44 skadade efter nattlig ridtur

Sv: 44 skadade efter nattlig ridtur

Varför far man ut med 100 barn mitt i natten å dessutom med facklor? Låter inte som en säker idé från första början.. dock är det synd att det händer olyckor!

Säger samma sak jag med, lät inte som en så smart idé från början :confused:

Vilket totalt ansvarslöst ridläger, jag häpnar. :eek:
Hoppas flickan med livshotande skador överlever.

Fruktansvärt, att ens komma på iden att rida i så stor grupp med unga människor och med facklor också. Tragiskt att sånt här händer. Flickan som var livshotande skadad hade i alla fall läget stabiliserats för enligt utländska medier. Men sen kan hon ju ha skador för livet för det.

dom får skylla sig själva, inget och tycka synd om..

På ridlägret jag var på så hade vi nattritt en gång under veckan då alla 20 tror jag vi var på ridlägret red ut samtidigt. Red väl en tur på nån timma ugefär. Otroligt mysigt och gick alltid bra.

Men 100 pers, det är väldigt mycket hästar på en och samma gång, lite kanske inte så smart att rida iväg alla på samma gång.

facklor?! herregud, kunde de inte haft vanliga ficklampor man kan sätta på hjälmen åtminstonde! :O

:confused: Inget att tycka synd om!? Det är ju fruktansvärt för alla inblandade barn, de kan ju inte hållas ansvariga att göra en riskbedömmning!

Kicki

Senast ändrad av en moderator:

Herregud, vem kläckte idén att göra en sådan utflykt?! :eek:

Hoppas alla skadade blir friska i allafall!

Fruktansvärt, att ens komma på iden att rida i så stor grupp med unga människor och med facklor också. Tragiskt att sånt här händer. Flickan som var livshotande skadad hade i alla fall läget stabiliserats för enligt utländska medier. Men sen kan hon ju ha skador för livet för det.

Ja man undrar hur man kan komma på en sån otroligt korkad idé!? Både för antalet deltagare, facklor, samt den låga ålder som många hade.

Man får ju verkligen hoppas att hon klarar sig utan framtida men.

Kicki :(

Dödsstraff eller livslångt lidande som straff för obetänksamhet, det var hårt att tycka det var ok!

Rent krasst får väl då alla ryttare som skadas skylla sig själva, det är ju frivilligt att hålla på med hästar. Eller?

Även om det var obetänksamt är det väl ändå fruktansvärt för de som blivit skadade!

På ridlägret jag var på så hade vi nattritt en gång under veckan då alla 20 tror jag vi var på ridlägret red ut samtidigt. Red väl en tur på nån timma ugefär. Otroligt mysigt och gick alltid bra.

Men 100 pers, det är väldigt mycket hästar på en och samma gång, lite kanske inte så smart att rida iväg alla på samma gång.

Det spelar väl ingen roll om det är 20 eller 100 pers som ger sig ut på en timmes ritt mitt i mörkret, det är lika oansvarigt och idiotiskt korkat oberoende av antal deltagare.

Det är den här typen av "uteritter" som ger dåligt ryckte hos både rovdjur, övriga innevånare och trafikanter.

Mysigt må så vara och tur att det gick bra den gången.. Jag skriver TUR för allt annat påvisar på ren dumdristighet och brist på ansvarskänsla för övriga medmänniskor.

Snart förvånar mig ingenting av vad dagens hästhållning är på väg och bristen på kunskpen om vad en häst i grunden är för djurtyp.

Det är ju inte farligt att rida i mörker, så länge ryttaren är skicklig nog.
När jag pluggar/jobbar/whatever så rider jag 90% av tiden i mörker.

Och med rätt träning så ska man kunna rida med en fakla (hur gjorde de förr liksom?!). Nu är det dock rätt uppenbart att varken ryttare eller hästar varit tillräckligt utbildade för uppgiften.

Men saken som sådan tycker jag inte var dum.
Hoppas alla klarar sig!

Barn på ett ridläger kan knappast förväntas ha ett eget ansvar i denna situation då deltagarna oftast är väldigt oerfarna och unga - de litar såklart på ledarna för ridlägret då det är meningen att de ska ha mer hästkunskap - även om så inte var fallet här ...
Tycker du på fullt allvar att dessa barn på sjukhuset ska skylla sig själva nu för att de litade på att de vuxna visste vad de gjorde?

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter En ryttare och häst skadades när de i samband med en ridtur blev tvingade att väja in i en stenmur vid möte med en lastbil. Föraren...
Svar
6
· Visningar
766
Senast: Grazing
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Det finns många risker med att äga en häst, och det kan bli väldigt dyrt. Men ibland finns mer ersättning att få, till exempel om någon...
Svar
0
· Visningar
121
Senast: Gunnar
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 133
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 487
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila