6-åring som skakar på huvudet vid markarbete...

K

kokobahia

Har nyligen börjat rida ett hoppsto född -04, och tanken är att jag ska hjälpa ägaren att utbilda henne inom dressyren (ca 2ggr/v) medan ägaren hoppar och rider i skogen. Perfekt för mig, MEN hon är väldigt knepig att rida... I princip är hon bara inriden och sedan hoppad. Hon går stadigt banor på 1- 1.10 m och har fantastisk hoppteknik, inga problem alls mer än att hon gärna går snett fram till hindret (ej rakriktad).

Nu till saken: hon kastar med huvudet, så mycket att hon nästan knockar ryttaren (alltså mig :-( ). Eftersom hon aldrig är jobbad i form har jag endast ridit henne med strävan att söka sig framåt nedåt på stora volter i skritt och trav, övergångar för säte och skänkel samt lite förlyttningar. Igår hade jag hennes vanliga bett som är tredelat och martingal, bytte idag till ett tvådelat med fasta ringar, ingen martingal. Hon kastade värre idag än igår men var annars mycket mjukare i kroppen.

Tänderna är kollade, inget där. Jag är en mjuk och försiktig ryttare med många års erfarenhet som tidigare omskolat en känslig fullblodsherre till dressyrhäst med hjälp av en duktig instruktör. Sitter alltså inte och klämmer, drar eller plockar utan har helt enkelt bara hållt i tyglarna så pass att de är sträckta på denna knepiga lilla dam.

Ge mig alla tips och tricks och övningar ni har som kan hjälpa oss, för det är faktisk inte det minsta kul att sitta på en häst som bara kastar med huvudet. Kan tillägga att hon slappnar av och jobbar i lång låg form korta korta stunder, några steg eller en liten volt, och enbart i skritt och då med mycket beröm för att hon ska förstå att det är vad jag vill...
 
Sv: 6-åring som skakar på huvudet vid markarbete...

Hur kan hästen gå stadigt i hoppningen när den galopperar snett fram till hinderna? Den saknar antagligen musklerna för att orka galoppera rakriktad. Låter konstigt att dom bara ridit in den och sen börjat hoppa. Du har inte med detta att göra så ta inte illa upp.

Tillbaka till det du vill ha svar på: Jag tror du bara ska fortsätta så som du gör, du skrev ju att hästen söker sig neråt korta stunder. Det är nog bara att jobba sig sakta framåt, ta det steg för steg. Det verkar som att du får börja om från början med henne. Va konsekvent så hon förstår vad som är rätt och fel, och MYCKET beröm när hon gör rätt.
 
Sv: 6-åring som skakar på huvudet vid markarbete...

Jag skulle gissa att det sitter spänningar i hästen som gör att den slår med huvudet. Min häst börjar genast greja med huvudet när hon är spänd i länden. Det hänger liksom verkligen ihop. Jag skulle dessutom om hästen går snett mot hindren ännu mer misstänka att det finns låsningar och snedheter som skapar spänningar i hästen. Kolla upp den hos en duktig Equiterapeut och rid den sedan mer i markarbete så den lär sig att arbeta mer genom kroppen än vad jag antar att den gör om den mest hoppas.
 
Sv: 6-åring som skakar på huvudet vid markarbete...

Går den fram för skänkeln ordentligt? Kanske behövs mer drivning fram till handen för att få igång motorn ordentligt? Bara en fundering:)
 
Sv: 6-åring som skakar på huvudet vid markarbete...

Lätt att man blir stum i handen om man bara sitter och håller i tyglarna... ngn förhållning ibland och lätta i tygeln ibland vid rätt tillfälle bidrar ju till jobb.
 
Sv: 6-åring som skakar på huvudet vid markarbete...

Har du provat att lägga något mjukt under nackstycket på tränset?
Vissa hästar är extremt känsliga för tryck där.
 
Sv: 6-åring som skakar på huvudet vid markarbete...

Min häst skakade och slog med huvudet som en tok när jag började kräva lite form av honom, jag satte direkt på en fast martingal för min säkerhet. Lätt att komma ifrån kraven genom att slänga med huvudet.. Jag och min tränare tränade mycket på voltspåret i skritt, sakta-sakta-skritt med att ha hästen böjd eller rumpan en bit utanför voltspåret. Korta intervaller, ett par varv på volten så ställning och form börjar komma och sen en kort stund vila innan nästa varv.

Nu när han är starkare i hela kroppen och har fattat vad jag vill av honom så har han slutat med sina dumheter. Men det var inte roligt i början.. På köpet har jag dessutom fått en häst som tidigare galopperade på minst två spår att utan större svårigheter från min sida galoppera på rakt framåt.

Fast jag förstår inte hur ägaren tänkt tanken på att hoppa en häst som inte lärt sig att gå i form, jobba i form. Men jag tror att du kan få till det :)
 
Sv: 6-åring som skakar på huvudet vid markarbete...

En sådan ponny såg vi vid en nationell hopptävling vi var på förra helgen,den gick på snedden som en krabba fram mot hindrena,rätade upp sej ett språng och så flög den över.
Ville inte gå in på banan heller utan ryttaren fick hjälp med att tvinga in den på banan varje klass.
Den var fullkomligt livsfarlig och gick inte att hoppa fram med en gång,fattar inte heller att folk ger sej ut med såna hästar på tävling....kan ju inte vara bra för hästens hållbarhet med de hoppen heller.

Är den o.k i ryggen ?Jag skulle nog velat kolla upp den med någon massör eller equiterapeupt.
 
Sv: 6-åring som skakar på huvudet vid markarbete...

Var noga med att vara så stilla du kan med dina händer och få hästen att gå jämt fram för båda skänklarna. Rakriktningen är jätte viktig!
Cavaletti och bommar är viktiga övningar för det. Vanliga trav cavaletti och ex två bommar med 20 m emellan. Sträva efter att rida på 6 språng och att hästen går att ta tillbaka med sitsen. Inga händer! Styr och rakrikta med skänkar, sväng med ytter runt inner.
Slagen med huvudet kommer troligen av att hästen blir låst och behöver våga komma fram till bettet, och att den helt enkelt inte tar din skänkel.
Var super noga med eftergiften över hinder och som sagt när hästen ska till baka efter så är det sätet som ska reglera det. (för att lära sig och hästen det är övningen som jag beskrev super bra Så nyttig att den gärna klan ridas varje dag ;) )
Även om du är en erfaren ryttare så är det inte ovanligt alls att man kanske rattar lite mycket omedvetet speciellt om du känner att hästen inte går rakt. Går hästen lite mycket år höger tex prova att bara vrida ditt huvud åt vänster över hindret.
ha även medhjälpare som titta så att du rider rakt och och inte fuska med dina händer ;) Det är skitsvårt att låta bli i början och man måste bli påmind hela tiden av både sig själv och andra.
Formen kommer när hästen orkar hålla i hop sig och går jämnt fram för båda dina skänklar. Själv tycker jag verkligen inte det är förtidig att börja hoppa din häst bara du är noga med det jag skrev.
Jämnt framåt för båda skänklar, rakarikting , stilla händer, eftergift och slutligen tillbaka för sätet.
Sen använd kort martingal och akta dig, har sett ryttare som knäckt näsan och blivit av med framtänder som haft samma problem som du trots martingal.
Lycka till!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: 6-åring som skakar på huvudet vid markarbete...

Sorry läser inte ordentligt. Trodde du hoppade henne. Men cavaletti övningarna är ju något även du kan rida. Sen är det ju samma sak även om du stitter på marken . Framåt för dina skänklar innan du funderar på att ta tillbaka och då med sätet.över gångar genom att bara lätta på handen tänka lte öppna och sätta dig ner. Flyta jämnt för höger och vänster ett steg i taget och sen fram rakt ut. Stilla händer som aldrig verkar ett dugg bakåt och om du leder och rider med liksidiga hjälper i volt så var blixtsnabb med eftergiften.
:)
 

Liknande trådar

Träning Jag har ett sto som är 6 år men ganska mycket efter utbildningsmässigt. Hon är känslig men skarp. Det hade varit en del trassel vid...
2
Svar
31
· Visningar
7 397
Senast: Vitsippan
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 232
Senast: Magiana
·
Träning Har ridit en häst som är fullkomligt både skänkel/vikthjälps/röstdöv några gånger. Hästen, eller snarare ponnyn, är en D-ponny (åt det...
Svar
18
· Visningar
3 659
Senast: sandrafors
·
Utrustning Egentligen är jag inte mycket för att mixtra med bett och/eller hjälptyglar när man har problem. Hursomhelst. Jag har haft min ponny i...
2
Svar
33
· Visningar
2 663

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp