5 år och galoppombyten...

Septicemia

Trådstartare
Har en 5-årig ponny som (iofs har fått för sej att han inte ska gå i form :p ) precis lärt sej vad galoppombyten är.
Har märkt att han gärna bytt i skogen av sig själv om man kommit in i någon kurva eller liknande och tänkte att "jag testar hemma".
Och jodå, han byter jättefint så fort man lägger om och byter varv.
Verkar inte heller ha bågra bekymmer med förvänd galopp...

Men han har inte riktigt koll på vilken galopp alla gånger och kan byta fyra-fem gånger i sträck...han tycker dessutom att det är skitkul, fast det ibland blir lite snett och korsgalopp. :D ;)

Ska jag låta honom byta själv tills han själv är nöjd och därefter lägga om galoppen eller ska jag lägga mig i så fort han gör mer än ett byte eller det blir korsgalopp?
Han har heller inga problem med korsgalopp.....

Är det ett tecken på bra balans att han gärna byter lite då och då eller är det ett tecken på att hans balans bör förbättras?

/Vimzis som aldrig förr varit med om att en häst mer än gärna byter galopp själv

Sv: 5 år och galoppombyten...

då får jag vel svara. Min 6-åring har precis börjat byta av sig själv. Ofta när han blir rädd. Eller när ja ska öka galoppen. Lita som han vill alltså. Nu kan det bero på att han är en korsning mellan fjord/nord och en ganska bastant kille. Vi kämpar på med våra byten och det kommer.

Nu har jag alltså berättat om en motsatt pålle. Vad du ska hitta på får nog någon annan än jag svara på men oom han tycker att det e kul så skulle ja lägga mig på en 8-volt så kanske han inte byter tebax lika snabbt igen. Eller byt över bom. Han har ju tydligen inga problem och byta men lite svårt å behålla konsentrationen =). Kul med en positid pålle!

//Malin

Okej, tack så jättemycket för tipset! :bow:
Det ska genast prövas för att se vad som hönder. ;)

Korsningen låter läskigt likt min som är fjording/nordsvensk/haflinger/russ. Hur stor är din häst? färg? Lite roligt med 2 hästar som har så liknande korsningar. :)

Min e ca 155 cm mkh. Han har samma färg som en fjording fast han har mera hovskägg. låååång man och väldigt mycket svart i svansen. Han e som sagt 6 år och 7 till sommaren. Född hemma hos mig så jag har följt hans utveckling hela tiden. Min lille prins!

//Malin

Lycka till!!!

Min är 140 hög (och 160 bred ;) :D ) , mörkbrun med ål (!!)
Vad roligt att du fått följa din häst enda från födseln, det är något alldeles speciellt.

Det är också ett tecken på att ryttaren har dålig balans när hästen byter så många gånger... Nej, men ärligt, tänk på att efter du har bytat galopp över medellinjen så var noga med att du sitter stilla och på den galoppen du har bytt till, så att han får hjälp med att hålla balansen. Att han får korsgalopp osv visar på att han har lite svårt med balansen, var då med och stötta honom.

Man vill ju inte att hästen ska byta som den vill, när den vill på en hoppbana, utan man vill att den byter när man ber den. Så byte därför en gång och försök få honom att hålla den galoppen, även om han tycker det är jobbigt, var noga med att du sitter still. Byter han igen, till korsgalopp eller så, bryt av och fatta den galoppen DU bad om, han måste förstå vad det är du menar. Du ville att han skulle byta en gång, låte honom inte byta fem ggr till då.

Lycka till.

Han har inte lärt sig byta galopp, det kunde han redan, det kan alla hästar. Vad vi däremot försöker lära dem är att byta när vi vill. Inte för att hästen har lust, eller som det låter i ditt fall, en balansakt.

Så som tidigare nämts, sakta av och fatta ny galopp, omedelbums.

Liknande trådar

Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
5 291
Senast: Boj
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 516
Senast: Imna
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa...
2
Svar
33
· Visningar
8 151
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 531
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30