3-årschampionatet

zunkovic

Trådstartare
Hej
Hade gärna velat ha lite tips och råd om 3-årschampionatet som går i början av oktober.
Min kille fick 9.5-9 på 3-årstestet i Tingsryd den 6e och står nu på bete. Jag vet inte om jag ska åka ner till flyinge eller inte. Vad är fördelar vs nackdelar? Kan han ha någon chans? Bedöms extriör eller bara de två hoppbetygen? Vill ha honom i allafall augusti ut på bete men känns inte som jag kommer hinna få han i form på 4 veckor.. vad tycker ni? Jag har aldrig varit där.
 
Vi tog med vår häst på championatet som 4-5-6-åring, men valde bort att visa som 3-åring. Det kändes för tidigt för en lång resa och all den stress som en sådan tävling innebär. Har du inte tid att få honom i form, låt honom vara, är mitt råd. De är bebisar fortfarande.
 
Jo tid har jag, men tycker det är viktigt att de får sin vila som treåringar. Han va i topp med hoppbetygen på sitt test och hade varit häftigt att visa honom där. Men vet ej hur championatet riktigt fungerar och undrar vad det innebär om det går bra där eller om dom dömer hårdare där än på testet.
 
Det som bedöms på själva championatet (för ston ingår nu även Rikssto där även exteriören vägs in) är själva hoppningen, och då ingår även galoppen, men bedömd för "användningsbarhet" i hoppning och inte som "dressyrgalopp" . Det ges dock inte enskilda poäng utan ett sammanvägt betyg.

Från och med i år är det endast en omgång då det tidigare år varit två omgångar, och då har vi märkt en ganska så stor fördel för de hästar som har mycket egen energi och/eller bor nära och alltså kan åka "hem" och vila mellan omgångarna och inte står uppstallade under tävlingarna, de har haft betydligt mycket mer energi kvar till andra omgången.
 
Från och med i år är det endast en omgång då det tidigare år varit två omgångar, och då har vi märkt en ganska så stor fördel för de hästar som har mycket egen energi och/eller bor nära och alltså kan åka "hem" och vila mellan omgångarna och inte står uppstallade under tävlingarna, de har haft betydligt mycket mer energi kvar till andra omgången.

Intressant! Och jag håller helt med. Det har varit rätt så stor skillnad på de som inte rest så långt och de som rst långväga.

Sen så tänker jag lite på hur förvärvningspoäng räknas för stona. Som jag har försått det hittills så får ett sto 3 poäng för en som fått diplom, men inget extra om de genomfört championat (löshoppning) utan att komma till slutfinal, kommer de därmot till slutfinal så blir det en 4-poängare.
 
Okej tack för svar! Ja, folk har sagt att det är för mycket press och att jag inte borde visa honom utan vänta till 4 års. Men han är en kille som är otroligt lugn i sig själv och likaså jag. På 3 årstestet gick allt lugnt och behagligt till och vi hade de det trevligt både häst och jag. Jag tror att även championatet kan bli en trevlig och lärorik upplevelse för honom speciellt om vi kommer dagen innan då vi har 3-4 h dit. Registreras championatspoängen också eller är det dom på testet som gäller?
 

Liknande trådar

Träning Hey alla kunniga! Har köpt mig min första alldeles egna häst nyligen som treåring (-16) och funderar nu lite på framtidsplaner. Jag har...
Svar
3
· Visningar
1 020
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCII
  • Gammal hummus?
  • Sommarföräldrar 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp