3-åringar!

Sv: 3-åringar!

I år har vi ingen 3-åring, men när vi har det brukar de vara i full gång inför 3-årstest så här års.
Vi tömkör, löshoppar och rider in dem i november-december, låter dem vila och sätter sedan igång dem i feb-mars igen. På våren ska de gå att rida i alla tre gångarterna och de löshoppar på "3-årstesthöjd". De rids kanske 3 gånger per vecka och löshoppas ca 1 gång/vecka och tömkörs 2 ggr/vecka. Det blir korta pass och en del hästar arbetas ibland två gånger per dag. Ett kort ridpass på morgonen och tömkörning i naturen (konditionsträning). Den vi oftast lämnar våra unghästar till brukar ge sig ut och springa några kilometer med dem i tömkörningsgjord. Det gör att de får fin framåtanda, bra kondition och får se sig om lite.

Sv: 3-åringar!

Mina 3-åringar får följa med på lugna rid/körturer som handhästar dom tycker det är spännande och jag tycker att man har förberätt dom för en heldel när det är dax att ge sig ut när dom är inridna/inkörda, brukar aldrig ha problem med mina unghästar i trafik jag börjar ta med dom ut när dom är ett år.

Liknande trådar

Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 053
Senast: Tora
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
Ekonomi & Juridik Ska besikta en häst. 5 år ingen skadehistorik. Den var röntgad som 3 årings UA. Export. Fått plåtar och godkända av egen vet. Säljes av...
Svar
15
· Visningar
1 253
Övr. Barn 5 åringen sitter nu i en Britax two way, men hon börjar växa ur den. Mätte henne idag och hon är nu 123cm lång. Vad åker era 5-6 åringar...
Svar
5
· Visningar
627
Senast: Linn-Nora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama