Du ger dig minsann inte, Lia. Och skyll inte på att jag missförstått dig. "Hur kan man bära sig så dumt åt?" Ja, ibland kan man faktiskt det, Iallafall de flesta dödliga. Jag hör också en röst som säger så bakom ena örat, men det betyder inte att jag har rätt att skrika ut det. Och ni andra som kritiserar kan också ta åt er. Jag fattar att ni liksom jag blir rädd av att höra sånt här.
Men, en olycka är en olycka och även om vi skulle ha alla fakta, vilket vi inte har, så skulle inte vi ha anledning att kasta skuld på de inblandade. T. ex mamman har säkerligen ångest så det räcker och blir över. Alla människor är inte lika, vissa är mer försiktiga och vissa tänker sig sällan för. Det beror på både anlag och erfarenheter vilken typ man är. Men olyckor händer båda typerna. Jag kan förstå om många blir upprörda när barn skadas, men eftersom du "spekulerade och kritiserade" runt den senast omkomna ryttarinnan också så framstår det som att du bara tar första bästa chans att tala om att du minsann vet bättre än dessa personer. Jag vet inte vem som är mer tragisk, du eller olyckan.
Jag är själv en person som får svindel när jag ser folk rida från boxen till hagen i enbart grimma utan hjälm, när folk tömkör utan hjälm för nära hästens bakdel osv. Men lite ödmjukhet skadar inte, särskilt inte i situationer som dessa. Vill du göra något så var proaktiv istället, starta en kampanj eller propagera på något annat vis för hästar och säkerhet, hur du nu ser på det. Nu är skadan redan skedd i dessa fall.