4 åriga quartrar

Fillifjonkan

Trådstartare
Ni som har quartrar som är 4 år i år, hur långt har ni kommit? Hur ofta rider ni dem?

Jag har ridit min lillkille 4dgr i veckan från i höstas tills nu (han har dock haft en kraftig förkylning, bronkit och nu står han i ett kvarkastall och har precis haft en infektion till, dock ej kvarka...än....). Nu ska jag börja rida honom 5 dgr i veckan och har tänkt mig så här:
2 dgr skritt i veckan
1 dgr klättring (har kanonfina klätterbackar precis vid stallet)
2 dgr träning på ridplan (inklusive 1 lektion i veckan när kvarkan försvunnit).

Tror ni att det blir lagomt eller kanske rent av för mycket?

Pga av alla sjukdommar detta året så har jag precis börjat trava honom igen så nu är det bara att hålla tummarna att vi får komma igång och träna på. Det ska bli sååååå roligt! :banana:

Tycker att det låter som en väldigt balanserad träning. Överlag tycker jag det verkar som (det jag hört här på forumet) att du är väldigt noga med att göra allt korrekt. Jag red min fyraåring 5 dagar i veckan vilket jag tyckte var lagom.

Tack för svar! :)
Det känns bra att du tycker det låter vettigt med upplägget. Har inte haft unghäst innan så man är ju lite harig då man läst om att många överbelastar sina pållar.

Jag tror att det är för mycket jog/spin/stopp i ensidig träning som ger överbelastning.
Personligen anser jag även att all longering av unghästar är lite "to much". Jag tror inte det är nyttigt för unghästen att longeras näst intill dagligen. Men det är vad jag tror.

Nä, det håller jag med dig om. Att som unghäst (eller vuxen häst också för den delen) gå för mycket på volt kan inte vara bra. Pratade med ett par hovslagare för ett tag sedan som båda aldrig hade skott en quarter som inte vill rycka lite i bakbenen. Kan det bero på korta muskler måntro som kanske har formats så pga av mycket jog? Nu vet jag iof inte hur många quartar de har skott men det var deras uppfattning iaf.

Jag vet även många reininghästar som är korta bak, de joggas ju inte. Kanske är det quartern överlag som har en tendens att få korta muskler pga deras fysik? Spekulerar bara nu.. men om så är fallet är det ju ännu viktigare att vi jobbar mycket i trav och stretchar ordentligt..

Vad det gäller att bara jogga hästarna så kan man nästan se vilka som aldrig ökar på traven och vilka som övar olika tempon. De hästar som bara joggas kan ju knappt röra sig normalt. Låsta bogar, kort bak och sänkt rygg.. :crazy:

Hallo!!
Har inte gjort ett smack med min pålla sen vi var på clinic i september, pga min växande mage:D
Hade då provat på ett par galopper under tränares överinseende, Annars mycket rida ut ca 4 dgr i v, skritt och trav blandat.
Hade nog inte kunnat göra så mycket uppsuttet arbete med henne även om jag mått bra eftersom hon växt en hel del både i kropp och själ under hösten och vintern...

Tycker ditt upplägg verkar vettigt med mycket skritt och turer ute...

Liknande trådar

Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 944
Senast: shia
·
Hästvård :banghead: Typ, hej kom och hjälp mig dö. Lite så känner jag väl nu :( Har sedan 1½ år tillbaka en shetlandsponny som går som sällskap...
2
Svar
22
· Visningar
5 050
Senast: Texaz
·
Hästmänniskan I höstas slutade min underbara medryttare Domme. Hon skulle äntligen få köpa en egen häst=) Jag var precis lika glad som hon var och vi...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 551
Senast: MaRomer
·
E
Hästmänniskan Detta kommer bli ett lååångt inlägg... jag måste få skriva av mig.. kanske finns det någon som kan känna igen sig lite. Även om jag ännu...
2
Svar
24
· Visningar
3 591
Senast: ellan84
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar