2 små frågor..

jo7

Trådstartare
som jag vore jätteglad om ngn ville hjälpa mig att svara på..

För det första det där med slemproppen..är det vanligt att den släpper flera veckor innann beräknad fölning? Mitt sto har ganska exakt 4 v kvar till fölning och har nu i ett par dgr haft en blod/slemblandad flytning.

Och för det andra..hur sker rapoorteringen av födda föl? Ska man ha ett papper berett som man fyller i och skickar in vid födelsen eller får man papperet då man rapporterar att fölet har fötts? Har använt en Flyingehingst om det spelar ngn roll, halvblodssto..

Tack på förhand!!
//jo7 :bump:

Slemproppen får någon annan svara på! Själv missade jag den. :D

Har du inte fått en liten lapp som heter Resultat av betäckning hemskickad? Den ska man skicka in efter att fölet har fötts med lite info. Efter det får man hem språngsedeln. Den i sin tur ska ju skickas in i original tillsammans med ID-kontrollantens papper. Men det vet du säkert redan? :)

Med den hingsten jag betäckt så får jag betäckningsrapporten hemskickade efter att jag meddelat att fölet är född.
Så jag antar att det är lite olika...

Nej, har inte fått ngt sånt papper..? Ska man ha fått det alltså? Flyinge har jag använt som sagt..

Tack för svaren!

Du får det hemskickat till dig från flyinge kommer säkert att komma i dagarna där får du fylla i resultatet av betäckningen sen skickar du tillbaka det och då får de hemskickat betäckningsrapporten som en id kontollant ska fylla i tecken osv osv :rofl:

slemproppen..är det vanligt att den släpper flera veckor innann beräknad fölning? Mitt sto har ganska exakt 4 v kvar till fölning och har nu i ett par dgr haft en blod/slemblandad flytning.
Slemproppen kallas det sega slem som täcker för livmoderhalsen för att skydda fostret. För det mesta lossnar den när värkarna börjat, men ibland kommer slemproppen redan flera veckor innan, även om det hör till ovanligheterna. Den kan även återbildas.

Slemproppen brukar se ut som en klump (kan komma i flera omgångar) av blodblandat slem. Inte helt olik tapetklister säger vissa, andra tycker den är snor-liknande.

Det sista låter väl 'gosigt' :rofl:

Du får papperna från Flyinge hemskickade strax innan fölet beräknas komma.
Jag fick första stoets papper 1 vecka innan beräknad fölning & andra stoets papper har fortfarande inte kommit nu när det är 2,5 vecka kvar.

Tack! Vad bra då vet jag! Bara att vänta på att det kommer med posten då! :)

//jo7

Låter ju precis som det jag sett..klistrigt och blodblandat..Är det ett dåligt tecken på ngt sätt att den släppt redan 4v innan beräknad fölning eller spelar det ingen större roll? *orolig*

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka