• Trav
  • Trådstartare Trådstartare *Maria*
  • Startdatum Startdatum
M

*Maria*

nu är vintern snart här och tävlingarna börjar ta slut. Min ponny ska nu efter en jättebra säsong :love: vila. Hur länge vilar era h'ästar? jag hade tänkt låta henne bara gå i hagen och bli pysslad med varje dag. ingen körning eller ridning. Sedan framåt januari börja ridträna och sedan fram i mot slutet av februari början av mars köra henne igen. Hon brukar, framåt slutet av säsongen, vara väldigt trött på att bli körd och lägger ner det i loppen så jag antar att det bara e bra för henne att inte bli körd? vad kan man göra mer med sin ponny än att rida och longera???

Mvh/maria

Sv: ????

Gå på promenad i grimskaft och titta på naturen? :banana:

//MDusty

Jag skulle inte ställa av alls utan bara skippa snabbjobben och hålla igång hästen hela tiden. Max 2 veckor med total vila.

Så gjorde jag med mina ponnyer på den tiden det begav sig, och man kan minst sagt säga att våra hästar dominerade i början av säsongen. :) På den tiden verkade det som om alla slutade träna sina hästar över vintern och de var tjocka och omusklade när våren kom så då var inte konkurrensen så stenhård. ;)

Jag red mina mycket och höll på med mycket varierande saker...
Min bästa :love: :love: :love: körde jag så sällan det bara gick, jag till och med värmde honom under sadel i galopp för att han skulle vara så motiverad som nöjligt. Han var en riktig latmask...

/// ghost

Senast ändrad:

:9 okey, men hon är så himla trött på vagnen. den sista tävlingen hon gjorde joggade hon tio och var sjua. hon sprang och sölade och man fick till och med vara på henne med pisken( vilket man annars inte kan eftersom hon är så himla pigg) i starten innan det hade vi inte klippt henne ocg då öppnade hon på 21(!) första 500 och alla tilläggshästar kom ikapp med en gång. jo, då kanske hon bara ska vila en månad då. för om jag sätter igång och ridtränar i december så måste hon ju vara klar att köra snabbjobb med i slutet av febr?

Hon är nio år nu oxå så att hon har varit med ett tag och jag förstår om hon börjar tröttna. Men nu med bara en veckas vila har jag sett att hon börjar bli mycket piggare och gladare igen..

Jag vill ha fler förslag!
kjam

Liknande trådar

Hundhälsa Har en Malle hane på 1,5år, som i januari opererades för meniskskada i höger bakknä där man även kunde se att 10% av främre korsbandet...
Svar
1
· Visningar
1 296
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 093
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Med sommaren kommer alla funderingar kring hur vi med lättfödda hästar och ponnysar ska göra. Jag har...
Svar
2
· Visningar
834
Senast: Kristall10
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 499
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix