250.000 hundar och katter gasas ihjäl varje år i Japan

P

Persephone

(Jag har funnits på forumet länge, dock under ett annat nick)

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13848993.ab

Tråden är startad för diskussionens skull. Självklart tycker jag det är oerhört tragiskt att så många liv går till spillo för att folk där inte har vett nog i sina huvud.. Men är det inte bättre att dom får somna än att dom blir gatuhundar, hamnar hos idioter, blir vanskötta, blir vandringspokaler m.m? Om man nu inte kan ändra på japanernas inställning till djur, eller uppfödarnas pengakåthet dvs. Med ett sådant stort "överflöd" av djur så känns ju riskerna betydligt större att hundarna hamnar hos fel ägare/ingen ägare alls. Men jag är inte särskilt insatt i detta, så är dels nyfiken på vad andra tycker, men också på att höra om någon har lite mer kunskap om vad som egentligen pågår!

Sv: 250.000 hundar och katter gasas ihjäl varje år i Japan

Jag håller verkligen med dig. Enligt artikeln är det ju också gamla djur och djur som de inte hittar hem åt som avlivas.

För jävligt att så många liv ska spillas, men det är ju bättre att de får somna in än att möta ett grymmare öde på gatan. Jag undrar när Asien överhuvudtaget kommer ändra sin uppfattning om djur...

Associerar direkt till de tiotusentals gatuhundarna som slogs ihjäl med påkar i Kina. Detta är ju en mer human avlivningsmetod i alla fall. Mycket bättre att man tar sitt ansvar och avlivar än att djuren släpps ut, förökar sig okontrollerat och lever i misär på gatan.

Sedan är det fruktansvärt tragiskt att det medvetet föds upp ett överskott på djur.

Tänker egentligen att många av de gatuhundar från ex Rumänien, Spanien etc, som skickas runt för att få nya hem i Västeuropa hellre borde fått den sista sprutan. Det är inte "snällt" att vilja rehabilitera in absurdum.

Blev för några veckor sedan uppringd av omplaceringsorganisation X som jag har kontakt med - de sökte jourhem till en ettårig staffekorsning som polisen hittat fastbunden inomhus, mager, omgiven av sitt eget bajs, hade brännmärken (från cigaretter?) på huvud och kropp... Alltså - är det verkligen en hund som går att rehabilitera så den fungerar och mår bra i vårt samhälle?

Usch, det är tragiskt! Djur har ju inte förmågan att inse att de kommer må bättre längre fram i tiden, om rehabiliteringen måste bli lång och resultatet osäkert så känns det mer humant att de får somna in.

Dessutom har ju nästan alla djurhem konstant platsbrist. Då kan jag faktiskt krasst tycka att en katt(som jag stötte på länge sedan på ett katthem), som varit ute i ett par hem men visat sig vara en oförbätterlig innekissare och som i övrigt bott på katthemmet i många år kanske ska tas bort om inte annat för att bereda plats för katter som faktiskt har en chans att bli ett fint husdjur åt någon.

Lite så ja... om man ska vara krass. En död individ lider inte.

En död individ lider inte.

Exakt så tänker jag med. Det som är hemskt med ett djur som får somna in är ju att ägaren blir ledsen. Men det är ju för djurets bästa, och det är djurets bästa som bör prioriteras!

Alla:

Vad skönt att se att det inte bara var jag som kände så. Jag undrar dock varför denna synvinkeln aldrig kommer fram i tidningarna? Artikeln skulle nästan lika gärna heta : 250.000 hundar och katter slipper onödigt lidande. Men när tidningarna skriver ut det som dom gör så tänker (antagligen) folk att djuren måste räddas, dom kan ju inte DÖ!! Så tänkte jag när jag var yngre, jag ville rädda alla djur i världen. Men när man mognat till sig lite inser man att "rädda" inte alltid är det bästa. Som någon skrev, hundar vet ju inte att det kommer bli bättre längre fram, dom lever i nuet. Vilket kan innebära långt lidande innan dom ens får en chans att få det bra igen.

Dock vore det ju (som tidigare nämnts) betydligt bättre om dom ändrade sin inställning mot djur och kanske satte avelsförbud ett tag framöver nu! Jag tycker Sverige har hundar och katter i överflöd, vi går inte ens att jämföra med Japan!

KL

Jag håller med övriga om att det är mer humant att avliva hundarna än att dom släpps ut på gatan och blir påkörda, svälter ihjäl, blir sjuka, förökar sig osv osv. Samtidigt som jag känner att det är så himla onödigt att avliva friska djur. Folk borde lära sig att ta sitt ansvar från början: inte avla fram hundar som ingen vill ha alternativt lära sig vad en hund är och behöver INNAN man skaffar en.

Länderna i Asien är väl inte direkt kända för att ha en vänlig inställning till djur. Gasning låter som en human lösning för att vara Japan.

Jag tycker det är bra att dom avlivas, det jag tycker är fruktansvärt är synen på djur där, dom vansinniga kläckningsfabrikerna (puppy mills och liknande) och att det är ett sådant överskott på underbara djur.

Så just själva avlivningen av "överflödiga" djur tycker jag inte är dåligt. Men det är hemskt att det ska behövas.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka