2 veckor kvar nu...? eller?

bapro

Trådstartare
Mitt sto på 16 år fölar för första gången och jag börjar undra om det är på gång redan nu fastän det är ca 2 veckor kvar till 335 dar, så svårt att veta när det är första fölet ju. Men för tre dagar sen märkte jag att det var kom genomskinlig vätska från juvret och hon tyckte det var skönt när jag pillade där (vilket hon inte tycker i vanliga fall) (det har varit svällt i 2-3 veckor innan) Juvret har blivit rejält mycket större varje dag nu och igår såg hon riktigt trött ut. Idag har juvret blivit mer spänt och fyllt bara sedan i morse, typ stenhårt och nu ville hon inte alls att jag skulle vara där och peta :/. Hon var även lite svullen i båda bakbenen imorse och var det fortfarande nyss (vid 16-tiden)... Vad tror ni, det är inget fel va? Kan det fortfarande vara två veckor kvar eller kan de komma fortare... Vad ska jag kolla efter? Jag har precis satt upp en horsecam så jag ser henne från sovrummet? kanske dags att kolla några gånger per natt? Hon kan inte ha fått nån juverinflammation eller nåt va? Det är alltså spänt och hårt, (men inte längst ut i tissarna) och man kan mjölka genomskinligt. Bakanför "tissarna" har det nästan gått ihop nu (inte lika delat längre) Tycker även hon slåg slappare ut i vulva, men svårt att veta när det är så varmt och hon börjat klia rumpan på kvällarna i boxen med... (med det är nog pga myggen för det gör hon varje år) Vad troooor niii?/ *orolig hönsmamma*
 
Sv: 2 veckor kvar nu...? eller?

Finns aldrig några säkra svar när det gäller ston och fölning, men det du beskriver låter normalt för att det skulle vara två veckor kvar. Mer och mer utfyllt juver och genomskinlig mjölk.
Mjölken brukar vitna, gå från genomskinlig till minimjölk till lättmjölk till vanlig mjölk om du förstår vad jag menar, och på slutet brukar den droppa från juvret.

MEN det finns ston som hoppar över flera av de där stegen och går från genomskinlig direkt till fölning, så jag tycker det låter som en god ide att ha lite extra uppsikt!
Lycka till!:)
 
Sv: 2 veckor kvar nu...? eller?

Vi kanske fick rätt om det där med två veckor kvar... så här såg juvret ut i morse, denna gång misstänker jag att det är de "riktiga" vaxpropparna? Hon är beräknad på lördag om man räknar på 335 dagar :)
liselsjuver130612.jpg
 
Sv: 2 veckor kvar nu...? eller?

Majoriteten av ston som ser ut så där fölar inom ett dygn, men det finns de som kan stå ett par veckor med läckande råmjölk också och allt däremellan. Dags för dygnet runt bevakning.
 
Sv: 2 veckor kvar nu...? eller?

det blev inget föl inom 24 timmar i af ;) (såg vaxpropparna på morgonen och inget föl kommande natt vill säga), men gissar att det kan bli i natt istället... klämde lite försiktigt på ena spenen och nu börjar det vara vitblandad mjölk, typ som lättmjölk :) I natt så hade jag bevakning via kameran med typ en halvtimme mellan varje check, 4ggr i natt sparkade hon irriterat med benet och tryckte sedan rumpan mot krubban, men inget mera hände...
 
Sv: 2 veckor kvar nu...? eller?

Hon kanske tillhör den ganska stora kategori av ston som väntar tills mjölken har blivit gräddmjölk ...:) Men det kan gå snabbt på slutet där, så ha koll!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 749
Senast: __sofia__
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 787
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
5 929
Hästvård Hej! Har lite frågor angående hovbölder och svullnad som någon kanske kan hjälpa mig besvara. Har ett hblsto född 97 som i våras...
Svar
5
· Visningar
1 326
Senast: Tennessee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp