2 hästar i samma box?

M

Midnight_Rose

Såg det i ett stall... Boxen är ca 30kvm stor (kan va större). Är det tillåtet att ha två vuxna hästar tillsammans så?

:confused:

Sv: 2 hästar i samma box?

Ligghall utan utfodring i hallen
Hållningsform Boxstorlek
Vuxna hästar: 80 % av arean för vuxen häst i enhästbox
Sto med föl: 80 % av fölningsboxen
Unghästar 12-24 mån: 60 % av arean för vuxen häst i enhästbox
Unghästar 5-12 mån: 40 % av arean för vuxen häst i enhästbox

Ligghall utan utfodring i hallen
Hållningsform Boxstorlek
Vuxna hästar: 80 % av arean för vuxen häst i enhästbox
Sto med föl: 80 % av fölningsboxen
Unghästar 12-24 mån: 60 % av arean för vuxen häst i enhästbox
Unghästar 5-12 mån: 40 % av arean för vuxen häst i enhästbox

Fast ligghall, och utan utfodring, är något HELT annat än gruppbox.

Det är tillåtet med gruppbox, under förutsättning att ytan är tillräckligt stor, att enbart djur som fungerar tillsammans hålls så osv.

Så ja, rent generellt i tillräckligt stor box (vilket 30 kvm borde vara) och med hästar som är vänner är det fullt tillåtet ha två i samma box.

Många ponnyer/ponnyraser hålls i par eller fler i box utan problem. Själv haft två ponnyvalacker i 'sambox'. De föredrog det framför att stå i bredd.

Fast ligghall, och utan utfodring, är något HELT annat än gruppbox.

Det är tillåtet med gruppbox, under förutsättning att ytan är tillräckligt stor, att enbart djur som fungerar tillsammans hålls så osv.

Så ja, rent generellt i tillräckligt stor box (vilket 30 kvm borde vara) och med hästar som är vänner är det fullt tillåtet ha två i samma box.

Många ponnyer/ponnyraser hålls i par eller fler i box utan problem. Själv haft två ponnyvalacker i 'sambox'. De föredrog det framför att stå i bredd.

Okej! Tyckte det lät bra iallafall eftersom dessa hästar verkar fungera bättre tillsammans i sambox än i vars en... De verkar trivas ;)

klart det är tillåtet att ha ett flockdjur i flock!

tänk lite på frågan så förstår du nog att det inte finns någon som helst anleding till att inte ha det, snarare tvärtom!

Jo, men om ytan inte är tillräckligt stor och hästarna inte trivs ihop så trivs nog även ett flockdjur bättre i egen box.... Men så verkar ju inte fallet vara här...

Jag har mina shettisston i samma box (15kvm). Nu när de snart ska föla har de dock blivit placerade i var sina boxar o det är dom inte alls nöjda med.

med tanke på att det bara behövs 18 kvadrat för 2 hästar så.... ja...

I islandshäststallar står det ofta hästar två och två. Inga som helst problem.

Liknande trådar

Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
2 012
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 054
Senast: fio
·
Hästvård Min häst är så jäkla skavsårsbenägen och i synnerhet nu pälsbytartider. Lånade ut honom för någon dag sen och han kom då tillbaka med...
Svar
17
· Visningar
1 355
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 589
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• "Överlevnadsskuld" efter varsel
  • Tvillingar!?
  • Mens