5,5 kg hö om dagen blev jag rekomenderad!

E

et_flikkan

Det var en bonde som var och lämnade hö hos oss igår. Han rekomenderade att vi skulle ge vårat fullblod 5,5 kg hö om dagen, mamma höll ju på att ramla baklänges och sa att då skulle ju hästen se ut som ett benrangel. Hon sa också att vi gav hästen en hel bal hö till kvällen, alltså ca 8 kg. och att hon får ca 4-5 kg hö på dagen.Bonden bara gapade och åkte.

Tänk om detta hade varit lite okunnigare människor, för det finns ju sånna också, stackars häst då säger jag. Men hur kan man rekomendera en sån grovfodergiva :confused:

Sv: 5,5 kg hö om dagen blev jag rekomenderad!

Man upphör aldrig att förvånas över folk... samma här, ikväll fick de en hel bala att kalasa på, mina två monster... :D

Min häst äter ju inte ens upp en hel bal, hon kanske har 2 kg kvar, så det betyder ju att hon iaf får i sig 6 kg under natten. Hon äter ju också korn, fibergi, och betfor, plus morötter och mineraler.

Man blir inte klok på vissa människor.

Hejsan!

Är nu här på forumet. Tänkte bidra med lite åsikter.

Ja visst är det olika, det här med foder. I ett stall där min häst stod inkvarterade tidigare fick vi inte fodra mer än 7kg/dygn och häst. I ett annat stall där jag varit kund fick hästarna äta sig genom plasten på ensilaget om de skulle få något i sig. Jag blev vräkt för att jag öppnade en bal med ensilage.......Nu äter min häst ca: 22kg hö per dygn och kraftfoder, så som havre, korn, soya, betfor och mineraler. Han är fin i hullet och trivs med att gå på lösdrift.
Mvh Myy

min häst går på fri tillgång o de räcker med att hon får en bal om dan ca 10 kg..o då är de 2 eller 3 kg kvar på morronen.
trodde hon skulle äta mer eftersom den förra ägaren sa att hon åt 20kg om dan.

Jag undrar om om inte det är lite typiskt gamla bönder att säga så. När vi kopte silage hos en bonde i början av året så blev han helt till sig när min sambo sa att den ena hästen fick 20 kg. Han sa att vi inte skulle ge mer än MAX 10 kg eftersom det kunde vara farligt annars, då ensilaget var så kraftigt. Jag höll på att skratta ihjäl mig när jag fick höra detta.

Den bonden vi köper hö av nu har fött upp travhästar i princip hela sitt liv, men gör det inte längre. han höll på att dö när jag sa att det går åt runt 20 kg hö per dag till två stora hästar. Han tyckte att det var alldeles för mkt. "Travhästarna klarade sig minsann på 5-6 kg hö" Antar att de då också fick mängder av havre..

*knapplån*

I vårt stall rekommenderar stallägaren att minska på grovfodergivan när vi går över till hösilage. "Hästarna behöver hälften så mycket ungefär, eftersom silage är mycket kraftigare än hö". Hmm...:crazy:

De övriga i stallet lyssnar ju såklart på stallägaren, och då kan ju inte jag gärna komma och säga tvärtom...

Så jag sköter mig själv, och ler inombords när jag trycker på ännu mer grovfoder till min plutt, och de andra står och gapar över mängden. Förra året gav jag min häst cirka 14 kg, och de andra låg på 6-7 kg. Skoja om att det såg kul ut i stallgången, när alla hängt upp påsarna med kvälls-höet :p . Minsta hästen fick mest :angel: .

Det skulle min bonde hört. Han tycker nästan att mina får lite hö. Då äter de ändå 12 kg var per dygn. Men skulle nog kunna äta åtminstone 16 kg var per dygn.

Jag hade varit skeptisk till att köpa hö av en sån bonde :o En sak är väl om hästen är smällfet vilket jag säkert inte tror att eran var ;)

Ack ja...Jag har helt slutat väga upp hö utan vräker in massor till mina hästar. Varför krångla med en massa kraftfoder när dom står sig bra på grovfoder av bra kvalitét? Mina får lite kornkross, helhavre, mineraler och linfrökuber och lite morötter/äpplen/potatis...och jag har en unghäst och en som jobbar 5-7 timmar i veckan.

Ja, du gör rätt...det krävs mer av hösilage jämfört med torrt hö, förstår inte vad din stallägare menar:confused:

Hon menar att hösilaget är "starkare", jag gissar att hon tycker att det är näringsmässigt av högre kvalitet. Men det finns ingen analys gjord, så det vet de ju egentligen inte. (och analysen jag gör på egen hand delar jag inte med mig av om de inte är med och delar kostnaden - tyvärr har jag blivit "elak")
Och räknar man på ts och minimibehov så blir det ju heltokigt.
Men så har de gjort i alla år, och hennes hästar ser fina och friska ut, så för henne fungerar det uppenbarligen.

Smulan75 skrev:
Jag hade varit skeptisk till att köpa hö av en sån bonde :o En sak är väl om hästen är smällfet vilket jag säkert inte tror att eran var ;)

Varför skulle du vara det?.

Höet är ju super fint med bra värden. Min häst är inte fet, hon är lagom, desutom är hon ju ganska lättfödd om man har ett bra hö. Jag är ju inte direkt dum som tror på sånt där heller, 5,5 kg hö tycker jag är en super bra foderstat om man vill ha magsår :P, men det vill inte jag att min häst ska få.

Vad jag menade var att om bonden såg hästen och tyckte den var väldigt tjock kan jag förstå om han rekommenderade att man inte skulle ge så mycket av höet. Men som foderstat till en häst i normalt hull och som jobbar normalhårt är ju 5,5kg hö väldigt lite.

Sen tycker jag det överhuvudtaget är konstigt med alla som ger foderstatsråd när de inte har helheten och utan att veta vad man ger utöver det.

Smulan75 skrev:
Vad jag menade var att om bonden såg hästen och tyckte den var väldigt tjock kan jag förstå om han rekommenderade att man inte skulle ge så mycket av höet. Men som foderstat till en häst i normalt hull och som jobbar normalhårt är ju 5,5kg hö väldigt lite.

Sen tycker jag det överhuvudtaget är konstigt med alla som ger foderstatsråd när de inte har helheten och utan att veta vad man ger utöver det.

Det är väldigt lite ja, hon jobbar inte ens normalhårt, utan väldigt lätt arbete.Men som sagt så går hon på nästan fri tillgång och hon äter ju :P. Jag är glad att hon äter för förra vintern så åt hon ingenting.

Jag skulle inte ens ge 5.5 kg till en häst som är fet, jag tycker inte det är okej för en häst, det ger bara mera problem enligt mig, man får en häst som ständigt är hungrig och det är inte rätt.

Man kan ju ge hö och komplettera med halm till tjock häst för att banta den och för att den ska ha något att tugga på. Håller med dig om att bara 5,5kg hö till normalstor häst är för lite om man inte kompletterar med något annat tuggvänligt dvs.

Vad är det för fullblod du har??

mitt fullblodssto på 160 äter typ inte mer än 5-6kg...
Ger jag henne hö i hagen så äter hon inte upp inne...
Det är som att hon har en inbyggs våg... :)

Fast idag knapra hon i sig 2 kakor i hagen (ca 3kg)... så hönätet hänger väl färdigfyllt tills imrg ;)

Heregud så lite, min ponny får ju mer än det. Skulle nog ha tuppat av om jag var din mamma. Det där var ju helt sjukt karln ska nog inte uttala sig om fodermängder ;)

momeli86 skrev:
Vad är det för fullblod du har??

Engelskt fullblodsto, ca 160 cm.

Om det va det du ville veta ? :P

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 621
Senast: Shaggy
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 133
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 685
Senast: Lhas
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 875
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar