5åring som ska ridas in

M

makejo

jag har precis fått hem min 5 åriga frieser som ska börja tränas nu och ridas in , jag ger honom hö (snart hösilage) groov 125, olja, mineraler(extra tills han kommit upp i full giva med grooven), lucern och morötter.

jag vill bygga upp honom mer, tycker han är lite tunn + att han ska sättas igång nu med tömkörning,longering och föla med som handhäst och så inridning så han kommer ju behöva mer än va han är van med.

är det bra det han får nu eller finns det allternativ som kan vara bättre eller läggas till?

Sv: 5åring som ska ridas in

Det beror till stor del på hur det höet är som du ger. Om man anlyserar höet ser man att det kan vara allt mellan 10 och 70 gram protein per kilo. Har du otur och har köpt ett hö med väldigt lite protein kommer hästen inte bygga på sig som den ska. Har du fått se analys på höet? Och hur mycket ger du? Grovfodret är det viktigaste för alla hästar, och det hästens matsmältning är anpassad att äta. :)

I och med att du ser att den inte musklat sig riktigt kan det vara en idé att ge lucern för att få i hästen lite mer protein. Det är ett grovfoder precis som höet, man kan köpa pellets som mna blöter en stund innan fodring eller inplastade balar med lucernhack.

Men det bästa är ju om du får se analysen på hösilaget du ska köpa, du kan spara mycket pengar på att köpa rätt grovfoder. Har du tur får du ett muskelpaket utan att behöva ge mycket kraftfoder, har du otur blir det dyrt med många kilo kraft.

Liknande trådar

Ridning Ska ev få hem ett 8 årigt sto som är insutten men i skritt och lite trav. Inte så mycket mer än så. Mycket arbetad från marken, snäll...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
12 074
Senast: Blyger
·
Träning Hejsan! Hur skulle ni länge upp arbetet vid inriding av 5åring jämfört med 2,5/3åring? Hästen i fråga är mycket tömkörd, hanterad...
Svar
2
· Visningar
904
Senast: Elo
·
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
2 043
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
6 120

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka