3åring med 2 rejäla överben

Jois

Trådstartare
va och tittade på en 3åring idag som jag verkligen verkligen tyckte om!!! MEN....;)

Han har dels ett typ överben på nosryggen snett nedanför ögat som förorsakats av ett från början litet sår samt ett tjockt framben som blivit efter en överbensoperation som inte blev som tänkt. Enl uppfödaren tillika ägaren är det kollat av vet som intygat att det inte är nåt som kommer att störa honom...
OOOOOM det blir nåt så ska han ju givetvis röntgas igen och jämnföras med gamla plåtar- men ändå... Vågar man..??

Känns skit med sånt här när man väl hittat nån som man verkligen tycker om i övrigt...:cry:

Sv: 3åring med 2 rejäla överben

nej, ett inkativt överben är ju inte så mkt att orda om..

det som känns osäkert är att han opererats för att ta bort överbenet i och sen har något hänt så att benet är tjockt hela vägen från knät ner till kotan (ungefär).
han är ju bara 3 och ska gå som hopphäst- så man vill ju gärna vara ganska säker...:crazy:
nån annan som opererat bort ett överben...?

jag skulle nog vara väldigt försiktig..

nya plåtar som sagt+ att kolla så inte böjsenorna är påverkade. ett taggigt överben som gnager mot böjsenorna eller andra viktiga mjukdelar= mkt dålig prognos för ett aktivt liv som tävlingshäst. åk till en duktig hästveterinär och kolla om du verkligen vill ha hästen.
det på nosen spelar nog ingen roll, säkert bara skönhetsfel.
mvh
/Evale

Överbenet på huvudet skulle jag inte bry mig om alls.
Överbenet på benet skulle jag nog inte heller oroa mig så mkt över. Däremot så skulle jag se till att ta nya plåtar på benet för att se hur det sitter i förhållande till senor och leder.

Överbensoperationer gör man främst när man har ett överben som sitter "illa" till så att hästen slår på sig eller liknande. OM den är op för att överbenet satt nära en led eller liknande DÅ skulle jag dra örönen åt mig, men inte annars.

Jag har en häst nu med MASSOR av överben, men hon har aldrig haft problem med benen.
Hade en häst innan som fick jätteöverben av en benhinneinflamation som 1 åring (sprang som en galning när det åskade). De röntgades och satt INTE intill leden och de "försvann" vartefter han växte. Syntes bara om man visste om dem när han var 5 år.

Lycka till.

han ska ju gå som hopphäst... om han slår i en bom ordentligt, vad händer då? Är de skörare där de har ett överben? riskerar man att få en rejöl skada..?

Liknande trådar

Hundhälsa Hejsan, Jag har en snart 7 års gammal blandras tik som jag har haft olika problem med nästan hela hennes liv. Det började med att...
Svar
17
· Visningar
2 896
Senast: em-pirre
·
N
Träning Hela historian: Köpte honom som "problemhäst" - när han kom så var han så mager att revbenen syntes med alldeles tuffsig päls och nervös...
Svar
18
· Visningar
3 939
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka