas på travbanan :) Men jag misstänker att elma_vip har en gammal speedcart, ex hudik.

Okej, jag vet int exakt vad det är för sorts sulky, bara att det är en sulky.. :P Den står i ett mörkt skjul/ladugård men så fort det blir lite varmare ska jag ta ut den, då kan jag ta lite kort på den och lägga ut här.. =)

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
601
Senast: Mli
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Är i någon slags fas. Det är egentligen bra och absolut livsnödvändigt men också ibland superjobbigt. Drabbas av insikter som verkligen...
Svar
0
· Visningar
337
Senast: miumiu
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
401
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 771
Senast: Ninnurur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka