40.000kr??

Sv: 40.000kr??

Ganska mycket olika slags hästar. Beror på om du menar unghäst/vuxen/gammal och syfte osv. Men du får knappast en superhäst för de pengarna.

Lättast är väl att bara läsa annonser så ser du :)

Jo, men jag tänkte i allmänhet, vad är det för hästar som säljs för en sån summa nu?

Unghästar?
Skogsmullar?

vill veta vad det är för slags hästar ute på marknaden nu som är värd/säljs för den summan.

Jomen, som sagt, det beror på vad man är ute efter.

skogsmulle utan speciellt bra gång men bra psyke
lovande yngre häst
väldigt lovande föl
ordinar lättklasshäst med lite att jobba med

ja, det beror som sagt på ;)

det beror ju inte på mitt intresse på vad hästarna ute på marknaden kostar?

Om jag formulerar det så här så:

Dom hästarna som finns ute på marknaden nu för 40000kr, är dom värd dom pengarna?
Eller ligger det lågt/högt nu pga. lågkonjukturen??

För 40000 kr får du räkna med en del eget jobb, har du tur så hittar du en pärla i den prisklassen som kommer att skimra mer än andra, men för det krävs nog en hel del tur.

Nej, men det är svårt att svara på vad man får för häst för 40 000, då man kan få nästan vad som helst.
Lättare blir det om man säger t.ex "Vad för tävlingshäst får jag för 40 000" eller "vad för oinriden unghäst får jag för 40 00".
Annars blir det som att jämföra äpplen med päron.

Jag tror heller inte den ekonomiska situationen gör överdrivet mkt till eller från i det här landet iaf.
Det är som alltid- många säljare övervärderar sina hästar så till den milda grad.... och vissa andra har ingen aning om vilken pärla de säljer.
Det är ju också väldigt svårt att säga något om ifall dessa hästar är värda sitt pris eller inte innan man tittat och provridit. En annons och en bild kan vara väldigt missvisande.

Du kan få en J***VLIGT flott travare för under 40.000 lappen :angel: Nej ja skojja .. Men alla andra har svarat så brap å din fråga redan :)

Jag funderade just på det, nu när ekonomin rasat på island och allt blir billigare där, betyder det att hästarna också måste bli billigare...? Det vore ju kul för de som är intresserade av islänningar men inte ha råd, mne synd om de hästar som säljs till de som bara "passar på" och kanske inte har engagermanget och kunskapen... dock sjunker väl aldrig priset ner till "VANLIGA HÄSTARS" PRIS KLASSER...?

Oooh jo. På Island kostar inte hästarna så förfärligt mycket alltid.
Beroende på VAD man vill ha såklart, men medelmåttiga hästar har jag aldrig sett som "dyra" på Island. Importen däremot, är relativt dyr.

Visst blir de ännu billigare nu när isländska krónan inte är värd så mycket.
Har varit i kontakt med några trevliga ridhästar utan större tävlingskapacitet för 500 000 ISK, dvs drygt 28 000 SEK (enligt forex).
Detta är då utan import.

Men jag tror inte en man kommer billigare undan genom att köpa sig en trevlig tregångare (eller "vanlig" häst).
Nu jämför jag ju dock inte med travare eller barnponny, utan ett allmänligt halvblod som är trevlig att rida och kan gå lättklasser ungefär.
De är inte heller gratis.

Min tränare som regelbundet åker till island tipsade iallafall mig om att köpa en häst från island nu :p Just för att de var så billiga. Men jag ska inte köpa någon så det lär inte hända...

BTW så är det som sagt sällan några topphästar för 40.000, det är mest vanliga hästar med småfel om man tittar på de som är inridna. Iallafall de jag kan hitta.
Sen är många hästar mycket dyrare än vad jag (och många andra) någonsin skulle betala för en sån häst också, värt att tänka på kanske.

Men är det bara jag som tycker att islandshästar eller hästar i allmänhet har gått ner i pris?!Nu kan man se skogsmullar under 50000kr.Vi får väl se om det höjs eller sjunker mer..

Fast det tycker inte jag, jag tycker knappt man får någon häst värd namnet (obs skämtsamt, så ingen tar illa upp) för under 50 tusen typ. Då menar jag typ halvblod och såna, inte småponnyer :)

Jag håller med toppur det känns som om man skulle jämnföra en "vanlighäst" med en islandshäst så ligger isisen högre i pris.Men det beror ju såklart på vad det är för en ridhäst, stam, kunskaper mm.men annars så känns det som om islandshästar ligger högre i pris!

Det beror på kunskapen hos köparen och säljaren om hästen är övervärderad lagom värderad eller undervärderad.
En del islandshästar är klart övervärderade på grund av egenskaper som inte har nåt med bruksegenskaperna att göra.
En del islandshästar är undervärderade trots sina bruksegenskaper.
Jag ser också klara överpriser på islandskorsningar och islandshästar utan papper. Lika mycket nu som tidigare.

Jaa man har sett vissa hästannonser där en islandskorsning kostar detsamma som en med papper :crazy: Det är ganska konstigt om dom får ut dom pengarna som dom begär på annonsen!!!

Jaa man har sett vissa hästannonser där en islandskorsning kostar detsamma som en med papper :crazy: Det är ganska konstigt om dom får ut dom pengarna som dom begär på annonsen!!!

Observera att jag inte kan något om isisavel, men är det inte så att det är rätt dålig efterfrågan på isiskorsningar? Folk som rider isis vill väl ha renras, och vem köper då korsningarna? Inte "ridhästfolket" iaf. Eller är det bara nåt jag fått om bakfoten?:confused:

F.ö så vet man ju att när det gäller hundar så är korsningar med chihuahua ofta i samma prisklass som renrasiga. Hutlöst, men folk betalar bara för att det står "vawwa" i pappren (varför skulle man annars kunna sälja sjuka smuggelhundar för 20-30000?). Men små korsningshundar i överlag har blivit dyra, om man jämför med stora korsningar som i princip skänks bort... Kanske är så med häst också, isis är ju ändå lite "exklusivt"..?

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
768
Senast: Ajda
·
Utrustning Jag undrar vilken storlek på träns islandshästar brukar ha. Jag har ett träns i storlek cob som min fjordhäst växte ur. Har full på...
Svar
5
· Visningar
284
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I veckan pågår Gæðingakeppni-SM för Islandshästar på Himmelstalund i Norrköping. SVT träffade islandshästen Felix frá Gafli och Linnéa...
Svar
0
· Visningar
111
Senast: Gunnar
·
Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
265
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI
  • Valp 2025