5 åringar

Vili

Trådstartare
Denna tråden gäller islandshästar för att undvika missförstånd och att den flyttas..

Hur långt har ni kommit med era 5 åringar?
När reds dem in?
Hur ofta rider ni dem?
Tävlat än?

Sv: 5 åringar

När min häst som jag ridit in var 5 år (ett år sedan) hade hon tre väl åtskilda gångarter och en början till tölt. Hon hade en fin form och var lätt att jobba med i både trav, skritt och galopp. Hon kunde de vanligaste dressyrmomenten och jag hade henne som ledarhäst på en del turridningar. Var då fortfarande lite stimmig och nervös ibland, men det är mycket bättre nu.
Hon började som handhäst och när hon var tre år och longerades lite då också. När hon var runt fyra började jag sitta på henne och lära henne grundläggande saker samtidigt som hon longerades både löst och på lina.
Jag har inte haft så bråttom med inridningen, så jag red väl henne 3-4 gånger i veckan som mest.
Ingen tävling ännu, har en annan häst att tävla på. Men visst har jag funderat på det ;)

Min 5-åring blev inriden i vintras. Han har det ganska lätt för all gångarter (alla 4 som vi använder). Jag rider honom c. 3-4 gånger i veckan. Är lite rädd att det blir för mycket för fort. Fast han tycker nog att det är kul att arbeta. Vet inte när det skulle vara klokt att börja tävla med honom. Har lite funderat på att åka på en tävling i september innan vintervilan. Vad tycker ni, är det för tidigt att tävla med en 5-åring?!?! :confused:

beror ju lite på hästen...bara hästen har kul så spelar det ju ingen roll om du rider hemma eller på tävling. jag har ställt upp i två firmakeppni iår och en lätt fyrgång. min lilla bebis sköter sig utmärkt när han kommer in på banan.

Lilla fröken här, som fyller sex år i juli, reds in på hösten -04 i skritt, trav och galopp. Hon töltsattes i april -05 med strålande resultat och tränades sedan för visning i augusti. Dessvärre flyttades denna visning utom rimligt reseavstånd, så därför blev visning förra året inte av. Nu är hon återigen på träning för visning i sommar och är enligt tränaren en elitfyrgångshäst i vardande, så så småningom kommer de två kanske ut på tävlingsbanorna. :)

Med så unga hästar tycker jag att det är ägarens inställning till tävling som är det som avgör om det är lämpligt eller inte. Kan man acceptera att det kanske inte alls går bra, eller att hästen reagerar annorlunda än vad den brukar på tävlingsplatsen så är det inga problem, då blir det social träning för såväl ryttare som häst. Att däremot tävla med högre mål kan jag tycka är lite i tuffaste laget för en femåring, både fysiskt och psykiskt.

hehe perfekt att du startade en sån här tråd! skulle presis skriva ihop nått=)

Min fyller fem på midsommarafton.
Red in han i höstas.
Han har alla fem gångarter men tycker det är jobbigt med tölten. traven är ren och taktfast. galoppen tycker han är roligast=) Han kan rygga, framdelsvändning, skänkelvikning och så. han hetsar inte upp sig i onödan utan man kan galoppera tillsammans me storhästarna som drar iväg i hundraåttio å han hänger på så gått han kan men säger jag åt honom att ta ted lugt eller sakta av så är det inga problem. kan i stort sett göra det på lång tygel. det blir lite olika hur mycket jag rider. mellan tre och sex dagar i veckan. men tränar då inte alla dagar. brukar bli nån dag med barbacka skrittur, nån dag på volten. men oftast rider vi ute i skog och mark. ibland hoppar vi lite åxå.

Tävlat har vi inte gjort än men tänkte försöka satsa på att va me på vallfari lätta höst. fyrgången då.

Nu behöver jag lite tips sv ni andra med unghästar eller unghästkunskap. Jag vill ju ha lite GO i min pålle men han e lite lat=) de e inte så att han är seg utan det går att busa upp han å så. men tölten skulle klart behöva lite hjälp av hans egna vilja. både pappa och mamma har bra vilja men han verkar inte veta det=) han har en uträknad foderstat och har till och med ca 30% för mycket energi enligt den. försöker varijera träningen för att han ska tycka att de är kul... ge mig tips nu!!!

har också en beväm liten 5 åring....allt ska göras i hans tempo för att han ska vara lycklig.

Mitt tips är korta ridturer i ett friskt tempo, brukar rida vili cirka 20 min där vi gasar runder lite i galopp. Detta gör att hästen blir så mycket mer framåt, man ska visa bekväma unghästar hur roligt det är att springa snabbt:)

ja precis....på vår första riktiga tävling i lätt fyrgång satt jag som mål att vi skulle iaf visa två gångarter :D
han skötte sig över all förväntan och fick totalt 5.0 en smått hysteriskt glad matte efteråt :angel:

:p Min häst fyller 6 i Juli. Men han reds in som fyraåring på unghästprovet. Sen fick han vilja okt-mars då jag skrittade honom ca 1 gång i veckan fram till Juni. Sen red jag ca4 gånger veckan i trav, tölt, galopp och skritt. Sen i september var vi med på en lätt tävling. (Lagtävling tuna). sen stog han till slutet av okt då jag satte igång honom igen. Sen har jag ridit honom ca 5 dagar i veckan. Nu tränar vi och tävlar förfullt. Och det går jätte bra. träningen blandas med både hoppning, lösdrivning, longering, hadhästridning m.m.m.m. Han är klockren femgångare och vi jobbar på passen! /Lina

Hej!
Bra tråd det här. Min femåring reds in förra sommaren och har fyra väl åtskilda gångarter. Han kan också grundläggande dressyrövningar, sidvärts, öppna osv. Problemet har främst varit hans motor som först nu kommit igång på allvar; delvis beror det på mig som nog inte alltid har ridit med den energi som krävs. Jag har nu efter tips och instruktioner 1) Ridit korta intensiva pass 20-30 min med mycket växlingar och energi, där jag absolut inte faller in i ovanan att dutta med underskänkeln för att få honom att gå fram. Hellre uppfriskande spöhjälp från början om han inte svarar på en gång. 2) Skogsturer med andra som draghjälp. 3) Markarbete i olika former.
Han rids i genomsnitt 4 ggr i veckan och max 7 (sällan). Viloperioder om han verkar trött.
Tölten har kommit på allvar under våren, han söker den själv mer och mer, och man märker att han tycker det är roligt då det går fort:). I böjan då jag började jobba mer med tölten blev traven lite sämre; stelare, men nu tycker jag att den är bättre än innan. Överhuvudtaget börjar han att kännas som en vuxen häst, man märker att balansen finns där mer och mer tex då man går i nedförsbackar. Han är också duktigare på att göra bedömningar t ex om han måste ta ett jätteskutt över den lilla lilla bäcken eller om det går bra att kliva över bara...
Förmodligen skulle han ha utvecklats ännu bättre med en skickligare ryttare; ibland gör man ju misstag själv och ger den stackars hästen dubbla budskap. Egentligen är det ju otroligt fantastiskt hur mycket de ändå kan lära sig på ett år.

det är så roligt när ens små bebisar plötsligt börjar mogna och utvecklas gör dom ju helt kopiöst mycket.

Min lille har nu kommit på att ökad tölt är det roligaste så nu har hans motor börjat komma mer och mer. Tycker det är rätt komiskt när min 5 åring har betydligt mer åtskillda gångarter (han har inget som heter grisepass trots att han visat under inridningen att han är femgångare) än min 8 åring som tävlats och tränats av topptränare hela livet :rofl:

Ja, det är faktiskt fint att se hur de hela tiden utvecklas. Fast min bebis har nog inte kommit riktigt lika långt som Vilis ännu: han har inte tillrekligt "motor" eller musklar för ökad tölt... :( Men ibland har han nog motorn igång i galopp! ;) Det är kul att höra att min 5-åring inte är den enda som är lite bekväm av sig! :D

Kobbi har också väl åtskilda gångarter. Tölt har alltid varit ganska lätt för honom. Men i våras tänkte han glömma hur man travar!!! Nu går det bra med alla 4 gångarter igen.

I nedförsbackar kan det ännu gå liiiite för fort då och då, men vi har blivit duktigare i det med. Men säger nog det samma som Mrs Morot: med en skickligare ryttare skulle hästen säkert vara redan mycket bättre än vad han nu är. Men det är kul att utvecklas tillsammans! :)

Liknande trådar

Ridning Jag behöver råd. Jag har köpt en 5 åring som inte är riden jättemycket. Nu har jag märkt att varje gång hon börjar bli trött stannar...
Svar
13
· Visningar
1 643
Övr. Barn Jag har en väldigt frustrerad tjej här hemma just nu. Hon vill snickra, sy och skapa saker och vi har inte riktigt rätt material till...
2
Svar
29
· Visningar
1 979
Hästvård Hej! Är intresserad av att köpa en häst. Hon har följande skador sedan tidigare: Skada på sträcksenan som 2 åring. Krävde operation...
2
Svar
24
· Visningar
1 503
Senast: PrinceFair
·
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 666

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Höstföräldrar 2023
  • Kalla hamburgare
  • Västeråsträffstråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar