4 månaders

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare dolphinsmile
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 1 262
D

dolphinsmile

Har ett 4 månaders föl hemma som är skiljt från sin mamma på nätterna. Det finns bra anledningar till detta och jag vill INTE diskutera det här.

Hon får en näve havre, en näve blöt betfor, äpplen, morötter och en "skiva" hö. Sen äter hon hö i hagen också då.. Hon får tillsammans med sin mamma ungefär 15 kilo hö. Men hennes mamma är väldigt duktig på att äta så jag vet inte hur mkt fölis äter. Hon diar knappt någonting vad jag ser iaf..

Får hon tillräckligt? För mkt? fattas något?

tacksam för svar

Sv: 4 månaders

Även om du skulle ha bra värden på ditt grovfoder så kan inte en så ung fölunge "få ut" särskilt mycket från hö. Ge istället ett kraftfoder anpassat för avelshästar, med det sortens protein som din fölunge kan använda. Det dröjer till 8-10 mån ålder innan den kan utnyttja hö fullt ut, smältningsmässigt. Du måste också tänka på att fölungen ska få i sig alla mineraler och vitaminer. Du kan ge hö för fölungen att plocka med och sedan räkna på det hela och ge lämplig mängd kraftfoder.

Jag har en sex månders fölunge (stor ponnyras) som går med mamman dygnet runt. Hon får hö och lusernhack tillsammans med mamman, och sedan får hon 0,5 kg Kra**t PlussGrön själv. Det innehåller ett bra, lättsmält protein, som hon kan utnyttja. Hon växer som hon ska, och är i högt hull.

Senast ändrad av en moderator:

ja jag håller med om att hon får hö mest för att ha nått att göra.. så jag räknar inte med det så mkt..

Jag tänker inte börja ge färdigblandat foder då jag har dåliga erfarenheter av det. Vi har egenkrossad havre som ligger i högst 2 dagar och betfor. Om hon behöver något annat så får ni gärna tipsa om det, men inga färdigfoder.
Tycker det är väldigt svårt att räkna ut en foderstat åt en sån ung häst, men hon är fin i hull så det kan ju inte vara helt fel.

Hon är av rasen kallblodstravare och är alltså 4 månader. är det någon som vet på ett ungefär hur mkt MJ och protein hon behöver? Då blir det är lättare för mig att räkna ut

Har du tillgång till något foderstatsprogram? Där kan man få reda på genomsnittliga behov. Lucernhack tycker jag är bra till föl och avelsston om höet inte räcker till

jag har inte tillgång till något sådant förutom de som finns gratis på nätet.. Och på dem så finns det bara för unghästar från 7 månaders ålder.. därav mitt problem

Hippocampus har foderstatsprogram från 5-6 mån, det kan du räkna med.
Du får nog byta ut allt hö fölet äter mot lusern samt lägga till mer havre. Räkna på mineralerna, lusern ger mycket Ca så håll koll på att P hänger med. Glöm inte Se också.
Nu diar ju fölet dagtid så då får hon i sig mjölk. Annars hade ett foder med mjölkersättning varit att föredra.
// Linda

Nu blir du nog chockad, men de föl som jag ännu inte vant av får 2 kg havre och 250 gram soja, förutom hösilage och hö då. Och vi har ganska höga värden i grovfoder. (travföl.)
Det lilla kraftfoder din äter kan hon ju både ha och mista.

1 näve havre, 1näve betfor o 1 skiva hö (troligen 1-1½kg mao) hoppas det är en shettisbäbis du pratar om för det är väldigt lite foder. Tom mina shettsföl får mer när de vänjs av, de har fri tillgång på grovfoder.
Ge mer foder, Krafft groov eller hippo alfa har mer näring i tex.

CK och arabia:

tack det är sånna svar jag vill ha.. jag är nämligen livrädd att övermata henne. Känner nämligen igen några som gav sin unghäst alldeles för mkt kraftfoder så det blev nå galet och han fick lov att avlivas.. Jag har iaf ökat havren idag.. men jag ska nog öka ännu mera.. funderar även få att köpa in nått proteinrikt som soja eller något..

och föresten så hoppas jag att ni läste allt och såg att hon bara är 4 månader och bara står utan mamma på nätterna så ni inte lurar mig!

Vad ger du för mineraler och vad har du för värden på höt?

Vi ger våra föl hippo breed. Då vet man att dom får i sig det dom behöver. Synd att du inte vill prova det. I början så blöter vi det lite till fölen.

Jodå jag såg att fölis bara är 4 månader.
Havre är inte det optimala att fodra ett föl med, har för mig att de har lite svårt att smälta det eller nått liknanade, dessutom innehåller det mkt mj o lite smrp. Jag ger mina fölungar ett foder med högt proteinvärde, vilket beror på vad höt innehåller men jag brukar försöka ha en kvot på 8-10 lite beroende på ras.

ja jag håller med om att hon får hö mest för att ha nått att göra.. så jag räknar inte med det så mkt..

Jag tänker inte börja ge färdigblandat foder då jag har dåliga erfarenheter av det. Vi har egenkrossad havre som ligger i högst 2 dagar och betfor. Om hon behöver något annat så får ni gärna tipsa om det, men inga färdigfoder.
Tycker det är väldigt svårt att räkna ut en foderstat åt en sån ung häst, men hon är fin i hull så det kan ju inte vara helt fel.

Hon är av rasen kallblodstravare och är alltså 4 månader. är det någon som vet på ett ungefär hur mkt MJ och protein hon behöver? Då blir det är lättare för mig att räkna ut

Jag är också utav den åsikten att man skall använda sig utav naturliga råvaror.
Ge ditt föl krossad havre, betfor+ lucern den hackade, och blanda till att börja med en stor näve i kraftfodret. Rör om ordentligt.
På det viset behöver hon längre tid för att tugga kraftfodret och tillgodo ser sig bättre havren och betforn när det kommer ner tillsammans med lucern i magen.
Dessutom innehåller lucernhacket bra med proteiner.
Dessutom lägger du till ett mineralfoder för avel och unghästar + evitamin/selen. Så har du täckt det mesta för ditt föl.

Ser inga problem med att du har skiljt ditt föl om nätterna.

Problemet med lusern och små föl är att fölets tarmflora inte är tillräckligt utvecklad för att kunna tillgodogöra sig näringen i det!

ts skrev:
Jag tänker inte börja ge färdigblandat foder då jag har dåliga erfarenheter av det.
Pja, det finns kanske bara en sort?

Jag skulle rekommendera dig att försöka släppa på den principen och leta reda på FÖLPELLETS av något slag, det finns flera fabrikat. För av det skäl jag nämnde ovan, dvs att fölets tarmflora inte är färdigutvecklad förrän vid 8-10 månaders ålder (innan dess har fölet svårt att tillgodogöra sig ffa grovfodrets näring) så är det svårt att få i fölen den näring som behövs med hjälp av bara grovfoder och havre. Fölpelletsen innehåller en ganska stor andel mjölkpulver, som gör att näringen blir mer lättåtkomlig för de små fölmagarna. Och denna lär behövas när du plockar bort mamman helt framöver...

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 939
Senast: mackan
·
Foder & Strö Har ett föl, snart 7 månader, efter holländsk hingst (mamman är ett svenskt sto) som börjat lämna kraftfoder. Det är först nu när vi...
Svar
9
· Visningar
1 770
Senast: Görel
·
Foder & Strö Jag är urkass på att räkna ut fodergivor utan bra foderprogram och sen gratisprogrammet på Hippocampus försvann så strular bara Freefarm...
Svar
0
· Visningar
1 078
Senast: Estivuz
·
Foder & Strö Min häst skulle ioförsig kunna äta tills han dog bokstavligt talat om han fick äta bara hö. Men nu är det så att han är extremt lättfödd...
2
Svar
29
· Visningar
3 431
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka