6,5 mån gammal tik har börjat kissa inne igen

Taxilock

Trådstartare
Min valp/unghund har börjat kissa inne igen. Jag har ansett att hon i det stora hela varit rumsren då det inte hänt något inne på flera månader. Men nu på senaste tiden har det hänt att hon kissat inne vid upprepade tillfällen.

Hon har kissat inne hos mina föräldrar i min lillebrors säng, i vår sommarstuga i mina föräldrar säng och igår satte hon sig rakt framför mig och kissade i våran säng hemma. Då hade hon varit ut för cirka 30 minuter sen. Vi har kollat ifall hon hade urinvägsinfektion hos vet och det hade hon inte.

Det vi gör när hon kissar inne är ju att lyfta upp henne och ta ut henne. Om vi är där och ser det förstås, som jag var igår. Jag sa först ett lugnt nej sen lyfte jag upp henne och tog ut henne istället. Har aldrig tidigare när hon varit yngre sagt nej när hon kissade inne gjorde det nu för jag blev så förvånad så det bara kom.

Är det vanligt att valpar/unghundar börjar kissa inne igen när de ska tex igång och löpa? Funderar på om det eventuellt kan vara något sånt. Men är inte sex månader tidigt för första löpet? Någon annan som har någon idé om vad det kan bero på och vad vi ska göra för att det ska sluta?

Sv: 6,5 mån gammal tik har börjat kissa inne igen

Uvi känns ju som ett första alternativ, men ni hade ju varit hos vetten.

7 månader för första löp känns tidigt, men det är lite rasbundet. Små hundar utvecklas snabbare än stora men har svårare att bli rumsrena.
Sen får man kolla på annat, verkar den må bra i övrigt, andra förändringar i hemmet?

Jag skulle inte göra nån jätteaffär av det, jobba som man jobbar med vilken hund som helst som inte är rumsren.

Min 10 månaders började kissa inne igen för en dryg månad sedan. Det skedde minst en gång om dagen och det var stora mängder och kunde komma bara en timme efter att vi varit ute på promenad. Lite lurigt att veta vilken orsaken var. Det var inte UVI, det kollade vi upp. Nu har hon i varje fall helt tvärt nu slutat att kissa inne.

Två saker inträffade samtidigt som kissandet började:
1. Hon började löpa
2. Hon fick magproblem som sannolikt är någon form av allergi/överkänslighet

Två saker inträffade samtidigt som kissandet slutade:
1. Hon gick mer eller mindre ur löpet och blev mentalt som vanligt igen, dvs. pigg och alert.
2. Vi började med allergifoder och magproblemen är väck

Hon blev rätt medtagen av löpet. Rätt disträ, om en hund nu kan vara det. Angående din hund så är det väl lite tidigt för löp, men är det en liten hund så ligger den ju nära i tiden för de 7-8 månader som de inte sällan kan vara när de löper för första gången.

Sju månader är inte så ungt för att ha löp på gång om det är en liten ras.
Två av mina tikar har fått "tilt i skallen" när det gäller kisseriet när de varit i den åldern ungefär.
De kissade tex i sängen och i hundbädden vilket de inte gjort tidigare. Jag tror att det helt enkelt är hormonerna som ställer till det för dem.
Jag tog helt enkelt bort att som kunde tänkas vara lockande att kissa på och hundarna fick bara vara i sängen under uppsikt. Det hela gick över efter någon månad.

(Kompisens hane ställde sig och pissade inne på en dörrkarm och på en bokhylla när han var 9 månader, det syntes på något sätt att hjärnan var inte påkopplad för fem öre...)

Vill dock tillägga för andra som läser att jag tycker att man skall kolla med vetten först precis som TS gjort för att utesluta UVI.

Inte alls ovanligt att småhundar börjar löpa vid 6-7 mån ålder. Jag hade fortsatt som vanligt, plocka lugnt upp henne och gå ut. Skrubba ordentligt där hon satte sig så lukten försvinner.
Dessutom så är det väldigt varmt nu, så hennes vätskeintag kanske ökat också?

Mammas tik är snart 6 år, (dv.pudel) och pissar fortfarande inne vid löp. Spelar ingen roll om dom springer ut var 5e min....

Min Rottis hade sitt forsta lop vid 6-7 man. Hon kissade inte inne, men kunde plotsligt inte halla sig utan kissade mitt pa trottoarer och gangvagar under promenader:angel: Det hande nagra ganger under forsta och andra lopet, men har inte hant sedan.

Min tik började läcka inne inför sitt första löp, kissade dubbelt så mkt öht inför första. Inför andra löpet skvätte hon inne 1 gång men kissade mkt oftare då också.

kl.
Svarar alla: tack för era svar! Min hund är en dansk/svensk gårdshund så hon är ju en liten ras får man säga. I övrigt mår hon bra men jag tror att hon börjar bli könsmogen för hon är inte riktigt med alla ggr, hon har blivit minde koncentrerad på mig när vi är på kursen i vardagslydnad och mer fokuserad på olika dofter och annat spännande som finns. Känns som att hon kan ha lite hormoner som snurrar i skallen på henne.

Ska fortsätta som vi gjort innan med rumsrenhetsträningen och hoppas att det går över!

Att tikar (och hanar) får magproblem när tikar börjar löpa är faktiskt ganska vanligt. Jag tror att det är själva löpet som är den gemensamma nämnaren i ditt fall, men det är klart att ett foder som är milt för magen är bra ändå i de situationerna.

Bäde tikar och hanhundar ska ju på och slicka där andra tikar har kissat så då får de väl ändrad tarmflora och då reagerar magen efter det. Det är i vart fall vad jag har tyckt mig kunna se med åren med både tik och hanar i "min flock" (samtidigt...:cool:).

Senast ändrad:

Att tikar (och hanar) får magproblem när tikar börjar löpa är faktiskt ganska vanligt. Jag tror att det är själva löpet som är den gemensamma nämnaren i ditt fall, men det är klart att ett foder som är milt för magen är bra ändå i de situationerna.

Jag tror också att det hänger ihop, men att det snarast har med hormoner och immunförsvar att göra (att få i sig urin förändrar inte tarmfloran mig veterligen) . Min tiks magproblem var rätt svåra. Hon tappade tio procent av sin vikt, sprang ut för att bajsa varannan till varje timme dygnet runt i två veckor i sträck det första löpet, samt att tarmen uppvisade tydliga tecken på inflammation eftersom det kom ut stora mängder slem med avföringen. Jag hoppas innerligt att - om det nu är hormonrelaterat - att det kommer att stabilisera sig så småningom.

Apropå träning av vardagslydnad med hormonstinn tik, så pratade jag och min sambo om det igår kväll. Vi fick hem vår ungtik när hon var drygt fyra månader. Eftersom hon var så pass gammal så hade hon hunnit bli rätt självständig, så vi jobbade väldigt mycket med kontaktövningar osv. för att bädda för en god inkallning.

Det gick väl ganska bra i början, men när vi kom till själva inkallningsmomentet så kändes det stundtals lika svårt som att tugga av sig sin egen arm. Vi övade och övade, tragglade och försökte motivera. Jag började misströsta att vi någonsin skulle våga ha henne lös (vinthund). Sedan började hon löpa och fick magproblem och då lades träningen lite på is. Eftersom löpet blev splittat så blev det en period om nästan två månader där vi inte ville lägga någon press på hunden - dessutom var hon väldigt slö och disträ.

Sedan en dryg vecka tillbaka så löper hon inte längre och det är som att vända på en hand. Det som att alla poletter vi stoppade in under träningen rasslade till på en och samma gång, trots att hon verkade väldigt disträ och omotiverad när själva träningen ägde rum. För när vi är ute och promenerar så trippar hon upp så fint vid min vänstra sida och tar ögonkontakt och att ha henne lös är inga problem. "Kom" och "Vänta" sitter som en smäck (i varje fall utan störningar) och både sambon och jag står med hakorna nere vid knäna och undrar vem som har varit här och tränat hunden i smyg.

Vad jag vill säga är att det verkar som om det man tränar går fram på något sätt ändå. Trots att hunden verkar ha svårt med fokus och motivation när hunden blir könsmogen och sedan löper för första gången. När det gäller kissandet: I vårt fall verkade innekissandet komma som en lika stor överraskning för hunden som för oss. Vi jobbade på som om hon var en liten valp och gick ut efter mat, lek, träning och berömde jättemycket när hon kissade ut. Och nu när löpet är över så slutade innekissandet lika fort som det kom.

Min hanhund började oxå kissa inne i sängen vid sex-sju månders ålder. Det var hopplöst, han kunde hoppa upp i sängen mitt framför näsan och kissa.
Då det inte var något veterinärt fel på hunden då så löste jag det genom att han aldrig fick chansen att kliva upp i sängen och då gick det över.

kl.
Nu har hon inte kissat innne på lite över en månad men så fredags morse kissade hon på mina mjuksbyxor som jag slängt på golvet inne i sovrummet (slarvig jag vet :o). Och i sen kissade hon i min säng i våran sommarstuga på fredag kväll och på lördag eftermiddag kissade hon inne på golvet i sommarstugan. Det är inga små pölar vi pratar om och alla tre ggr hade hon ganska nyligen varit ut.

Hon har inte kissat i sängen på länge, hon har iofs i stort sett inte fått chansen då jag alltid stänger dörren till sovrummet men i sommarstugan var den öppen.

Vet inte vad jag ska göra, är det bara att hålla ut? Tror att hon var på gång med löp för hon "blodade" ned min tröja när jag höll i henne för några veckor sedan. Men efter det har det inte kommit något mer.

Vissa tikar kan bli lite odrägliga med pinkeriet när första löpet är på gång - har själv en sådan liten hemma och hon har precis börjar sitt första löp. Hon är 7 månader.

Så håll ut - vissa tar längre tid på sig än andra att bli rumsrena:)

Liknande trådar

Hundträning Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått...
Svar
8
· Visningar
850
Senast: Blyger
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
1 272
Hundhälsa Min 10-åriga tik (snart 11) har kissat oftare än vanligt de senaste dagarna, och nu imorse såg jag ljusgula flytningar från vulva (inte...
Svar
8
· Visningar
1 008
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 540
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar