2 sorters hö

Hambo

Trådstartare
Är det okey att fodra med dels "torrt" hö till kvällen,
men att fodra med horseage vid dom andra utfodrings
tillfällena ??
Jag har nämligen fått lite problem med tillgången med
mitt torra hö ,samtidigt som mina Hästar vill ha lite att pyssla med till
natten, jag kan ju inte fodra med så mycket av Horseaget.
Jag håller på med en långsam tillvänjning nu av H.aget.
Jag tror mina Islänningar skulle tycka det var tråkigt med bara H.age !!
Hej Från Hambo
 
Sv: 2 sorters hö

Det går bra att använda två sorter! Jag fodrar med hösilage på dagen och hö på kvällen. :)
 
Sv: 2 sorters hö

Skönt att höra !!
En "kompis" sa att man DEFENITIVT inte ska göra det.
Men jag förstod faktiskt inte varför !!
Hej från Hambo
 
Sv: 2 sorters hö

Det är ju då man ska passa på att fråga VARFÖR.
 
Sv: 2 sorters hö

Det är klart att jag gjorde !!
Men precis som gammeln svarade så fick jag inget
vettigt svar , det enda som hände var att jag blev
orolig !!
Jag har heller aldrig varit i denna situation förut, så jag tyckte det var bäst att fråga här också !!
Hej från Hambo
 
Sv: 2 sorters hö

Även om man får ett goddag yxskaft-svar så kanske man sätter igång några grå på den som sa påståendet. Och själv får man ju lite feedback på huruvida det är något att gräva ned sig i eller avfärda relativt lätt.
 
Sv: 2 sorters hö

Min erfarenhet är att det går alldeles utmärkt att göra så.
Jag har själv gjort det med min häst och det funkade jättebra.

Jag gav däremot hö morgon, lunch och insläpp och hösilaget med lite hö till kvällen. Detta för att han gillade hösilaget bäst och helt enkelt lät bli att äta höet om han fick hösilage före.
Så han fick det som efterätt helt enkelt. ;)

Annars är det ju kanonbra att ge hösilage i hagen om man har svårt med vattentillgång på vinterhalvåret, eftersom det innehåller mer vätska än hö.

Det enda som möjligtvis är lite krångligt är ju att man har två grovfoderanalyser att räkna på. Men, sånt finns det ju foderprogram för. ;)
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 061
Senast: Ridinglady
·
Foder & Strö Hej! Mitt sto har nu börjat ridas mycket mer än tidigare, o från att ha varit i normal hull i gräns till lite rund börjar hon se...
2
Svar
22
· Visningar
2 559
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej! Jag har haft en hästpaus nu i 2 år då jag studerat och min häst blev till åren och fick tas bort i samband med att jag började...
Svar
17
· Visningar
2 271
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 642

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp