5,2 kg och tunn

S

Sparf

Vägde min kissekatt idag. Han väger 5,2 kg exakt (vägde två gånger med samma resultat)
Nu är det ju så tyvärr att han är jättetunn, tro det eller ej! Man känner revbenen aldeles för lätt och på höftben och rygg känns det bara som om det är skinn och inget mer. Doch SER man inte att han är mager. Han är stor och har massor av hår (75 % norsk skogskatt) så alla tror istället att han är skitfet och övergödd:crazy:

Han käkar mycket möss, och gud vet vad, så han får mask rätt ofta tycker jag, men vi avmaskar honom regelbundet och direkt han får symptom.

Till mat får han torrfoder och vanlig kattmat. När vi har framme så får han även lite ost, räkor och tonfisk. Allt annat vill han inte ha (extremt kräsen) så han får äta det han tycker om, allt för att gå upp lite runt maggen trots sin vikt:smirk:

Så... Vad skulle ni göra i min och kattens sits?

Sv: 5,2 kg och tunn

14485648.jpg

Jajjemen, alltid nytt och fräsch torrfoder till hands. Ligger det för länge så vill han inte ha, så jag byter rätt ofta.

Jag har en hankatt som är likadan. Väger mellan 4-5 kilo men är långbent och mager. Han är 11 år i år och har sett likadan ut hela sitt liv. Det är nog inget att göra åt, det är som med människor, en del är smala och en del är runda!
IMG_5315.jpg

Min andra hankatt väger lika mkt och han är fet!!!

//millus

Vägde min kissekatt idag. Han väger 5,2 kg exakt (vägde två gånger med samma resultat)
Nu är det ju så tyvärr att han är jättetunn, tro det eller ej!

Det skulle min ena arbetskompis höra... Hon anser att alla katter oavsett storlek som väger över 3 kg är feta. Fick jag höra när jag råkade nämna att min helt normalstora hona väger mellan 3,5 och 4 kg. Hemma hos mina föräldrar har jag min gamla katt (hane) med matchvikt på 7-8 kg...

När vår sövdes hos vet i våras (skurit sönder en tass rejält) vägdes självklart katten. Han var då tunn och mådde inte bra, och vägde in på 6,2 ...

Nu har han ökat efter sommarens rännade och muskelbyggande under jaktsäsong! :) :angel:

Jo, det kanske helt enkelt är så, att de är olika.
Nu när du säger det så kom jag att tänka på min förra hankat6t som också den vägde runt 5 kilosstrecket och han var riktigt rund och go om magen;) Men det var ju ioförsig en helt annan typ av katt och han åt precis allt istället, förutom kattmat:p

Hehe, du får be din arbetskompis att komma o känna på katten här hemma;) Då kommer hon nog ändra inställning;)

Jag skulle faktiskt tro att om katten börjar äta lite mer sofistikerad mat ( :angel: ) så tror jag han skulle lägga på sig mer och komma upp emot 6 -7 kg. Kattmat är ju inte direkt nåt som dom blir feta på i första taget. Eller har jag fel, bara att det inte gäller min? :o

Min kisse tycker jag inte händer något med alls angående hullet, vare sig det är jaktsesång eller inte:p På vintern tycker han att snön är så kall så då springer han ut, sneddar runt till nästa dörr och in igen för att sen lägga sig o sova igen... Nu sitter han på stubbåkrarna för att spana och jaga från 7 på morgonen till 4 på natten. Det är väl helt enkelt då kanske att han är en mager typ och det inte går att göra nåt åt?

Vet ni föresten inget torrfoder som hjälper ? Något för seniorkatter kanske skulle hjälpa? (min är bara 6 år)

Jag skulle föreslå en njur koll. Vår katt var STOR och smal..det visade sig vara problem med njurarna (till viss del då, han var smal av naturen också). Han åt allt, jämt. Kött, kattmat (burk o torrfoder) och det syntes aldrig.

Kunde ni se några symptom förutom att han åt mycket utan "påverkan"?

Är värt att tänka på! Tack!

Liknande trådar

Katthälsa Ja, hur mycket väger era katter? Hur mycket aktiveras de och hur mycket mat får de om dagen, vad äter de? Anledningen till tråden...
2
Svar
34
· Visningar
23 553
Senast: springwater
·
Katthälsa Vill höra om andras erfarenheter/kunskap runt kräsna katter. Vet att det inte är ovanligt att de blir såna, men varför, och finns det...
2
Svar
24
· Visningar
6 490
Senast: Marvin
·
H
Övr. Katt Hej! Jag har en norsk skogkatt som är ca 6 år. Det senaste året har han kräkts väldigt mycket. Både smält och osmält mat, ibland...
Svar
11
· Visningar
22 176
Senast: Elina8
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Dejtingtråden del 38
  • Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur