2årig nsv som inte vill äta kraftfoder? Tips?

milly

Trådstartare
Har provat med betfor och (hel)havre, även andra pellets, i syfte att ge honom vitmaintillskott pga mattheten han fått i pälsen sen han flyttades till det nya stället (lösdrift för unghästar).
Men jag får inte honom att äta nå annat än morötter o äpplen! och häller jag t ex shyfeeder över morötterna luktar han bara på det och struntar i att äta det.

Har prövat att ge honom bakjäst, går absolut inte!, och nu senast blanda i pyttelite foderjäst i en hög av krossade morötter (blötte lite med vatten så det inte blir så dammigt av foderjästen). Men icke sa nicke!

Han äter inte betfor/havre ens en gång om jag ger det helt utan att blanda i nåt tillskott. :confused: De andra hästarna i flocken äter gärna upp det så det är inget fel på fodret! Och min häst äter ju rena morötter med glädje så det kan ju inte heller vara att han tycker det är svårt att tugga... Och det spelar heller ingen roll om han tas in i stallet eller om jag ger det i en hink i hagen.

Jag som är van vid att ha en häst som slukade allt hon blev erbjuden! (ett äldre nsv sto)

Tips?? Jag tror inte han är så van att äta kraftfoder, uppfödaren pratade mest om att de bara gett minrealer utöver höet...
 
Sv: 2årig nsv som inte vill äta kraftfoder? Tips?

Prova med en smakrik musli. eggersman har en med massa örter i som d flesta hästar brukar gilla innehåller lite havreskalskli, men skall inte va uppiggande, är för stressade och "pigga" hästar(vet ju inte hur din häst är med havreskal). Kanske ska sluta tillfälligt med att ge morötter o äpplen, utan använda kraftfoder som belöning ist?? Lycka till =)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en unghäst, 3.5 år, arab och sto. Hon är väldigt liten i maten och faller ur lätt. behöver alla tips jag kan få. Märkte redan...
Svar
12
· Visningar
1 647
Senast: lovehorses
·
Hästvård Vad har ni för tips på produkter med probiotika till kräsen häst? Behöver ge förebyggande i samband med medicinering. Fick ex tips på...
Svar
7
· Visningar
1 180
Senast: Anna Lilja
·
Foder & Strö Finns det något foder UTAN vete, betfibrer, majs,korn, havre? (utom olja och lusern som redan ges) Behöver ge mer kalorier. Har ett...
Svar
10
· Visningar
1 443
Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
3 264
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp