4 år för sent att kastrera??

N

Nossan

Är det sent att kastrera en snart 4 årig hanhund. Denna våren har han legat på dörrmattan och gnytt och inte velat äta ordentligt. Hans mål är en tik som flyttat in för ett år sedan. Dessutom låter de henne gå lös och ledig..vår är en rymmare med dåliga höfter och thyroidea som INTE skall bli pappa. Att kastrera för att inte föra anlag vidar fattar jag, men tror ni han slipper att som nu bli så stressad när hon börjat löpa, eller är det för sent så att könshormonpåverkan "satt sej" eller hur jag skall uttrycka mej.

Bästa är att prata med veterinären, men jag tror personligen inte att det skadar med en kastrering. Många hingstar kastreras sent och många tappar ju könsdriften iom det. Du kan ju alltid testa med en kemisk kastrering först, om det funkar så fungerar det även med en "riktig".

Det fungerade för min hane som var 3½. Könsdriften är borta till 99%, bryr sig inte ens om höglöpande tikar :) Otroligt skönt, framförallt för honom, som har blivit lugn, glad och harmonisk och dessutom friskare!

Jag ska ta o kastrera min 4,5 åring nu snart(nångång :crazy:) Han har aldrig brytt sig i löptikar i grannskapet förrän nu.... :crazy: inte så han gnyr o så, men han lallar iväg när ingen ser honom(går lös normalt som gårdshund)...skadar gör det inte iallafall....

Individuella skillnader finns ju alltid, men jag hade inte tvekat att kastrera. Har i närheten en åttaårig hane som ganska nyss kastrerades av medicinska skäl. Att han därigenom slutade intressera sig för (även hög)löpande tikar var bara en bonus, men var inget man tagit för givet vid ett ingrepp så sent i livet. Min egen hanne kastrerades vid tre års ålder, blev mycket lugnare och gick plötsligt att få i tillräcklig mängd foder - varje dag. Enligt vet. är kastrering också positivt ur fysisk synpunkt, särskilt för tikar, men även hanar (prostata-besvär, testikelcancer).

Det är inte för sent att kastrera om du har en "frisk" hund som tål att sövas. Jag kastrerade min förra hane vid 10-års ålder pga ngt förstorad prostata...han hängde med i ytterligare 6 år och ändrades inte märkvärt förutom sexualdriften. Min andra hane kastrerades vid 6,5 års ålder pga att han föll ur när tikarna i området löpte...och bor man i ett hundtätt område så blir det ofta :crazy:....Han är sig lik men har inga problem med att sakna matlust längre :D
Jämför priser innan du bestämmer dig....det skiljer sig med flera tusenlappar.
Lycka till/Wera

Det är inte försent för att få bort könsdriften. Om man är ute efter dämpa hanhundsaggresivitet är det dock för sent. Som jag fattade dig är det dock bara problem med löptikar, så då har du allt att vinna.

Mvh
Duvan

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
824
Senast: animalasia
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 899
Senast: Nominous
·
Hundhälsa Jag behöver få lite neutrala åsikter om min älskade vovve. Han är en blandras chihuahua/powder puff, med lite inblandning av nåt mer på...
Svar
9
· Visningar
3 012
Senast: Monstermom
·
Hundhälsa Vi har en kastrerad hanhund född i november 2006. Han är alltså snart 8 år gammal. Han kastrerades sommaren 2010. Vi köpte honom som 8...
2
Svar
29
· Visningar
13 642
Senast: ISABEL
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Valet i USA