4-taktig galopp

Sv: 4-taktig galopp

En häst som jag har ridit fick under en period problem med galoppgtakten. Denna häst har haft problem med att bära sig, jobba med ryggen och hitta en bra takt i traven under hela livet (hon har bara velat springa fort). När traven började komma och hon började kunna balansera sig något i galoppen kom fyrtakten i galopp som ett brev på posten. Hon hittade väl helt enkelt ett annat sätt att "komma undan" på. Sättet hon arbetas på nu i galoppen är, förutom att det ska vara korta galopp-pass, också att ta dressyrpisken och lägga till bakom skänkeln i varje steg. På så sätt aktiveras hennes bakdel, hon stoppar in bakbenen under kroppen bättre och får en tretaktig galopp. Pisken liksom påminner henne om var hon har sina bakben.

Det där låter lite som min, faktiskt. Tycker hon bär sig mycket bättre i traven, länger framåt istället för att bara korta ihop sig och släppa ryggen. Men iom den lugnare stegtakten i traven dök också det här upp. Idag red vi ut, och hittade en liten glänta där det gick att galoppera på volt, och den var så liten att hon verkligen var tvungen att jobba, och då var galoppen hur bra som helst. Men så fort jag rätar ut, tappar hon alltihopa. Nåväl, det blir mer travjobb, korta galoppass på volter samt studshoppning på schemat framöver, så får vi väl se om det ger resultat.

Jag har en häst som har haft en 4-taktsgalopp. Jag har i efterhand konstaterat att det beror på att hon blev spänd under ridningen. Spänningen kan ju uppkomma av olika anledningar, men passar sadel och hästen är frisk så skulle jag vilja påstå att det är felaktig ridning som gör det. (Så var det i mitt fall, så detta är inget påhopp). Min häst var inte tillräckligt genomgymnastiserad, inte tillräckligt rakriktad, inte tillräckligt lösgjord och mina hjälper var inte i takt med hästen, taimingen var usel. Men när jag började träna för en ny tränare som hjälpt mig med detta så har det succesivt försvunnit...

Så om hästen inte har ont så skulle jag rekommendera en tränare som tar hänsyn till alla dessa grundläggande delar. Det är inte bara att göra en ny övning utan oftast behöver man lägga om hela sin ridning. ;)

LMCarlsson skrev:
... inte tillräckligt genomgymnastiserad, inte tillräckligt rakriktad, inte tillräckligt lösgjord...

Precis. Eftersom hon är under igångsättning. I själva verket är hon enligt min mening inte tillräckligt igång för att det ska vara juste att rida för någon tränare, hon bär sig för dåligt och har för dålig kondis och för dåligt tränade muskler i dagsläget. Ofta upplever jag att tränare kräver mer än vad hästen egentligen bjuder till. Så därför blir det mer grundträning i lätt sits i skog och mark, kombinerat med arbete från marken på banan och viss gymnastikhoppning. Så får vi se vart vi landar med galoppen. Det kan ju faktiskt vara så också att det visar sig under resans gång att hon faktiskt har ont, även om jag inte tror det i dagsläget. Så vi skyndar långsamt! :)

Det tidigare svaret du fått, ang öppna-tänket i galopp, tycker jag är superbra :) däremot är ju hästar "konsekvent" oliksidiga, så funkar det bäst med öppna i det ena varvet brukar man få tänka sluta i det andra. Och tänka på böjning och avslappning så det inte bara blir tvärning.
Men det är ganska jobbigt för hästen så var pedantisk men nöj dej med några bra språng :p

Jag har erfarenhet av problem med 4-taktig galopp.Jag har ett halvblod som är 6 år gammal.Galoppen var (är) hans bästa gångart tills för ett år sedan då 4-takten plötsligt kom.Vi har varit på veterinärhögskolan på tvådagars-utredning och haft ett otal veterinärer som tittat på honom men ingen har hittat något fel.Alla kan se att det inte är bra galopp men inte varför.Veterinärer har böjt och vridit och klämt osv. Ingen har hittat något.
Men för ett par veckor sedan hittade vi en bra kiropraktor som kom ut till oss.Han hittade direkt en låsning i korsryggen, som förmodligen uppstått efter att hästen gått omkull i hagen. Med ett jättetryck på sidan av korset och ett stort knakljud släppte låsningen.
Hästen fick vila 5 dagar och har nu fått tillbaka sin galopp.
Mitt förslag är att du tar ut en kiropraktor!

En fråga; min häst är ung och för tillfället dåligt musklad och det finns mkt att önska i kondis. Jag upplever att han får en 4 taktig galopp när han inte orkar... kan det vara så? :confused: vänster varv lättare än höger..

malinsky skrev:
En fråga; min häst är ung och för tillfället dåligt musklad och det finns mkt att önska i kondis. Jag upplever att han får en 4 taktig galopp när han inte orkar... kan det vara så? :confused: vänster varv lättare än höger..

Mycket troligt. Särskilt eftersom det krävs viss grad av samling för att hålla tretakten.
Där skulle jag nog träna skolor i skritt och trav, och galoppfattningar från skritt.

+50 skrev:
Jag har erfarenhet av problem med 4-taktig galopp.Jag har ett halvblod som är 6 år gammal.Galoppen var (är) hans bästa gångart tills för ett år sedan då 4-takten plötsligt kom.Vi har varit på veterinärhögskolan på tvådagars-utredning och haft ett otal veterinärer som tittat på honom men ingen har hittat något fel.Alla kan se att det inte är bra galopp men inte varför.Veterinärer har böjt och vridit och klämt osv. Ingen har hittat något.
Men för ett par veckor sedan hittade vi en bra kiropraktor som kom ut till oss.Han hittade direkt en låsning i korsryggen, som förmodligen uppstått efter att hästen gått omkull i hagen. Med ett jättetryck på sidan av korset och ett stort knakljud släppte låsningen.
Hästen fick vila 5 dagar och har nu fått tillbaka sin galopp.
Mitt förslag är att du tar ut en kiropraktor!

Eftersom hästens rygglinje måste vara rörlig i galopp låter det väldigt logiskt. Galopp och skritt är ju de gångarter man blir rekommenderad när hästen håller på att återhämta sej från låsningar/spänningar i ryggen. I traven låser den sej lättare och det syns inte lika mycket.

Liknande trådar

Dressyr hej! nu är det såhär att i närheten av oss är det en tävling om drygt 5 veckor, samt en två v efter det. föra att sedan vara paus på en...
Svar
14
· Visningar
3 347
Senast: shia
·
Träning Jag har nu haft mitt kallblod i 4 år och har aldrig fått in honom riktigt i galoppen. Både i traven och i skritten går han att samla hur...
Svar
14
· Visningar
1 408
Senast: Svanhild
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Secret Santa 2024
  • Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur