25 dagar kvar?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Francess
  • Startdatum Startdatum
F

Francess

Hejsvejs! Nu är det helt plötsligt bara 25 dagar kvar till beräknad fölning, den 2/4! Det känns som att sista tiden går jättefort nu!

Ni som har varit med förr...vad ska jag tänka på nu? Vi har köpt övervakningskamera och ska bara hitta nån bra vinkel så att vi får in större delen av hennes stoora box. Stoet går fortfarande ute på lösdrift här hemma, men det börjar väl bli dags att stalla in henne på nätterna nu antar jag.

Boxen ska tömmas och rengöras (tvättas av) med Virkon S i veckan, plus att stoet ska få sin lilla vaccination (influensa + stelkramp).

Hovslagaren kommer ut den 22/3, men då har det bara gått 6 v sen förra gången. Ska jag ta ut hovis då eller vänta till efter fölningen egentligen? Stoet är enormt redan nu och hade problem med balansen förra gången hovis var här. Är rädd att hon ska ramla! Hon är ju lite äldre o aningen stel som det är...

Jag ska göra iordning en liten låda med saker som kan behövas vid fölningen, typ bomull och jodopax etc. Plus digitalkameran... Ska se om jag kan låna brorsans videokamera! Den får maken i så fall sköta...OM jag lyckas väcka honom när det är dags hehe.

Stoet är i högsta grad välmående och vid gott humör. Hon har inget juver överhuvudtaget, det är som på en unghäst. Bäckenbanden är normala, men det är ju lite tidigt att släppa dem än. Magen är enorm! Och jag börjar bli lite nervös...

Hej!
"vi" skall ha den 6:e, visst är det spännande. Juvret är i alla fall lite spänt och ljummet när hon kommer in. Men inga andra tecken. Vi ska åka och hämta halm i helgen, förra året började jag dock väntan alldeles för tidigt, fick åka och hämta flera ggr, snopet...
Maja får bara inte få för tidigt, jag vågar knappt säga det här, men vi åker till fjällen i slutet av mars och kommer hem 12 dagar före beräknad nedkomst, är det vågat eller :confused: (tokigt kanske).
Tänkte prova de här kalkstickorna i år, så kan jag ju åka hem från fjällen om det börjar bli misstänksamt.
I vilket fall så har jag engagerat hela stallet så hon kommer bli väl ompysslad när vi är borta.

Kommer ta hovis förhoppningsvis denna veckan, det är dags för henne nu och jag hoppas att det inte blir alltför tungt. Maja är inte lika fet i år, naturligtvis är hon väldigt tjock, men smalare än i fjol då hon faktiskt hade det jobbigt under förlossningen, så det är något som är positivt nu. Hon hade ju föl vid sidan som länge tog sig en slurk. Annars har jag inte gjort så mycket än...
Hon är i alla fall pigg och glad och tycker att andra hästar skall passa sig för henne numera, idag backade hon upp rumpan mot hästen i hagen bredvid och började slå bakut på bakut, annars är hon väldigt tyst och försynt i hagen.

Hälsningar Nina

Hej! Roligt att vi väntar ungefär samtidigt! Man kan ju inte säga absolut vilket datum det blir, men en sak är säker...om inte stoet fölar snart så spricker hon! :D

Jag skulle aldrig våga åka bort så nära inpå! Men det är ju jag. :)

Hej igen!
Ja visst är jag knäpp :D. Men när vi bokade resan i julas så var det ju en evighet kvar. Jag kommer naturligtvis att stanna hemma om det visar sig bli risk för fölning, men hon har ju fölat här förut så förhoppningsvis visar hon liknande tecken i år. Sedan får jag lämna över ansvaret till min erfarna föräldrar som dock lovat att ringa hem mig om juvret verkar klart för fölning. Förra året så gick Maja över i 5 dagar.
Hälsningar Nina

Liknande trådar

Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 050
Senast: shia
·
Kropp & Själ Hej någon som vet hur man klarar att sluta med zolpidem? Jag har ätit denna tablett 10 mg varje dag i ca 3 veckor, först ca 2 veckor...
Svar
9
· Visningar
1 772
Senast: vallhund
·
Avel Har ett dräktigt sto med ca 100 dagar kvar till fölning. Hennes andra dräktighet, men inget levande föl. Den första (2012) slutade med...
2
Svar
21
· Visningar
4 905
Avel Jag sitter här och funderar och behöver bollplank! Förra året fick mitt sto ett sto föl på dygn 332, allt enligt skolboken - att stoet...
2
Svar
22
· Visningar
3 083
Senast: QuickStar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar