3 x Don Primero!!!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare kicket
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 1 583

kicket

Trådstartare
Det pratas mycket om alla hingstar på bruksprovet osv. Men få verkar ha uppmärksammat att Don Primero skrev svensk historia med 3 söner godkända på samma bruksprov.
Såg denna vackre hingst riden igår, sådan utstålning o mjukhet trots sin ålder. Jättefräsch.
Hoppas fler än jag tänker betäcka med honom i år o passa på att ta tillvara på denna enastående hingsts gener innan det är försent.

Dessutom gick han ju upp i topp på 2006 års BLUP listor när de nu släpptes förra veckan.

Jag bugar mig för Don Primero o hans fina söner. Känner mig hedrad att fått se honom live.:bow: :bow: :bow:

Sv: 3 x Don Primero!!!

Ja, visst är han fantatisk!!

Det är jättekul och en stor lättnad att vi har säkrat hans gener för framtiden. Nu såg jag inte A Dandy Man, men det tycks på dem som gjorde det att han var den mest rörliga av avkommorna. Daytona verkar ha ett jättemysigt psyke (var inne och kliade på honom), även om han inte har så mycket power i gångarterna. Också Double Diamond verkar ha ett mycket bra temperament.

Härligt!

Don Primero blodet-A Dandy Man bör väl vara lämpligt till Rubinstein blod-Richfield stona är kanske lite väl unga(? för R´s framben)....men för den som känner mormor väl vågar kanske chansa.Làcteur ston kanske.......man kan ju alltid spåna.Roligt med A Dandy Man!!

barb

Jaa, hade inte min gamla märr varit så liten så hade valet varit mycket lätt - Don Primero är verkligen enastående! Har också haft nöjet att se honom live många gånger! :)

Jag missade tyvärr A Dandy Man. Så bara en liten del på söndagen.
Tror att Don Primero kan göra sig bra i andra generation genom Daytona.
Fullblodet hade slagit igenom mycket i honom.
Har man ett grövre sto o gillar D P så tror jag Daytona blir jättebra.
Double Diamond var mycket rörlig o trevlig.

Miss Philodina: Tror inte du behöver vara orolig att stoet är litet om hon lämnat större tidigare.
DP far är ju 172cm o Don Schufro som är så gott som helbror(mödrarna är helsyskon o samma far) är ju jättestor.
DP har ju lämnat mycket stort.

Vänta ni 4 år ...då kommer ni få se min jättefina hingst e DP +på bruks...ni vet den som föds nästa år...;) :rofl:

Vänta ni 4 år ...då kommer ni få se min jättefina hingst e DP +på bruks...ni vet den som föds nästa år...;) :rofl:

Härligt !
Ser fram emot ännu en DP-son i aveln! ;)
Min ska också bli godkänd hingst, förresten :D

Ja! Heja Don Primero!

Har tyvärr inte haft möjligheten att se på bruksprovet - har bara följt det via nätet. Men omdömena och resultaten talar ju för sig själva! Är själv ett stort fan av Don Primero och med det här bruksprovsresultatet är jag ännu mer säker på att betäcka mitt sto med honom i år.

Så "Kicket" - Nästa år blir det flera konkurrenskraftiga Don Primero föl ;-) Mitt får gärna bli ett sto dock :-)

/Kristin

Men...jag har sett några som blev lite för små, och med min vanliga otur vad gäller hästar så....skulle det bli en tax. Visserligen världens vackraste tax med kanontrav, men likväl skulle vi inte ha nån större chans på hundutställningarna om man säger så :crazy:

Fast - ibland tänker jag att vad f-n, jag chansar. Så nästa gång kanske!

Mitt gulliga sto väntar också en blivande hingst - så vi ses väl på alla bruksprov om några år! :D

Senast ändrad av en moderator:

*kl*

Verkligen jättekul att DP fick igenom tre söner. Men jag tycker egentligen bara om A Dandy Man. De andra två gjorde inget som helst intryck på mig. Men den förstnämda var verkligen en riktig kanon! Hoppas innerligt att Minna får behålla honom, det verkar vara en häst som passar henne!

Undrar om det var ren slump att de kom fram just i år, eller om nämnden ville försäkra sig om att rädda blodet för eftervärlden innan det är försent? Liknande saker har ju hänt förr, menar jag - när en riktigt bra hingst börjar bli till åren släpper man igenom sönerna lite lättare, eftersom man så gärna vill ha en son i aveln?

Undrar om det var ren slump att de kom fram just i år, eller om nämnden ville försäkra sig om att rädda blodet för eftervärlden innan det är försent? Liknande saker har ju hänt förr, menar jag - när en riktigt bra hingst börjar bli till åren släpper man igenom sönerna lite lättare, eftersom man så gärna vill ha en son i aveln?

Det får vi verkligen inte hoppas! Detta tankesätt hjälper ju inte den åldrande hingsten direkt, låt oss hoppas att alla tre söner gör ifrån sig bra i avelsboxen och ute på tävlingsbanorna - så att vi inte behöver tänka i dom banorna om ca 4 år när deras första årskull skall testas ordentligt. Själv håller jag mig till åldermannen - och är beredd på att det kan "bära eller brista" som med allt annat. Det KAN bli en liten avkomma - men jag chansar;)

/Kristin

Oj så olika samken kan vara ! Den av de tre som vi kunde varit utan i mina ögon är A dandy man ...

Det är jättebra med tre DP söner, jag hoppas dock att själva DP kommer att verkar i aveln många år till.

Håller med dig..
Så fräsch som han var så borde han kunna det.
Men sånt vet man aldrig...
Min chansning är att han får fler än 80 ston i år...som han hade förra året...
Vad tror ni?
Skulle ju gärna få ett sto föl efter honom....

Liknande trådar

C
Avel Nu har AVN blivit färdiga med användningsråden för de nygodkända hingstarna :bow: Allt är koierat från ridsports hemsida... Så här...
Svar
14
· Visningar
3 799
Senast: athena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka