2 par tyglar

Sv: 2 par tyglar

Hur håller du fast tygeln? Ser en bild med tygeln svävandes nedanför lillafingret i huvudet! :rofl: inte riktigt så gissar jag!

Tygeln går ju fortfarande upp genom handen. Jag har lärt mig att ALDRIG nypa fast tygeln med fingrarna (där den går mellan) eftersom man då får fel spänning i handen. Hela handen ska mjukt krama om tygeln, inte fingrarna. Stödet mellan ryttare och häst via tygeln gör ju att tygeln är sträckt, armbågen och axeln ansvarar att kontakten är mjuk och flexibel.

Vet själv med mig att om jag spänner fingrarna spänner jag armen och därmed stelnar i min kontakt med hästen.

Men du nyper fast den med tummen alltså?
Själv är jag lite överdriven på det där med att inte spänna fast tyglarna mellan fingrarna så nedre fingrarna brukar istället vara öppna, ofta omedvetet. Men då har man ju ändå stödet nertill att tygeln vilar på fingret sas..
Tack för förklaring! :)

Nej, absolut inte tummen! HANDEN kramar tygeln. Fingrarna får absolut inte vara öppna i min ridlära, de ska vara slutna runt tyglarna. Öppnar man fingrarna påverkar även det hållning och mjukhet (negativt)

hur rider man med 2 par tyglar?
e de nån skillnad med 1 eller 2 par tyglar?
e bara lite nyiken:angel:

Jag själv tycker det är lättare att rida med två tyglar, då jag har händerna mer still och i en korrektare tygelfattning med händerna i bättre vinkel.
Jag har bridongtygeln under lillfringret, och den andra mellan lill-och ringfinger.

Alla bett som är tänkta att rida med dubbla tyglar (kandar, pelham, gags etc.) går att koppla ihop med ett delta så att man bara får en tygel att hålla i. :idea:

Enkla ledade / stela bett med kindkedja och gags må vara hänt med delta.
Tveksam till att använda delta till kandar i bemärkelsen (stång + bridong ihopknäppt alternativt delta i kandarstången nedre och övre öglor). Mycket svårt att kontrollera hur mycket kandarstångens kindkedja inverkar dessutom får man extremt små möjligheter att lirka rätt och vara finkänslig i sin hand.

Jag menade inte att det fungerar bra att göra så, men det finns ju inget som fysiskt hindrar att man sätter dit ett delta.

Samma problem som du beskriver inträffar ju även delvis på en pelhamstång, men där är det märkligt nog helt normalt att använda delta. Det var det jag ville belysa lite, att bara för att det går, är det inte säkert att det blir bra. :idea:;)

Dessutom var det ju ett svar till detta inlägg:
Pelham behöver inte ha dubbla tyglar! Vi har ett SUPERBRA pelham med bara en tygel Jag har aldrig ens sett ett pelham med dubbla tyglar
:angel:

Senast ändrad:

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
297
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
578
Senast: MiniLi
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
366
Senast: Cactus
·
Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
730
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama