3d mässingsbett med fasta ringar i 10.5 cm

palle

Trådstartare
Jag trodde jag hade ett 3d mäsingsbett med fasta ringar som var 10.5 cm.

Men så såg jag idag att hästen hade gnagt på bettet och det gör han aldrig när det är rätt storlek så jag blev rätt konfunderad att tog och mätte bettet.
Det var 11.5 cm :eek::o

Bytte genast till ett annat bett som jag givetvis mätte att det verkligen var 10.5 cm.

MEN.........

Hästen gillar inte rostfria bett något vidare utan han gillar jättemycket bättre mässingsbett.

Och självklart ska betten ha fasta ringar eller skänklar..... :cool:

Min fråga är nu:

FINNS det överhuvudtaget 3d mässingsbett med fasta ringar i storlek 10.5 cm ? ? ?

Sv: 3d mässingsbett med fasta ringar i 10.5 cm

Precis samma märkte jag med mitt som var från Globus!

Kör med 3 delat med sötmalm med lösa ringar men funkar bra med sporrem som curbstrap för att stabilisera de tillräckligt så hästen är nöjd. Varierar med flera andra bett men de är min nuvarande lösning för de 3delade som tyvärr inte är mässing

Senast ändrad:

Det finns säkert, men du måste kanske köpa ett som är märkt 9,5 cm istället.

Det som jag hade (Globus med stora ringar) var 10,5 cm mellan de punkter där mellandelen började svänga upp mot ringarna, vilket såklart gör att det är längre än vad som anges.

Globus har som sagt. Vet även en nätbutik som säljer 3-delade med parerstänger om det är intressant.

Jag har ett tredelat mässingsbett med fasta ringar i 10,5 så jag är helt säker på att det går att få tag i. Fast frågan är väl var... Jag köpte det av en numera nedlagd ponnyutrustningsbutik.

Hittade bilder på hur Globus bett såg ut och det är nog ett sådant jag har, men att stå och gå igenom en hel hög med bett bara för att hitta ett som är i rätt storlek känns inte så himla kul :(

Och nog borde det finnas andra märken som har sådana bett, eller ? ? ?

Går det bra med ett eggbett med enbart mundelen i mässing, och ringarna i rostfritt stål? Mittlänken är i form av en platta på detta bettet, dock en kort variant och inte så lång som de brukar vara. I så fall har jag hittat ett sådant i 10.5 (och 9.5 också)!

Jag skickar iväg ett PM med adressen till webshoppen.

Tillägg: Hittade ett till, helt i gulmetall (står inte om det är just mässing), med droppe som mittlänk. Dyrt dock. Royal Steel är tillverkaren. Om du googlar Royal Steel och muffbett hittar du webshoppar som säljer det.

Senast ändrad:

Jag har ett i "nickelfri gulmetall" från Globus tror jag. Hittade det på en travbutik i Mantorp. Tror att jag köpte det i 10.5. Du borde få träff om du googlar lite.

Hittade bilder på hur Globus bett såg ut och det är nog ett sådant jag har, men att stå och gå igenom en hel hög med bett bara för att hitta ett som är i rätt storlek känns inte så himla kul :(

Och nog borde det finnas andra märken som har sådana bett, eller ? ? ?

Men av de märken som jag upptäckt det här "felet" (eller annorlunda tankesätt eller vad man ska kalla det) på så gäller det ju konsekvent genom hela tillverkningen.

Köp ett som är märkt 9,5, problemet löst.

Handlar man i butik är det ju dessutom superenkelt att mäta med måttband eller ett bett du vet stämmer.

Tack Pazuzu och deathslyna :D

Pinky:

Då vi bor mitt ute i skogen med ca 4 mil till närmaste ridsportaffär så var tanken den att sambon skulle titta in efter jobbet och handla bettet ;)

Men jagtror nu att jag tar och kollar dom tips jag fått först innan jag ber sambon handla :D

Efter mycket velande tog jag en tur in till stan och handlade 2 olika bett.

Ett Globus som är 9.5 cm då dom inte hade 10.5 men om jag provade det och det inte skulle passa så skulle jag få byta det...

Hittade även ett Jacsom blått 3d med rörliga ringar som fanns kvar sen rean så jag tog det då det var 10.5. Man vet ju inte, hästkräket kanske kommer gilla det annars får jag väl sälja det....

Sen har jag även beställt ett från Haglunds i mässing med rostfria "ringar" i 10.5.Har beställt bett därifrån tidigare i den storleken men då fick jag inga som vcar i den storleken och när jag påtalade det så sa doom att det spelar inte så stor roll utan storleksanvisningarna var ju bara ungefära ;)

Så håll tummarna att det ÄR 10.5 när jag hämtar ut det i morgon :)

Nu är haglundsbettet uthämtat och mätt.....

Nej det är inte över 11 cm utan mera 10 än 10.5 cm.... :(

Det var 3e gången gillt jag försökte köpa ett bett i 10.5 från dom utan att dom lyckats skicka ett i den storleken :(
Så nu kommer jag inte försöka där igen i alla fall :mad:

Liknande trådar

F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 678
Senast: scizofren
·
R
Utrustning Hej! Jag rider ett arabsto som är lite "under utbildning". Förra ryttaren red på Pessoabett, med sidostycket fäst i ringen högst upp...
Svar
15
· Visningar
1 732
Senast: vblpower
·
Utrustning Måste bara fundera lite högt och kolla om jag tänker rätt nu... Min häst har ett tredelat bett med rörliga ringar, som jag äntligen...
Svar
8
· Visningar
2 389
Senast: Rebecka83
·
Utrustning hej alla ni som kan mycket om bett!:bump: Jag har ett Varmblod som jag alltid har ridit på tredelat. men jag tyckte att han inte alls...
Svar
7
· Visningar
896
Senast: scizofren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka