2 stall, vad tänka på?

MissFideli

Trådstartare
Jag jobbar lite i ett stall och kommer nu bli medryttare på en häst i ett annat. Har just nu inte möjlighet att ha dubbel uppsättning kläder, framförallt vinterjackan kommer vara i båda.
Vad krävs för att inte riskera ta med smitta?
 
Jag jobbar lite i ett stall och kommer nu bli medryttare på en häst i ett annat. Har just nu inte möjlighet att ha dubbel uppsättning kläder, framförallt vinterjackan kommer vara i båda.
Vad krävs för att inte riskera ta med smitta?
Att inte använda samma kläder otvättade i olika stall.
Så om vinterjackan ska användas i båda stall bör du tvätta den varje gång du byter stall. Varmt.
Antagligen är det enklare att köpa två jackor.
 
Olika kläder eller tvätta dom mellan stallen, kanske går att köpa en billigare vinterjacka till det ena stallet? Jag har haft vissa billigare jackor från tex Gekås. Duscha emellan.
Måste tvättas i minst 60 grader, helst varmare, allt dör inte i 60. I 40 grader dör iprincip inget.

Skorna bör tvättas i virkon eller i någon sprit för att bli rena. Även hjälm, skyddsväst och annan utrustning bör rengöras om man inte har dubbla.
 
Nej, jag använder ingen direkt skyddsutrustning utan helt vanliga kläder.
KRÄV SKYDDSKLÄDER NU.

Det ska aldrig någonsin förekomma att anställa inte får rätt kläder från sin arbetsgivare, aldrig.
Påtala bristerna för facket nu innan du blir skadad, stall är ett jobb med mycket risker och utan säkerhetsutrusning ökar det lavinartat.
Vi lever inte kvar på 1800 talet utan arbetstagare har rättigheter i dagens samhället.
 
KRÄV SKYDDSKLÄDER NU.

Det ska aldrig någonsin förekomma att anställa inte får rätt kläder från sin arbetsgivare, aldrig.
Påtala bristerna för facket nu innan du blir skadad, stall är ett jobb med mycket risker och utan säkerhetsutrusning ökar det lavinartat.
Vi lever inte kvar på 1800 talet utan arbetstagare har rättigheter i dagens samhället.
Fast så mycket skyddskläder använder man inte vid arbete med hästar. Hjälm i vissa situationer. Väst om man rider och så skyddsskor. Skorna är väl det som kan vara mest aktuellt.

Vad tänker du dig för skyddskläder?
 
KRÄV SKYDDSKLÄDER NU.

Det ska aldrig någonsin förekomma att anställa inte får rätt kläder från sin arbetsgivare, aldrig.
Påtala bristerna för facket nu innan du blir skadad, stall är ett jobb med mycket risker och utan säkerhetsutrusning ökar det lavinartat.
Vi lever inte kvar på 1800 talet utan arbetstagare har rättigheter i dagens samhället.

Jag jobbar inte så att jag själv anser att jag behöver skyddskläder. Hade jag gjort det hade jag alla gånger krävt det. Och nja, skyddskläder är ingen rättighet i alla yrken.
 
Jag jobbar inte så att jag själv anser att jag behöver skyddskläder. Hade jag gjort det hade jag alla gånger krävt det. Och nja, skyddskläder är ingen rättighet i alla yrken.
Blanda aldrig ihop fritid och jobb.

Vad du anser behöva är inte samma sak vad du som anställd behöver i skyddsutrustning när du jobbar.
Om jag vill leda mina hästar i foppatofflor hemma innebär inte att jag får göra det på jobbet.
Att jag får köra så mycket motorsåg jag vill på min fritid har inget med att göra att jag inte får starta en motorsåg på jobbet utan rätt utbildning.

Kan ta två exempel som jag tror inte många ens vet att dom finns med som punkter i skyddsronden för häststall.
43. Använder alla andningsskydd med rätt
sorts filter vid dammiga arbeten? (Lägger till att borsta leriga hästar är i allra högsta grad dammigt)

51. Finns det dokumenterat vilka hästar
som varit inblandade i tillbud och olyckor?

Finns totalt 138 punkter har jag för mig.

Upprepar att det inte handlar om tycke från arbetstagare och/eller arbetsgivare.
Jo jag vet att det finns minst 2 branscher som ligger kvar på 1800 talet när det kommer till arbetsmiljö och att häst är en bland dom får mig att kräkas på mitt största intresse.
 
För att återgå till frågan, så 60 grader är det som gäller? Nu tror jag att jag köper en jacka ändå, Jula hade en billig. Men kan vara bra att veta ändå!

Tack ni som svarat!
 
För att återgå till frågan, så 60 grader är det som gäller? Nu tror jag att jag köper en jacka ändå, Jula hade en billig. Men kan vara bra att veta ändå!

Tack ni som svarat!

MINST 60, och då är det väldigt viktigt att man inte använder vissa maskiners 'eco' funktion (för de drar ner på värmen på vattnet och tvättar längre "men det blir lika rent som en vanlig 60!") utan vattnet måste nå 60 grader. Gärna mer.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 091
Senast: valy
·
Ekonomi & Juridik Nya grannar i villaområde där vi har stall/lösdrift för tre hästar. Vinterhagen ligger mot grannens tomt men mer än 4m från huset och...
2
Svar
36
· Visningar
5 370
Senast: __sofia__
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 424
Senast: Smurfoff
·
Hästmänniskan Jag miste min häst akut för 2 mån sen. Världens snällaste, finaste och gulligaste kompis sedan 10 år tillbaka.Så älskad.Så saknad.❤️...
Svar
9
· Visningar
860
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp