2 eller 3 delat till kandaret?

M

MissNegativ

Har precis köpt ett kandar till bjässen och mina gamla bett var ungefär 0.5-1 cm för korta :( så ska köpa nya. Hade 3-delat till den gamla, men hur stor skillnad är det bridongerna mellan när man rider med dom om det är 2 eller 3-delat. Vad har ni? Vad är bäst? Fast de kanske inte spelar så stor roll?

Sv: 2 eller 3 delat till kandaret?

Jag har ett tvådelat men använder sällan mitt kandar. Har bridonget på ett aachenträns och stången på en nackrem med tyglar. Då kan jag tänsa först aachentränset, sen stången och så tar jag bort snokremmen. Vips har jag ett kandar ;) Oj, nu gled jag iväg. Men jag har aldrig provat annat än tvådelat till kandar och det fungerar bra för mig.

Jag har tredelat gillar det mkt bätter då jag tycker att hästaran brukar trivas bättre med det

tredelat alla gångar... det är ju bridongen man ska rida på för det mesta, och det är ingen logik i att man då ska ta ett tvådelat om hästen alltid går på tredelat annars.. :p

man får pröva sig fram.
vissa hästar gillar 2 delatbridongbett andra gillar 3 delat.

min nuvarande häst går bäst på 2-delade bett just nu!

Just med tanke på stångens tungfrihet borde det vara bättre med ett 3delat.
Det kan annrs bli väldigt mkt som går upp i gommen.

Sprenger har en stång med vinklad tungfrihet. den är dock för tjock för min hästs lilla mun.

Jag har 3 delad bridong. Hästen rids på 3delat annars också. Skulle aldrig stoppa in ett två delat i hans mun. Han trivs inte alls på sådant och fungerar bäst på 3delade bett.
Du får prova dig fram till vad din häst trivs bäst på.

På min lilla häst hade jag förr tredelat tränsbett och tvådelad bridong. Oj vilken skillnad det blev när jag bytte till tredelad bridong! :banana:

Liknande trådar

Utrustning Hej allvetande bukefalister! Jag har precis köpt mig en hästtransport, en Blomert Nairobi från 2013 för att vara exakt. Jag skulle...
Svar
9
· Visningar
352
Senast: warg
·
Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
691
Senast: Hermelin
·
Fritid Jag funderar på en solosemester på 1-2 övernattningar i sommar. Det finns ett gäng loppisar, byggnadsvårdsbutiker etc som jag vill åka...
2
Svar
25
· Visningar
973
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 316
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka