K

knasenknas

min häst har hängmage, ser ut som hon har varit ett avelsto innan, kan man få bort denna häng mage på något sätt? den är inte jätte tjock eller så, utan den hänge, :bow:

Sv: ???

Hängmage, eller bukighet, kan bero på flera saker.

Hur ser hästen ut i övrigt?
Är överlinjen tunn eller välmusklad och rund? En tunn överlinje gör att magen ser stor och utstickande ut. För lite protein i foderstaten ger ofta detta utseende. Även en oriden häst ska ha en rund överlinje!

Hur ser hästen ut när den rör sig och arbetar?
När hästen jobbar, speciellt i "rätt form", så drar magmusklerna upp magen så att den kan se betydligt mindre ut än när hästen bara står och hänger.
Har observerat detta ganska tydligt på min egen häst... :angel:

Eller är hästen "fet på hela kroppen", men valkar framför manken och på låren, fettvalk på mankammen? I så fall kan det vara läge att minska på maten och öka motionen, om det är möjligt. Ren fetma är inte bra!

Sv: ???

Bara att träna hästen i RÄTT form, få den att arbeta ordentligt med ryggen. Då bär den även magen. Blir bättre och bättre med tid och träning. Har själv en ponny som var extremt tjock förra sommaren, tränade på ordentligt, tills det äntligen gav resultat. Till en början var han nästan lite svankryggig och hade lite svårt att gå i form då han inte fick upp ryggen ordentligt p.g.a att magen var stor och tung. Sen så ändrade han sig helt, fick byta sadel och allt efter några veckors träning eftersom han nu börjat kunna bära sig och börjat bli smalare. Han är nu MKT rakare i ryggen, absolut inte svankryggig och har fått ett helt annat steg. :banana:

Liknande trådar

Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
7
· Visningar
583
Hästvård Någon som har varit med om att hästen får skador/permanenta fel efter själva penicillin chocken är över Inte att det skadat sig...
Svar
1
· Visningar
405
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 029
Senast: Stergo
·
Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
456

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka