bettysmatte

Trådstartare
Hur mycket (hur ofta, hur länge) bör man rida en 6-årig islandshäst? Hon har varit inriden i ett år. Jag har haft henne sedan början av augusti och vill vara mån om att jag ska göra rätt med henne från början! :D

Sv: 6-åring

Jag har en 6-årig valack. Han är riden ungefär 1,5 år. I 1 år mer regelbundet och mer ordentligt när jag köpte honom.
Jag rider honom ungefär som vilken äldre häst som helst, jag är lägger bara in lite fler "lugna" dagar och när jag rider honom på banan rider jag ganska korta men intensiva pass.

Ta hjälp av din tränare för att lägga upp en plan för din hästs träning, det är ju så väldigt individuellt från häst till häst. Mycket sunt förnuft och känsla krävs, erfarenhet får du om inte annat på köpet. Var inte rädd för att göra fel och misstag det gör vi ju alla! Prova dig fram och se vilken respons du får från hästen, men mest av allt se till att ni har kul ihop, då tycker inte pållen att det blir så värst jobbigt när man lägger in lite jobbigare övningar mitt i smeten!

Min 6 åring är riden ungefär 2 år.
Hon rids nu ungefär 4 dagar i veckan. Om jag om jag rider i paddocken blir det intensiva pass på ungefär 30-40 minuter.

Sammets_rosa skrev:
Ta hjälp av din tränare för att lägga upp en plan för din hästs träning, det är ju så väldigt individuellt från häst till häst. Mycket sunt förnuft och känsla krävs, erfarenhet får du om inte annat på köpet. Var inte rädd för att göra fel och misstag det gör vi ju alla! Prova dig fram och se vilken respons du får från hästen, men mest av allt se till att ni har kul ihop, då tycker inte pållen att det blir så värst jobbigt när man lägger in lite jobbigare övningar mitt i smeten!

Kloka ord! Det går inte att säga hur mycket en sex-åring tål utan att veta hästens bakgrund och ha sett dem. Tex en häst uppfödd i flock i stora kuperade hagar året om som på Island har en helt annat grundkondition och muskulatur än den som växt upp i en platt liten trädgårshage med kanske enbart mamma som sällskap. Jag har ridit in både och. Det är en himmelsvid skillnad! Den förstnämnda kan man gå mycket snabbare fram med medan den sistnämnda måste följa inridningsboken till punkt och pricka med allt vad det innebär av långsam uppbyggnad, för att inte ta skada!

Dessutom spelar anlagen roll och hur hästen tränats innan! En 4-åring jag nyligen sålde, uppväxt här hos mig i flock och året-runt-stora-hagar, var så välmusklad så när vi hade honom på ridkurs så kom det fram folk och frågade om islandshästar musklar sig så mycket lättare än andra raser. Dels har han sådana anlag och uppväxten i stora kuperade hagar har gjort att han kunnat utveckla musklerna. Fodret gör ju ocks sitt till.

7-åringen som jag också nyss sålt kom för ett år sedan hit från en trädgårsuppfödning i platt hage. Han är inte hälften så musklad och töltar bara hälften så fort och lyfter betydligt mindre. Ändå har han fått bra mycket mer rumpa och rygg än när han kom! Men han har inte varit samlad eller töltad så länge för förra ägaren hade enbart ridit honom som tregångare i skogen. Dessutom hade 7-åringen betydligt sämre konition som 6-åring än vad 4-åringen hade nu, trots att den ridits i nästan 2 år, men antagligen utan målmedvetenhet och regelbundenhet!

Så jag håller med, känner du att du inte kan bedöma det själv så kontakta en som kan. Och prova dig fram att successivt kräva mer och samtidigt vara lyhörd för hästens reaktioner. Hästen är det bästa facit på om du gör rätt och kräver lagom. Då förblir den pigg, glad och samarbetsvillig!

Anette

Liknande trådar

Hästvård Vårt 16 åriga sto blev i början av sommaren svullen i båda bogspetsarna. Har under sommaren undvikit ridning och haft hästmassör som...
Svar
6
· Visningar
683
Senast: tara
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 570
Hundhälsa Min yngsta hund (2 år) vill efter ett tag inte äta den maten hon tidigare ätit. Till en början fick hon torrfoder, och det kunde gå...
Svar
15
· Visningar
621
Senast: YlvaG
·
Kropp & Själ Gäller inte mig, men min son. Han har ofta blåsor i munnen, vanliga förkylningsblåsor typ, ibland på läppen, men oftast på tungan. Han...
2
Svar
22
· Visningar
1 581

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Para ihop katter ibland?
  • Hemlösa hundar ökar
  • Tråden för spår

Hästrelaterat