2 jämtar och en rapplig spark

Gnist

Trådstartare
:eek:
Bild-1-08-02-16027.jpg

Båda våra riktiga sparkar var lånade av svärmor, så käre maken letade reda på en gammal, ranglig liten spark och iväg det bar :angel:

Några små missöden senare, så funkade det riktigt bra.. Jag upptäckte att vid hög hastighet, så vobblade sparkskrället som om den vore demonbesatt :eek:

Länk till film

Kul är det i alla fall :D :banana: :D

Sv: 2 jämtar och en rapplig spark

Vad duktiga dom var på att dra, min vovve skulle väl ha farit som en pingpongboll mellan snövallarna :angel: , fast hon hade nog troligtvis bara sett ut som ett frågetecken om jag satt henne framför en spark ändå så... :D

Men det såg härligt ut i allafall, jag vill ha en spark...även om jag inte har någon vovve som kan dra den ;)

Skitkul är det och hundarna gillar det också. Är bra motionsträning för dm nu på vintern.

Är det inte det man har fötterna till när man har spark på turerna?? :angel:
Nu har vi köpt en släde, så det blir lite fason på det hela :D :rofl:

Jag skulle vilja se en nakenhund dra en spark :D

Gnist: Ballt! Skulle också vilja prova. Mötte grannen ed sin riesen här om dagen, sele och pulka, men jag hörde aldrig hur det gick. Hon sa att jag fick låna om jag ville, de hade nån släde. Jag sa at vi kunde sätta ihop etthundspann med en riesen, två beardisar och en toypudel :D

Vad kul det såg ut :)

Skulle vara kul att testa, men då får jag köpa en vagn med däck:smirk: För här blir det nog en snö fri vinter:(

Gud va härligt!:love:

Jag vill också ha snö... och en sele.... en släde kan ju vara bra med, vår spark har nog inte sett snö på tio år, så den är nog lite ringrostig, kan bli riskabelt:o:p

gu va kul :)
Har funderat läänge på att skaffa mig en släde.. men har några små problem, tiken gillar inte att dra ensam, vi har inte så mycket snö nuförtiden :S bara typ max 10 mil från dig men ändå skitlitesnö :S ajja :p men man får väl flytta norröver :p DÅ kan man kanske få lite snö ;p

:banana:ja men det är nog tur ni får en riktig släde nu.....jag skulle aldrig våga;)

Ska bli kul :bump:
Tänkte mig ut med släden idag efter att Magda kommit hem :angel:

När jag har mitt spann av jämtar såsmåningom, så får du komma på en tur :bump: :D

Jämthundar användes faktiskt i hundspann under Finska vinterkriget.
Det fanns 8 spann, men 4 hundar i vardera, som rönte stor uppskattning och framgång, men de är knappast i klass med polarhundarna i fråga om drag, även om jag misstänker att det kommer att gå undan rätt gott med 4-5 stycken dragtränade jämtar framför släden.

Som det är nu, så har jag ju bara 2 som drar av jämtarna. Gamlen som är inne på sitt 10:e och en 15 månaders unghund, så då är det ju sisådär med både hur fort det går och hur långt man kan åka :p

Jag har sett några jämtspann på Åredraget under de många år jag deltog.
Nu var det iofs ett antal år sen vi hade ngt att köra med själva.
Nuvarande bc o bc-kross är inte mkt att komma med, greyhoundsen var det inte heller.
Frun med ett halvläkt armbrott o en ryggskada vill dock ha broms ändå så det har vi på bägge sparkarna.
Tävlingssläden är i Umeå pga snöbrist här.
PL

Du kan ju kvista hit nästa vinter och ta en tur, men mina (då till antalet) 4 jämtar :angel:

Snøbrist!? :eek:
Och jag som planerar att flytta upp till de trakterna :( Men det kanske ær mindre snø i Kramfors æn i Sollefteå-området? Jag ær less på snøløsa vintrar...

Åh vad jag blir nostalgisk av dina bilder Gnist! Har minnen från nær jag som liten låg nerstuvad tillsammans med mina brøder i en tvillingsparklåda væl nerpackad i fårskinnsfællar och ett gæng hundar som drog... det var tider det :love:

Härligt!
Snälla kan du inte be nån ställa sig i diket eller på nån avtagsväg och filma er framifrån och från sidan när ni kommer farandes så man får en liten helhetsbild av ekipaget? :)

Liknande trådar

Övr. Hund Börjar bli riktigt j*vla less på min byracka till hund! Snart orkar jag inte nåt mer faktiskt. Vi tar det från början,Har en omplc...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 458
Senast: MulleMonster
·
Utrustning Sååå glad! Envishet kryddat med tur. :) Historien: Jag annonserade här på Buke efter dressyrsadel. Hittade en intressant (udda märke...
Svar
10
· Visningar
1 521
Senast: biffen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka